Historie
Opbouw (TV)printen
21 nov 2013 13:18 - 21 nov 2013 13:23 #38391
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Opbouw (TV)printen
Als aanvulling op het assembleren van printplaten bij Johan de Witt kan ik melden dat ik onlangs op de foto van een cassetterecorder, ik meen een EL330x, op het printplaatje van de motorregeling een met 4322 010 beginnend codenummer aantrof (die reeks hoort voor zover mij bekend bij Johan de Witt *). Mogelijk is dit een voorbeeld van de printplaten die daar in de sociale werkplaats geassembleerd werden, en voor het bijbehorende motortje lijkt me die kans ook groot voor zover die niet al machinaal gefabriceerd werden.
(*) Nou zegt zo'n nummer in principe alleen maar waar het ding ontwikkeld is, maar in dit geval schat ik de kans vrij hoog in dat de printjes met de motoren meegeleverd werden en niet apart in de recorderfabriek gefabriceerd werden naar Dordts ontwerp.
(*) Nou zegt zo'n nummer in principe alleen maar waar het ding ontwikkeld is, maar in dit geval schat ik de kans vrij hoog in dat de printjes met de motoren meegeleverd werden en niet apart in de recorderfabriek gefabriceerd werden naar Dordts ontwerp.
Laatst bewerkt 21 nov 2013 13:23 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
21 nov 2013 00:56 #38381
door kringloper
ron de j
Beantwoord door kringloper in topic Opbouw (TV)printen
goedendag, werk zelf in een kringloopwinkel (is een onderdeel van de sociale werkplaats) maar zal je vertellen dat er heel veel verschillende werkzaamheden zijn binnen de werkplaats en dat de tijd van alleen inpakwerk wel geweest is. zelf heb ik ook op de werkplaats gewerkt vanwege lichaamelijke rugproblemen en heb ook de nodige soldeerwerkzaamheden gedaan.
okee er zijn geestelijk gehandicapten die alleen kunnen stikkeren of inpakken.
ben binnen het kringloop gebeuren vooral bezig met radio en tv's testen meestal modern transistor spul en een enkele keer een buizenradio.
Gr. Ron
okee er zijn geestelijk gehandicapten die alleen kunnen stikkeren of inpakken.
ben binnen het kringloop gebeuren vooral bezig met radio en tv's testen meestal modern transistor spul en een enkele keer een buizenradio.
Gr. Ron
ron de j
29 mei 2013 22:53 #32414
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Opbouw (TV)printen
Ook in de sociale werkplaats in Amsterdam werd werk gedaan voor IBM door minder validen.
Die door de overheid gesubsidieerde arbeid was natuurlijk veel goedkoper als in het
eigen bedrijf.En erg eentonig geestdodend handwerk waar men toen maar weinig mensen
voor konden vinden die dat toen wilden doen.
Vr gr Cees.
Die door de overheid gesubsidieerde arbeid was natuurlijk veel goedkoper als in het
eigen bedrijf.En erg eentonig geestdodend handwerk waar men toen maar weinig mensen
voor konden vinden die dat toen wilden doen.
Vr gr Cees.
29 mei 2013 19:18 - 29 mei 2013 19:21 #32408
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Opbouw (TV)printen
Klinkt interessant!
Ik wist dat Philipsbedrijf Johan de Witt in Dordrecht veel uitbesteedde aan sociale werkplaatsen, maar dat daar ook printplaten geassembleerd werden, wist ik niet. Ik verwachtte vooral mechanische onderdelen en metaalbewerking.
Johan de Witt was na de oorlog het belangrijkste (de locatie Flers in Frankrijk werd mede door Johan de Witt ingericht) ontwerp- en productiebedrijf voor kleine electromotoren, voor bijvoorbeeld platenspelers, bandrecorders en ventilatoren (ze concurreerden op dat gebied intern met MBLE die ook een paar belangrijke lijnen kleine motortjes in het productgamma had, maar de productie daarvan werd kennelijk op enig moment ook naar Dordrecht overgebracht) en nog tot 2002 werden alle koppentrommelmotoren voor Philips videorecorders wereldwijd daar gebouwd. Andere bekende producten waren oliefornuizen en Stirlingmotoren.
Ik wist dat Philipsbedrijf Johan de Witt in Dordrecht veel uitbesteedde aan sociale werkplaatsen, maar dat daar ook printplaten geassembleerd werden, wist ik niet. Ik verwachtte vooral mechanische onderdelen en metaalbewerking.
Johan de Witt was na de oorlog het belangrijkste (de locatie Flers in Frankrijk werd mede door Johan de Witt ingericht) ontwerp- en productiebedrijf voor kleine electromotoren, voor bijvoorbeeld platenspelers, bandrecorders en ventilatoren (ze concurreerden op dat gebied intern met MBLE die ook een paar belangrijke lijnen kleine motortjes in het productgamma had, maar de productie daarvan werd kennelijk op enig moment ook naar Dordrecht overgebracht) en nog tot 2002 werden alle koppentrommelmotoren voor Philips videorecorders wereldwijd daar gebouwd. Andere bekende producten waren oliefornuizen en Stirlingmotoren.
Laatst bewerkt 29 mei 2013 19:21 door maarten.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 mei 2013 19:04 #32407
door Doktordirk
Opbouw (TV)printen werd gestart door Doktordirk
Afgelopen zondag zat ik weer eens te zappen, en kwam ik op nostalgienet een uitzending tegen over sociale werkplaatsen.
Vooral de locatie Dordrecht kwam aan bod, en daar werden enigszins tot mijn verbazing printplaten samengesteld voor Philips .
Ook geestelik gehandicapten deden het nodige soldeerwerk of stelden draadbomen samen.
Ik dacht dat dit altijd in eigen fabrieken gebeurde.
Volgens het commentaar werden oa ook kanalenkiezers samengesteld in deze werkplaatsen.
Overigens ook allerlei andere arbeidsintensieve werkzaamheden zoals kleine electromotoren wikkelen of watermeters samenstellen.
Ik heb nog een poging gedaan het op te nemen, maar als je de infopagina niet afsluit zie je alleen een postzegelformaat.
Maar niet getreurd, het zal ongetwijfeld nog wel eens herhaald worden.
Dirk.
Vooral de locatie Dordrecht kwam aan bod, en daar werden enigszins tot mijn verbazing printplaten samengesteld voor Philips .
Ook geestelik gehandicapten deden het nodige soldeerwerk of stelden draadbomen samen.
Ik dacht dat dit altijd in eigen fabrieken gebeurde.
Volgens het commentaar werden oa ook kanalenkiezers samengesteld in deze werkplaatsen.
Overigens ook allerlei andere arbeidsintensieve werkzaamheden zoals kleine electromotoren wikkelen of watermeters samenstellen.
Ik heb nog een poging gedaan het op te nemen, maar als je de infopagina niet afsluit zie je alleen een postzegelformaat.
Maar niet getreurd, het zal ongetwijfeld nog wel eens herhaald worden.
Dirk.