Skip to main content
Historie

Toen en Nu

Meer
19 jun 2015 08:25 - 19 jun 2015 08:27 #53112 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Toen en Nu
PDit soort ( portable ) speakers geven vaak een enorm goede eerste indruk waarbij er uiteraard electronisch is ingegrepen om er toch voldoende bas uit te krijgen.
De conussen van de drivers kunnen immers nooit groter zijn dan het kastje zelf.
Verder vind de opeenvolgende types van een merk zo verschillend onderling klinken.
Ik heb geprobeerd te luisteren naar een reeks Sonos speakers tegelijk die opeenvolgend naast elkaar stonden.
Je hoorde zelfs dat ze onderling in tegenfase stonden.
De kleinste vond ik ondanks gebrek aan laag en hoog eigenlijk het neutraalste klinken en zeker niet slecht.
Dat is alweer een half jaar geleden.
Ik heb zelf een Bose wave touch, een toestel dat in dezelfde categorie valt en een CD speler aan boord heeft en lijkt op een grote klokradio., maar dan wel een hele dure!
Het klinkt op zich niet slecht maar je hoort donders goed dat er electronisch is gecorrigeerd.
Plus de gevouwen kastconstructie achter de speakers.
Als het volume omhoog gaat dan wordt het laag onderdrukt en het midden bevoordeelt.
Verder vind ik het wel mooi spul en de afwerking is echt wel goed.

Groet Frank
Laatst bewerkt 19 jun 2015 08:27 door Franc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jun 2015 01:01 #53110 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Toen en Nu
Er zijn natuurlijk ook bij dat merk wel kwaliteit verschillen, tussen de verschillende typen.
Een feit is wel, dat de speaker boxen van zo'n 40 of 35 jaar geleden, veel betere speakers hadden,
dikke zware kasten en mooie filters. Speakers met een grote zware magneet.
Duur om te maken.
Tegenwoordig is het allemaal plastic en erg kleine speakers met een erg kleine magneet.
De elektronische schakeling er voor equalaizer moet het geluid dan opkrikken.
Wat ik bij Mediamarkt hoorde was een heleboel irritant gebonk uit de Sonos subwoofer.
Klonk nergens naar. Was best wel een redelijk dure subwoofer.
Maar de puberachtige verkopers daar, vinden DAT geluid zelf kennelijk heel mooi.
Dus zelf thuis instellen en beoordelen, goed of niet goed.
Een beetje doehetzelver kan voor datzelfde geld zelf een heel goed klinkende set maken.
Gr Cees.

Meer
18 jun 2015 18:50 #53105 door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Toen en Nu
Ik heb laats zo een sonos speaker gerepareerd.
Kortgesloten netgelijkrichter.
Er zat toch wel heel veel lijm uit een lijm pistool in maar goed dat is de moderne tijd.
Voor mij een mooie gelegenheid om het apparaat eens serieus te beoordelen op geluidskwaliteit want daar gaat het tenslotte allemaal om in mijn ogen. Ik was zeer teleurgesteld je kunt vele malen beter voor 100 euro of minder een jaren 70 of 80 setje boxen van philips op marktplaats kopen dat is echt heel veel beter. Nee ik begrijp niet wat men er zo massaal in ziet en het gewoon te duur voor de geboden geluidskwaliteit.

Johan

Meer
17 jun 2015 22:36 #53089 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Toen en Nu
Hoe het bij de Mediamarkt klinkt, is in mijn beleving niet relevant. Hier in Almere lopen er op die afdeling alleen maar van die jongens rond die geen weet hebben hoe muziek hoort te klinken. De bekende muziek waar je op de radio mee doodgegooid wordt en dan bijvoorbeeld een subwoofer die veel te veel de boventoon voert.
Standaard moet je al beginnen de Loudness functie uit te zetten. Vooral in stereo opstelling klinken deze luidsprekers bijzonder goed.

Ik heb eens de proef genomen een Infinity subwoofer aan te sluiten op de speciale uitgang daarvoor op een Sonos Connect Amp. Het resultaat na een weinig inregelen was een bijzonder gave weergave. De luidsprekers aangesloten op de Sonos hadden duidelijk minder moeite met de weergave doordat de laagste tonen niet weergegeven hoefden te worden. Het klonk allemaal een stuk gemakkelijker met een mooi lage, gave bas. Jammer dat de subwoofer weer terug moest.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
15 jun 2015 02:17 #53007 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Toen en Nu
Ik heb die Sonos bij Media Markt gehoord, maar op de een of andere manier, klonk het daar niet.
Vooral het laag kwam niet mooi los, bonkerige bassen. Was toch inderdaad geen goedkoop spul
en netjes afgewerkt.
Daar uit blijkt dat je om het goed te kunnen beoordelen het thuis moet kunnen beluisteren.
Gr Cees.

Meer
14 jun 2015 21:58 - 14 jun 2015 22:00 #52997 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Toen en Nu
Nog eentje:

Toen (1956):

En nu:

Deze twee hebben ook overeenkomsten:

Ze hebben beide 5 luidsprekers en de hoge en lage tonen worden apart versterkt. Alleen heeft de Sonos play 5, 5 versterkers aan boord: 1 voor de lage tonen luidspreker, 2 voor de beide midden tonen luidsprekers en twee voor de beide hoge tonen luidsprekers.
Het resultaat is, net als bij de Aristona, bijzonder goed. En de Sonos is ook zeer degelijk gebouwd. Beslist geen "China troep".

En allebei kunnen ze hier door één deur bij wijze van spreken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 14 jun 2015 22:00 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Gemaakt door Kunena