Historie
Radio in Jongensboeken
16 sep 2013 23:44 #36250
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Radio in Jongensboeken
Ja, en dan die verf potjes heel dicht bij die autogeen brander....
Verf was toen nog niet op water basis.
Fantasie rijke tekening en dan zie ik in mijn fantasie een stevige brand in de radio
uit breken.
In die tijd van die boeken 30ger en 40ger jaren, verhalen over jongens die op
vakantie de oude radio van vader of een zelf bouwsel mee namen, de walkie talkie van
smokkelaars afluisterden. Op onderzoek naar de smokkelaars gingen, het met hun foto
boxje op foto vastlegden, door die smokkelaars gegijzeld werden en weer ontsnapten...
En daarna die smokkel bende oprolden, ja als jongen verslond ik zulke boeken, spannend!
En die jongens hadden dan een moord vakantie beleeft.
Vr gr Cees.
Verf was toen nog niet op water basis.
Fantasie rijke tekening en dan zie ik in mijn fantasie een stevige brand in de radio
uit breken.
In die tijd van die boeken 30ger en 40ger jaren, verhalen over jongens die op
vakantie de oude radio van vader of een zelf bouwsel mee namen, de walkie talkie van
smokkelaars afluisterden. Op onderzoek naar de smokkelaars gingen, het met hun foto
boxje op foto vastlegden, door die smokkelaars gegijzeld werden en weer ontsnapten...
En daarna die smokkel bende oprolden, ja als jongen verslond ik zulke boeken, spannend!
En die jongens hadden dan een moord vakantie beleeft.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 sep 2013 11:55 #36207
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Radio in Jongensboeken
Toen mijn interesse met de Pionier 1 is wakker geschud en daarna de technische kant heb gekozen is het plaatje op de kaft van dit boek (mensen en techniek) vaak bekeken. Maar steeds was het financieel voor mij te ver om het zelf te bouwen. De herinnering blijft als je er weer naar kijkt. Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
16 sep 2013 07:42 #36200
door Hans van der Marel
Beantwoord door Hans van der Marel in topic Radio in Jongensboeken
Ik heb zelf al wat van die boeken en ondanks dat ze al behoorlijk oud zijn en voor "jongeren" geschreven hebben ze vaak wel een inhoud die me aanspreekt. Ze geven ook wel een aardig tijdplaatje.
Nou ga ik toevallig vrijdag al naar Alkmaar dus bedankt voor de tip daar eens te kijken.
Nou ga ik toevallig vrijdag al naar Alkmaar dus bedankt voor de tip daar eens te kijken.
16 sep 2013 06:28 #36199
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Radio in Jongensboeken
Alleen al de tekeningen op de kaften zien er al schitterend uit en vertellen ahw al een heel stuk van een verhaal.
Bv bij een schip zie je de fraai getekende grouwe luchten eromheen en de hoge golven.
Daar is destijds enorm veel aandacht aan besteed.
Heel mooi overzicht!
Groet Frank
Bv bij een schip zie je de fraai getekende grouwe luchten eromheen en de hoge golven.
Daar is destijds enorm veel aandacht aan besteed.
Heel mooi overzicht!
Groet Frank
16 sep 2013 04:11 #36198
door admin
Henk van 't Kruis
Radio in Jongensboeken werd gestart door admin
Radio in jongensboeken
Opvallend is, dat radio en televisie, vooral gedurende de periode 1920-1940 in veel jongensboeken een grote rol spelen. In deze zonder uitzondering spannende boeken, weten onze helden gebruik makend van de al dan niet clandestiene zelfgebouwde zenders, schurken te vangen, de PTT opsporingsdienst te slim af te zijn of spectaculaire reddingen uit te voeren. In deze korte beschrijving wordt een uitstapje gemaakt naar de jongenswereld van toen (die zich in deze boeken hoofdzakelijk afspeelt op de HBS e.d. ...) en waarin de in ontwikkeling verkerende radio een geweldige belangstelling genoot, een klein beetje lijkend op de
hedendaagse computer trend. Het leuke van deze boeken is dat hier veel minder de technische kant wordt belicht, waardoor de "radio" veel menselijker overkomt. Dat de schrijvers hier en daar (technisch) de plank danig misslaan is in de verhalen nauwelijks storend.Ter informatie: de meeste boeken die in deze web page worden besproken en waarvan de scans van de stofomslag werden gemaakt komen uit de collecties van verzamelaars waarvoor mijn dank. Er zijn bibliotheken waar deze boeken kunnen worden ingezien en soms worden ze ook uitgeleend!
bronvermelding; website Louis Meulstee's
Opvallend is, dat radio en televisie, vooral gedurende de periode 1920-1940 in veel jongensboeken een grote rol spelen. In deze zonder uitzondering spannende boeken, weten onze helden gebruik makend van de al dan niet clandestiene zelfgebouwde zenders, schurken te vangen, de PTT opsporingsdienst te slim af te zijn of spectaculaire reddingen uit te voeren. In deze korte beschrijving wordt een uitstapje gemaakt naar de jongenswereld van toen (die zich in deze boeken hoofdzakelijk afspeelt op de HBS e.d. ...) en waarin de in ontwikkeling verkerende radio een geweldige belangstelling genoot, een klein beetje lijkend op de
hedendaagse computer trend. Het leuke van deze boeken is dat hier veel minder de technische kant wordt belicht, waardoor de "radio" veel menselijker overkomt. Dat de schrijvers hier en daar (technisch) de plank danig misslaan is in de verhalen nauwelijks storend.Ter informatie: de meeste boeken die in deze web page worden besproken en waarvan de scans van de stofomslag werden gemaakt komen uit de collecties van verzamelaars waarvoor mijn dank. Er zijn bibliotheken waar deze boeken kunnen worden ingezien en soms worden ze ook uitgeleend!
bronvermelding; website Louis Meulstee's
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn