Skip to main content
Historie

Historie geluidweergave.

Meer
10 jul 2019 00:13 - 10 jul 2019 01:27 #78467 door Bert Kn
Historie geluidweergave. werd gestart door Bert Kn
Als je naar de historie van geluidsweergave kijkt is men altijd bezig geweest tot een zo goed mogelijke realiteit van de weergave te komen.
De tin folie phongraaf van Edison was simpel de eerste registratie mary had a little lamb is heelaas niet bewaard gebleven zou interessant zijn om te horen hoe die eerste registratie klonk.
De ontwikkeling van de phonograaf en daarnaast de grammofoon ging voort en het klonk steeds beter.

Een grote stap in de goede richting was elektrisch registreren van het geluid en elektronisch versterken.
Een hoogstandje van niet elektronisch versterken was de Victor Orthophonic Victrola voor het eerst publiekelijk gedemonstreerd in 1925.
Het publiek gaf een daverend applaus .
John Philip Sousa [zei] "Gentleman , Dit is de eerste keer dat ik ooit muziek heb gehoord waarvan de ziel is geproduceerd door een mechanisch sprekende machine."
Het nieuwe instrument is een staaltje van wiskunde en natuurkunde.
Het is niet het resultaat van ontelbare experimenten, maar werd op papier uitgewerkt voordat het in het laboratorium werd gebouwd .
De nieuwe machine heeft een bereik van 100 tot 5000 Hz , vijf en een halve octaaf.

Versterker technieken werden verbeterd, elementen van kristal naar MD/MM MC en luidspreker combi’s om het toen nog mono geluid nog ruimtelijker te laten klinken.
Kreten als HQ highest quality door Philips verzonnen wel leuk verzonnen moet ik zeggen en HIFI deden hun intrede.

Volgende stap, Stereo Qudro Dolby 5.1 enz.
Digitaal registreren CD/ DAT, audio streaming high definition audio.
Daarnaast steeds meer bedienings gemak geen platen kast CD rek meer nodig.

Al die tijdsbeelden spreken mij aan op de akoestische opnames de schreeuwlelijke hoorn en vroegere grammofoons na, daar heb ik minder mee maar ze horen er ook bij.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 jul 2019 01:27 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena