Skip to main content
Historie

Interessant verhaal over Edison opname uit 1889

Meer
23 jan 2014 23:35 - 23 jan 2014 23:50 #40180 door mrphonograph
nederland is een hekel punt in rusland heb ik gemerkt contacten die doorgaans gewillig waren hebben gekozen voor doodse stilte culturele overheids instanties aangaande cultuurele geschiedenis (a.k.a historische opnames) hebben hun cominucatie met mij compleet gestaakt sins de gebeurtenisen van 2013 ( de mishandeling van een vrouw van een onaantastbare en de gevangenneming van greenpeace)
sins dien niets al sins 2004 genoot ik van de wekelijkse onvangst van historische mp3s vanuit meerdere historisische archieven ik maakte zelfs zeer beschadigde files weer luisterbaar voor hun eigen digitale archieven(belangeloos gratis voor noppes!!)
maar sins het nederland-rusland gebeuren................niets!!
gelukig heb ik over de jaren 3 kwart van hun collectie ontvangen en vaak bewerkt waar nodig ik heb dus de opnames die nederland in deze macht crissis niet meer mag horen

dus uit protest wie een vroege opname wil horen uit deze nu dictatoriale archieven geef mij een pm en @#$%& putin in zijn achterste!!! ik ben hetro maar pro homo en niet bang om dit via deze weg te laten blijken

ondanks het vorige sensuur zeg ik toch fuck putin!!

tino

ps ik vond het al zeer jammer dat ik dankzij de japanse tsunami 3 kwart van mijn japanse historische mp3 providers verloor maar natuurlijk heel begrijpelijk deze lieve mensen zijn dood... maar rusland doet dit enkel uit rechts nationalistish fanatisme BAH!! we mogen schijnbaar geen ontwikeld mens meer zijn en.. zeker niet nederlands!!.

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 jan 2014 23:50 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jan 2014 00:48 #40129 door Cees
Altijd weer leuk en interessant om dit soort geschiedenis te lezen.
Vr gr Cees.

Meer
22 jan 2014 15:42 - 22 jan 2014 16:09 #40100 door mrphonograph
de cylinders opgenomen in laat 1888 en 1889 in duitsland en oostenrijk van toen bekende mensen zoals bismark moltke en brahms e.a zijn opgenomen door theodor edward wangeman deze duitse edison scout kreeg in laat 1888 van de edison national phonograph company een fonograaf en panthograaf en 2 kisten met blanco cylinders tussen 1888 en 1890 werden er opnames gemaakt van uiteen lopende onderwerpen tevens werden al deze opnames gecopieerd met de panthograaf voor collecties en museums in duitsland nederland en england waarna de kisten met originele cylinders retour werden gestuurd naar edison

de cylinder van brahms waar de plaat van gemaakt is is een copie of liever gezegt WAS
de fonografische collectie in berlijn is in 1944 gebombaardeerd,.. altans dat was meer dan 50 jaar de uitleg die gegeven werd waarom de cylinders zoek waren de collectie bevatte de bettini cylinder collectie de anthropologiesche collectie de julius block collectie en nog veel meer
echter in 2005 werd de jullius block collectie terug gevonden in een kgb bunker in siberie na deze vonst werden de kgb bunkers opnieuw gesloten voor buitenlandse bezoekers(hoera voor putin!!)
al de eerder genoemde collecties zijn waarschijnlijk gestolen door de russen aan het eind van de oorlog rusland ontkend dit stellig maar de ontdekking van kunst voorwerpen en de jullius block collectie bewijst het tegendeel

ook de helft van de collectie die terug gestuurd was naar edison was meer dan een eeuw zoek echter kist no 2 werd ondekt in 2011 aan het voeteind van edisons bed in zijn prive optrek in zijn orange new jersy lab deze kist bevatte de opnames van bismark en moltke
de brahms cylinder was al veel langer bekend en hier werden al in 1999 digitale copieen van gemaakt deze cylinder is zeer slecht van kwalitijt grijs gedraaid door de panthograaf in duitsland
ik heb al jaren de brahms opname in mijn digitaal archief echter ik ben nog steeds opzoek naar de 1935 copie

de nederlandse copieen van deze cylinders lagen in het tylers museum in haarlem en de anthropologische opnames lagen in het volkenkunde museum in leiden bijde collecties zijn zoek

wangeman's fonograaf

signatuur op de wangeman's fonograaf

de moltke cylinder

groetjes tino

tino
Laatst bewerkt 22 jan 2014 16:09 door mrphonograph.

Meer
22 jan 2014 13:19 #40096 door klaas
Goedemiddag.

Ik zat eens te zoeken in de online archieven van de Leeuwarder Courant en zo vond ik een interessant stukje over een Edison wasrol uit 1889, welke in 1935 in Berlijn bij een particulier is opgedoken. Op deze wasrol was de enige ooit opgenomen pianowerk van Johannes Brahms. Nu ben ik niet zo van de klassieke muziek, maar het verhaal doet bijzonder aan. Zo zou dit de enige opname ooit zijn geweest. Brahms stierf niet veel later, en deze opname was niet reproduceerbaar, dus de enige...

In 1935 zou men deze opname overgezet hebben op "moderne 78 toeren" plaat. Bewaard voor het nageslacht.

(uit de krant van 1935)

Nu wilde ik hier meer van weten, en kom zo googelend op de volgende website:

www.cylinder.de/resource_brahms.html

Er valt nog veel interessants te vinden op het WWW, gelukkig maar. De kopie uit 1935 bestaat dus nog steeds, en dit is een plaatje van de plaat:

Er wordt vermeld dat de originele opname uit 1889, de enige dus, tussen 1935 en 1938 enorm achteruit is gegaan. Net op tijd gered zeg maar. Veel leesplezier....
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena