- Berichten: 1095
Historie
Cijferstations, nog steeds relevant?
Minder
Meer
16 feb 2013 11:50 - 16 feb 2013 11:51 #28476
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Cijferstations, nog steeds relevant?
Dat heb ik enkele maanden geleden ook al eens aan de orde gebracht. Het ligt voor de hand dat het gecodeerde berichten zijn. Vermoedelijk verder doorontwikkeld systeem van het "enigma" dat in WO2 door de Duitsers veel gebruikt werd. De Britse admiraliteit had daar een aparte afdeling voor, in "Bletchley Manor" waar in sòmmige gevallen berichten eerder ontcijferd waren dan door de officiële geadresseerde. Maar het kon ook dagen duren voordat die code gebroken werd en dan had niemand meer iets aan de info.
Het werkte met substitutie: elke letter werd vervangen door een àndere letter, maar volgens een speciaal soort willekeur wisselde dat telkens: de éne keer werd een a vervangen door een f, dan weer door een x en dan weer door een k en ga zo maar door. Het enige wat de Enigma machine nooit deed was een letter vervangen door de zèlfde letter en dat was nou net een van de zwakke punten in het systeem. Uiteindelijk werden de gesubstitueerde letters vervangen door getallen, verdeeld in groepen van 5
De Geallieerden kregen ontzaglijk veel vakmanschap en gespecialiseerde kennis van drie Poolse geleerden en een in het begin van de oorlog aangetroffen Enigma machine. Die werd door de douane onderschept, werd het weekeinde aangehouden en zorgvuldig onderzocht; vervolgens weer in elkaar gezet en keurig verpakt ter beschikking gesteld aan de diplomaat voor wie 't ding bestemd was....
(info uit "the secret war" van Brian Johnson)
Nico
Het werkte met substitutie: elke letter werd vervangen door een àndere letter, maar volgens een speciaal soort willekeur wisselde dat telkens: de éne keer werd een a vervangen door een f, dan weer door een x en dan weer door een k en ga zo maar door. Het enige wat de Enigma machine nooit deed was een letter vervangen door de zèlfde letter en dat was nou net een van de zwakke punten in het systeem. Uiteindelijk werden de gesubstitueerde letters vervangen door getallen, verdeeld in groepen van 5
De Geallieerden kregen ontzaglijk veel vakmanschap en gespecialiseerde kennis van drie Poolse geleerden en een in het begin van de oorlog aangetroffen Enigma machine. Die werd door de douane onderschept, werd het weekeinde aangehouden en zorgvuldig onderzocht; vervolgens weer in elkaar gezet en keurig verpakt ter beschikking gesteld aan de diplomaat voor wie 't ding bestemd was....
(info uit "the secret war" van Brian Johnson)
Nico
Laatst bewerkt 16 feb 2013 11:51 door Ouwe Schipper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 feb 2013 22:06 #28412
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Cijferstations, nog steeds relevant?
Ze zijn niet te ontcijferen... Beetje jammer. Ik hoor ze af en toe wel eens.
Ze zijn er ook in morse code. Die zijn vrijwel niet te vinden met een omroepontvanger.
Ze zijn er ook in morse code. Die zijn vrijwel niet te vinden met een omroepontvanger.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 feb 2013 21:48 #28411
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Cijferstations, nog steeds relevant?
In het verleden wel naar geluisterd, nooit begrepen, en ontcijferen 
Grappig om het weer eens te horen
Henk

Grappig om het weer eens te horen
Henk
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 feb 2013 21:29 #28410
door pietblaas
Groeten,
Piet.
Cijferstations, nog steeds relevant? werd gestart door pietblaas
Het behoorde naar mijn mening tot de romantiek van het luisteren naar de Korte Golf. Jullie kennen die vast ook wel die cijferstations, die je vroeger hoorde als je de korte golf afschuimde op zoek naar interessante zenders. Lange reeksen cijfers, in het Duits, of in het Engels, die eindeloos herhaald werden. Ik heb wel eens geprobeerd een sessie op te schrijven, maar ik kon er geen chocola van maken.
Met het verdwijnen van de IJzeren Gordijn leek het afgelopen te zijn met die cijferstations, maar dat is toch niet zo. Maar je hoort ze niet meer zo vaak.
Nu las ik vandaag een berichtje dat er kennelijk op Cuba ook zo'n cijferstation aanwezig is:
swling.com/blog/2013/02/shortwave-radio-...um=twitter&utm_campa
Reeksen cijfers in het Spaans, dat is weer eens wat anders... :woohoo:
En is zelfs een film uitgekomen met als thema dergelijke cijferstations:
swling.com/blog/2013/02/finally-the-offi...k-and-malin-akerman/
Hebben jullie vroeger ook wel eens naar die cijferstations geluisterd?
Met het verdwijnen van de IJzeren Gordijn leek het afgelopen te zijn met die cijferstations, maar dat is toch niet zo. Maar je hoort ze niet meer zo vaak.
Nu las ik vandaag een berichtje dat er kennelijk op Cuba ook zo'n cijferstation aanwezig is:
swling.com/blog/2013/02/shortwave-radio-...um=twitter&utm_campa
Reeksen cijfers in het Spaans, dat is weer eens wat anders... :woohoo:
En is zelfs een film uitgekomen met als thema dergelijke cijferstations:
swling.com/blog/2013/02/finally-the-offi...k-and-malin-akerman/
Hebben jullie vroeger ook wel eens naar die cijferstations geluisterd?
Groeten,
Piet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.