Historie
Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne.
12 jan 2020 15:47 #81550
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne.
Ook ik heb zo'n lelijk ding, LG receiver gehad.
Oranje knopjes, blauw-paarse afstem schaal, grijze kast.
Het zag er niet uit, maar had wel een heel goede weergave kwaliteit
en was naar verhouding veel goedkoper als de Europese merken.
Het was vanbinnen heel degelijk opgebouwd.
Heeft vele jaren als tweede hi fi dienst gedaan.
Ls ergens in de jaren "70 aangeschaft.
Cees.
Oranje knopjes, blauw-paarse afstem schaal, grijze kast.
Het zag er niet uit, maar had wel een heel goede weergave kwaliteit
en was naar verhouding veel goedkoper als de Europese merken.
Het was vanbinnen heel degelijk opgebouwd.
Heeft vele jaren als tweede hi fi dienst gedaan.
Ls ergens in de jaren "70 aangeschaft.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jan 2020 15:25 - 12 jan 2020 15:27 #81549
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne.
Het hoofdartikel gaat over de hele patent-business en dat dit tegenwoordig niet
meer alleen een kostenpost is , maar juist een investering voor een bedrijf. Philips
heeft ontzettend veel patenten uit het verleden waar ze nu feitelijk niets mee doen.
Een afdeling van het bedrijf is continue bezig met deze zaken (ook patenten aankopen,
al heeft Philips of andere bedrijven ze zelf niet nodig, Google besteedt de helft van
hun investering hieraan). Feitelijk is het dus een patentenhandel geworden. Wordt
een patent geschonden, dan naar de rechter en als je wint heb je weer winst voor de
toekomst erbij. Zo gebruikt Philips dus ook zijn oude patenten. Philips heeft er
ongeveer 1000 per jaar en is maar een kleintje in dit hele gedoe.
meer alleen een kostenpost is , maar juist een investering voor een bedrijf. Philips
heeft ontzettend veel patenten uit het verleden waar ze nu feitelijk niets mee doen.
Een afdeling van het bedrijf is continue bezig met deze zaken (ook patenten aankopen,
al heeft Philips of andere bedrijven ze zelf niet nodig, Google besteedt de helft van
hun investering hieraan). Feitelijk is het dus een patentenhandel geworden. Wordt
een patent geschonden, dan naar de rechter en als je wint heb je weer winst voor de
toekomst erbij. Zo gebruikt Philips dus ook zijn oude patenten. Philips heeft er
ongeveer 1000 per jaar en is maar een kleintje in dit hele gedoe.
Laatst bewerkt 12 jan 2020 15:27 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
12 jan 2020 14:23 - 12 jan 2020 14:26 #81548
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne.
LG bestond in de jaren '70 nog niet, toen was het Goldstar, dus jouw LG zal wel een ander bedrijf zijn geweest. Er was nog langer geleden ook nog iets uit Frankrijk met een soortgelijke naam.
Het huidige LG is een Zuid-Koreaans conglomeraat dat met Philips 2 joint-ventures is aangegaan. LG-Philips-LCD (LPL) voor overdracht van kennis en patenten op LCD-gebied aan LG omdat Philips zelf niet wilde of kon investeren in productiecapaciteit en waarschijnlijk ook patenten van anderen nodig zou hebben. De andere joint-venture was LG-Philips-Display (LPD); een sterfhuis dat 2 keer doodgegaan is door verkeerde beslissingen in een krimpmarkt en een verbod op ontiwkkelen van nieuwe technologie en geplunderd is door de Koreanen.
Maargoed, het ging om de zakelijke tactieken in de beginperiode. Het Volkskrantartikeltje haalt aan hoe Philips een ruecksichtlose zakenman terugnaaide. Dat ze zich later zelf lieten naaien... Ach ja.
Het huidige LG is een Zuid-Koreaans conglomeraat dat met Philips 2 joint-ventures is aangegaan. LG-Philips-LCD (LPL) voor overdracht van kennis en patenten op LCD-gebied aan LG omdat Philips zelf niet wilde of kon investeren in productiecapaciteit en waarschijnlijk ook patenten van anderen nodig zou hebben. De andere joint-venture was LG-Philips-Display (LPD); een sterfhuis dat 2 keer doodgegaan is door verkeerde beslissingen in een krimpmarkt en een verbod op ontiwkkelen van nieuwe technologie en geplunderd is door de Koreanen.
Maargoed, het ging om de zakelijke tactieken in de beginperiode. Het Volkskrantartikeltje haalt aan hoe Philips een ruecksichtlose zakenman terugnaaide. Dat ze zich later zelf lieten naaien... Ach ja.
Laatst bewerkt 12 jan 2020 14:26 door maarten.
12 jan 2020 08:49 - 12 jan 2020 08:52 #81544
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne.
Maarten,
Dat van LG snap ik niet helemaal.
Wat ik wel weet is dat ze al voor het platte beeld tijdperk al met Philips hadden te maken.
Mijn laatste CRT breedbeeld TV uit 2004 had ook een LG beeldbuis.
TV heeft het overigens 11 jaar zonder 1 mankement gedaan en is goed spelend weggegeven.
Maar is deze LG dezelfde als die in de jaren 70 met Luxman samenwerkte met de productie van audio apparatuur?
Ik bedoel oa de bekende wit grijze receivers met oranje knopjes en paarse afstemschaal.
Het zag er niet uit maar dat het goed spul was/is heb ik wel,gemerkt!
Groet Frank
Dat van LG snap ik niet helemaal.
Wat ik wel weet is dat ze al voor het platte beeld tijdperk al met Philips hadden te maken.
Mijn laatste CRT breedbeeld TV uit 2004 had ook een LG beeldbuis.
TV heeft het overigens 11 jaar zonder 1 mankement gedaan en is goed spelend weggegeven.
Maar is deze LG dezelfde als die in de jaren 70 met Luxman samenwerkte met de productie van audio apparatuur?
Ik bedoel oa de bekende wit grijze receivers met oranje knopjes en paarse afstemschaal.
Het zag er niet uit maar dat het goed spul was/is heb ik wel,gemerkt!
Groet Frank
Laatst bewerkt 12 jan 2020 08:52 door Franc.
12 jan 2020 03:14 - 12 jan 2020 03:17 #81543
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne.
Schaamteloos plunderen van een schaamteloze plunderaar. Dat klinkt nog niet eens zo gek, in elk geval niet echt een zet om je als zakenman voor te schamen.
Ik meen dat het patentgebeuren in diezelfde jaren ook in Duitsland speelde en heeft bijgedragen aan de industrialisatie daar (ze begonnen net als China met het massaal exporteren van producten van wisselende kwaliteit, niet voor niets speelt in het huidige China ook het gebeuren rondom patenten).
Philips had ook later en op andere terreinen een vrij onstuimige manier van zakendoen die ze geen windeieren heeft gelegd. Soms over het randje (kartelvorming), soms op het randje (overname van concurrenten). Zomaar een losse gedachte; als je het zo bekijkt is het eigenlijk stommer van Philips dan van LG dat LG ze verneukt heeft met de LCD- en beeldbuizenjointventures, maar dat klopt ook wel want toen was de afbraak al een tijd ingezet.
Ik meen dat het patentgebeuren in diezelfde jaren ook in Duitsland speelde en heeft bijgedragen aan de industrialisatie daar (ze begonnen net als China met het massaal exporteren van producten van wisselende kwaliteit, niet voor niets speelt in het huidige China ook het gebeuren rondom patenten).
Philips had ook later en op andere terreinen een vrij onstuimige manier van zakendoen die ze geen windeieren heeft gelegd. Soms over het randje (kartelvorming), soms op het randje (overname van concurrenten). Zomaar een losse gedachte; als je het zo bekijkt is het eigenlijk stommer van Philips dan van LG dat LG ze verneukt heeft met de LCD- en beeldbuizenjointventures, maar dat klopt ook wel want toen was de afbraak al een tijd ingezet.
Laatst bewerkt 12 jan 2020 03:17 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
11 jan 2020 20:31 #81538
door RR1957
Hoe Philips kans kreeg om een succes te worden, in den beginne. werd gestart door RR1957