Historie
Kijk en luistergeld
Minder
Meer
14 feb 2016 13:19 - 14 feb 2016 13:21 #59257
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Kijk en luistergeld
betreft bijdrage 10 feb 2016 02:05
Wie heeft er weer allemaal kaas van gegeten? ---Bert Kn. :lol:
Wie heeft er weer allemaal kaas van gegeten? ---Bert Kn. :lol:
Laatst bewerkt 14 feb 2016 13:21 door aan-pierre.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
14 feb 2016 13:14 #59256
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Kijk en luistergeld
Iedereen bedankt voor de fantastische invulling van dit interessante geschiedenis topic. met persoonlijke ontboezemingen.
Bij mij zelf valt nu het kwartje waarom er in mijn stad nu zoveel woningen weer een naamplaatje op de deur hebben.
Dat moet ook mede sinds de afschaffing van de kijk en luistergelden zijn . Ik had zelf ook geen naambordje om die controle te ontmoedigen. Want men wist nooit wie die persoon was die nooit op aanbellen reageerde. Of je was er alleen om planten te gieten, of te loodgieteren voor de bewoners die bij hun baas waren op dat moment . Naakt opendoen was ook nog wel eens een succes bij gelijkgeslachtelijk controle bezoek om na de schrik van de heren tijd te winnen alles te kunnen verstoppen op de lattenzolder van de buren. Las ik in het Provo blaadje.
Er was toen nog niet zoals nu voor ieder een aparte brievenbus, dus je post kreeg je toch wel. Ik weet nog goed dat een slimmerik bij die dienst op het idee kwam om alleen bij huizen zonder naamplaatje aan te bellen. De controle vlak voor de opheffing was erg verhevigt in oud west . Je kreeg waarschuwingsbrieven met het gebaar dat je alsnog een' coulance' bedrag kon storten om naheffingen over jaren af te kopen met ik dacht 1 jaar extra betalen vooraf aan de controle. Vóór die brief wist ik niet eens van het bestaan van huiscontrole . Ben 11 keer verhuist tussen 1965 en 1983 en nooit controle gehad. In deze anarchistische stad hadden 'ze' het al vlug opgegeven. In de bijbelbelt hoefde men niet zo te controleren men wou niet in het hiernamaals hoeven na te betalen . God ziet alles. en anders de buren wel.
Maar in de rest van Noord-Holland was er een grote kans op betrappen wegens minder anonimiteit. En dakantennes waren makkelijker te zien. Na een 6 maanden ? na die intensieve brieven campagne was de dienst als bij toverslag opgeheven. Iedereen flink de pest in er ingetrapt te zijn om dat coulance bedrag betaald te hebben. Ik was er dus lekker niet ingetrapt en van dat geld dat ik overhield ben ik nu 3 decennia later lid geworden van de Nvhr.
O zo.
Bij mij zelf valt nu het kwartje waarom er in mijn stad nu zoveel woningen weer een naamplaatje op de deur hebben.
Dat moet ook mede sinds de afschaffing van de kijk en luistergelden zijn . Ik had zelf ook geen naambordje om die controle te ontmoedigen. Want men wist nooit wie die persoon was die nooit op aanbellen reageerde. Of je was er alleen om planten te gieten, of te loodgieteren voor de bewoners die bij hun baas waren op dat moment . Naakt opendoen was ook nog wel eens een succes bij gelijkgeslachtelijk controle bezoek om na de schrik van de heren tijd te winnen alles te kunnen verstoppen op de lattenzolder van de buren. Las ik in het Provo blaadje.
Er was toen nog niet zoals nu voor ieder een aparte brievenbus, dus je post kreeg je toch wel. Ik weet nog goed dat een slimmerik bij die dienst op het idee kwam om alleen bij huizen zonder naamplaatje aan te bellen. De controle vlak voor de opheffing was erg verhevigt in oud west . Je kreeg waarschuwingsbrieven met het gebaar dat je alsnog een' coulance' bedrag kon storten om naheffingen over jaren af te kopen met ik dacht 1 jaar extra betalen vooraf aan de controle. Vóór die brief wist ik niet eens van het bestaan van huiscontrole . Ben 11 keer verhuist tussen 1965 en 1983 en nooit controle gehad. In deze anarchistische stad hadden 'ze' het al vlug opgegeven. In de bijbelbelt hoefde men niet zo te controleren men wou niet in het hiernamaals hoeven na te betalen . God ziet alles. en anders de buren wel.
Maar in de rest van Noord-Holland was er een grote kans op betrappen wegens minder anonimiteit. En dakantennes waren makkelijker te zien. Na een 6 maanden ? na die intensieve brieven campagne was de dienst als bij toverslag opgeheven. Iedereen flink de pest in er ingetrapt te zijn om dat coulance bedrag betaald te hebben. Ik was er dus lekker niet ingetrapt en van dat geld dat ik overhield ben ik nu 3 decennia later lid geworden van de Nvhr.
O zo.
13 feb 2016 23:55 #59242
door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic Kijk en luistergeld - Dienst Luisterbijdragen
Voor diegenen die niet mijn boek in bezit hebben volgt hier nog een kleine toevoeging.
De Duitsers hebben weinig plezier gehad van het aangelegde register van luistervergunningen. Dat register is in die tijd namelijk behoorlijk gesaboteerd door medewerkers van de Dienst Luisterbijdragen, zoals ik heb beschreven op pag, 134 (zie fragment in de bijlage).
Gidi
De Duitsers hebben weinig plezier gehad van het aangelegde register van luistervergunningen. Dat register is in die tijd namelijk behoorlijk gesaboteerd door medewerkers van de Dienst Luisterbijdragen, zoals ik heb beschreven op pag, 134 (zie fragment in de bijlage).
Gidi
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pieterv
13 feb 2016 20:33 #59230
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Kijk en luistergeld - Dienst Luisterbijdragen
@ Pieter v en Gidi,
Ook in het TV programma "andere tijden" is dat zo verteld.
Het is de Nederlandse regering die het wetsvoorstel heeft ingediend
en later is het ook door de Nederlandse regering goedgekeurd.
Als het echt alleen door de Duitsers, de vijand, was ingesteld dan was
het echt iets van hun geweest en was het na de oorlog wel afgeschaft.
Dat het de Vijand,de Duitsers, goed uitkwam is wel zo.
Zo konden ze (proberen) Radio oranje te dwarsbomen.
Toen de luister belasting pas was ingesteld, zijn de Duitsers nog
niet tot in beslagneming van radio's overgegaan.
Dat kwam pas later.
Voor de luistergeld heffing, was er al enige vorm van registratie.
En had de regering al geregeld dat er hier in Nederland alleen
georganiseerde omroepen toestemming van het rijk kregen
om uit te zenden. Zij moesten ook een bepaald aantal leden
hebben. Elke omroep moest aan bepaalde door de overheid
vastgestelde criteria voldoen.
Zij moesten een bepaalde religieuze of politieke kleur
vertegenwoordigen. Dat is al heel vroeg in de radio geschiedenis
bij wet vastgesteld.
Schotanus Idserda heeft getracht dat te omzeilen, maar kon dat
niet volhouden.
Hij voldeed met zijn radio vereniging niet aan de criteria.
Was niet gebonden aan één bepaalde religieuze of politieke
vereniging en had heel veel Engelse leden, die niet mochten
worden mee geteld.
Cees.
Ook in het TV programma "andere tijden" is dat zo verteld.
Het is de Nederlandse regering die het wetsvoorstel heeft ingediend
en later is het ook door de Nederlandse regering goedgekeurd.
Als het echt alleen door de Duitsers, de vijand, was ingesteld dan was
het echt iets van hun geweest en was het na de oorlog wel afgeschaft.
Dat het de Vijand,de Duitsers, goed uitkwam is wel zo.
Zo konden ze (proberen) Radio oranje te dwarsbomen.
Toen de luister belasting pas was ingesteld, zijn de Duitsers nog
niet tot in beslagneming van radio's overgegaan.
Dat kwam pas later.
Voor de luistergeld heffing, was er al enige vorm van registratie.
En had de regering al geregeld dat er hier in Nederland alleen
georganiseerde omroepen toestemming van het rijk kregen
om uit te zenden. Zij moesten ook een bepaald aantal leden
hebben. Elke omroep moest aan bepaalde door de overheid
vastgestelde criteria voldoen.
Zij moesten een bepaalde religieuze of politieke kleur
vertegenwoordigen. Dat is al heel vroeg in de radio geschiedenis
bij wet vastgesteld.
Schotanus Idserda heeft getracht dat te omzeilen, maar kon dat
niet volhouden.
Hij voldeed met zijn radio vereniging niet aan de criteria.
Was niet gebonden aan één bepaalde religieuze of politieke
vereniging en had heel veel Engelse leden, die niet mochten
worden mee geteld.
Cees.
13 feb 2016 19:48 #59228
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Kijk en luistergeld - Dienst Luisterbijdragen
Hallo Gidi,
Jou boek heb ik niet en dus kan ik de pagina's niet nalezen. Wel heb ik op Wikipedia gelezen over de omroep bijdrage, zie nl.wikipedia.org/wiki/Kijk-_en_luistergeld
Dit Wikipedia artikel vermeldt dat de Nederlandse regering al in 1927 en opnieuw in april 1940 een wetsvoorstel indiende voor het heffen van luistergeld. Maar: "Door de Duitse inval op 10 mei 1940 is dit wetsontwerp echter nooit in behandeling genomen. Op 19 december 1940 kondigde rijkscommissaris Seyss-Inquart een verordening af die het luistergeld alsnog invoerde. De heffing ging echter via de PTT verlopen."
En: "Na de oorlog handhaafde de regering het luistergeld. De bevoegdheid om het luistergeld te heffen werd vastgelegd in het Tijdelijk Telegraaf-, Telefoon- en Radiobesluit."
Dus inderdaad had de Nederlandse overheid uit eigener beweging voor de oorlog al een omroep bijdrage willen invoeren. De Duitse bezetter maakte dit karwei af, het zal de mof zeker een welkome greep gegeven hebben op de aanwezigheid van radio toestellen bij de bevolking om later in de oorlog de bevolking te dwingen tot inlevering van hun radio's.
Met vriendelijke groet, Pieter.
Jou boek heb ik niet en dus kan ik de pagina's niet nalezen. Wel heb ik op Wikipedia gelezen over de omroep bijdrage, zie nl.wikipedia.org/wiki/Kijk-_en_luistergeld
Dit Wikipedia artikel vermeldt dat de Nederlandse regering al in 1927 en opnieuw in april 1940 een wetsvoorstel indiende voor het heffen van luistergeld. Maar: "Door de Duitse inval op 10 mei 1940 is dit wetsontwerp echter nooit in behandeling genomen. Op 19 december 1940 kondigde rijkscommissaris Seyss-Inquart een verordening af die het luistergeld alsnog invoerde. De heffing ging echter via de PTT verlopen."
En: "Na de oorlog handhaafde de regering het luistergeld. De bevoegdheid om het luistergeld te heffen werd vastgelegd in het Tijdelijk Telegraaf-, Telefoon- en Radiobesluit."
Dus inderdaad had de Nederlandse overheid uit eigener beweging voor de oorlog al een omroep bijdrage willen invoeren. De Duitse bezetter maakte dit karwei af, het zal de mof zeker een welkome greep gegeven hebben op de aanwezigheid van radio toestellen bij de bevolking om later in de oorlog de bevolking te dwingen tot inlevering van hun radio's.
Met vriendelijke groet, Pieter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
13 feb 2016 01:16 #59217
door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic Kijk en luistergeld - Dienst Luisterbijdragen
De landelijke registratie van radiotoestellen en de invoering van een luisterbijdrage dateren van 1941. Al eerder was de verplichting voor radiohandelaren ingevoerd om de verkopen van radiotoestellen in een verkoopboek te registreren.
In plaats van hier een lang verhaal te vertellen verwijs ik graag naar enkele pagina's, hoofdstukken en passages in mijn boek "Het radiotoestel in de Tweede Wereldoorlog".
- luistervergunningen: p. 19-20
- vordering van verkoopregisters bij handelaren: p. 100-103
- sabotage van de gegevens van de Dienst Luisterbijdragen: p. 124-125 en 134.
Mvg,
Gidi
In plaats van hier een lang verhaal te vertellen verwijs ik graag naar enkele pagina's, hoofdstukken en passages in mijn boek "Het radiotoestel in de Tweede Wereldoorlog".
- luistervergunningen: p. 19-20
- vordering van verkoopregisters bij handelaren: p. 100-103
- sabotage van de gegevens van de Dienst Luisterbijdragen: p. 124-125 en 134.
Mvg,
Gidi
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, aan-pierre