Skip to main content
Historie

Gecodeerde berichten

Meer
03 nov 2012 09:08 #23562 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Gecodeerde berichten
Ja Paul
Maar die duif is toch exact waar ik 't over had in de tweede alinea van mijn topic? Waar die schoorsteen staat weet ik niet precies (doet er ook weinig toe) maar Bletchley Park is het Victoriaanse landhuis waarachter duizenden decodeer- deskundigen hun uiterst geheime werk deden.
Daar werkten ook drie Poolse wiskundigen aan mee, in het interbellum had de Poolse geheime dienst al een enorme hoop deskundigheid opgebouwd op het gebied van codes kraken.
In het boek "The secret war" van Brian Johnson is daar een uitgebreid en màchtig interessant hoofdstuk aan gewijd
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 nov 2012 08:25 - 03 nov 2012 08:26 #23561 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Gecodeerde berichten
Hoi Nico,

Er staat een aardig stukje in de krant van vandaag over een gevonden dode postduif in een schoorsteen in een plaatsje ten zuiden van Londen, Bletchinley. Een kokertje bevatte een opgerold stukje papier met daarop een cryptische boodschap van 27 codes bestaande uit vijf cijfers of letters.
De Britse geheime dienst is nu bezig het bericht te ontcijferen, wat, naar ik begrepen heb van het One-Time-Pad, een haast onmogelijke opgave is.
Wellicht vinden ze in de archieven de sleutel tot het geheel.
Zo zie je maar weer, dat naast alle moderne middelen destijds, ook een bericht per postduif niet 100% gegarandeerd is.

Gr. paul
Laatst bewerkt 03 nov 2012 08:26 door verbeek.

Meer
02 nov 2012 14:05 #23552 door ahavelaar
Beantwoord door ahavelaar in topic Gecodeerde berichten
Hallo Nico,

Interessant onderwerp. Ik wist helemaal niet van het bestaan van zulk soort zenders.
Ik heb eens even gegoogled en ik vond nog een hele interessante website over zogenaamde nummerstations.
Op die site staan ook weer veel links naar andere sites over dit onderwerp.

Hierbij de link: users.telenet.be/d.rijmenants/nl/numbers.htm

En op de hoofdpagina van die site is ook nog genoeg interessants te vinden.
users.telenet.be/d.rijmenants/index-nl.htm

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, Ouwe Schipper

Meer
02 nov 2012 12:59 - 02 nov 2012 13:06 #23551 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Gecodeerde berichten
Die vrouwenstemmen die continu groepjes letters herhalen bestaan nog steeds. Ze zijn er ook in morsevariant.

en.wikipedia.org/wiki/Number_station

numberstations.co.uk/

Ik luister graag naar de kortegolf. De verscheidenheid aan signalen die je daar kan horen is enorm. Het heeft nog steeds wat mysterieus, die signalen die je met een doorsnee ontvanger kan oppakken maar die je alleen kan decoderen als je een geheim agent bent...
Mede daarom ben ik radiozendamateur geworden :)

.
Laatst bewerkt 02 nov 2012 13:06 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek

Meer
02 nov 2012 12:16 - 02 nov 2012 12:16 #23550 door pietblaas
Beantwoord door pietblaas in topic Gecodeerde berichten

Dit was te zien tijdens het 35-jarig jubileumfeest van de NVHR. Twee mensen van Cryptomuseum.com gaven daar zeer interessante lezingen.
Op hun website staat veel meer te lezen: cryptomuseum.com/events/2012/nvhr/index.htm (van hun aanwezigheid tijdens het jubileumweekend, maar natuurlijk ook over Enigma's en andere encryptiemethoden.
Je kan ook je eigen Enigma maken... cryptomuseum.com/kits/index.htm :woohoo:

Groeten,

Piet.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 02 nov 2012 12:16 door pietblaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek

Meer
02 nov 2012 08:44 - 02 nov 2012 08:50 #23545 door Ouwe Schipper
Wie herinnert het zich nog....?
Dat ergens op de korte golf een zender te horen was, waarop een vrouwenstem kontinu en monotoon niets anders dan cijfers opdreunde? De meeste mensen met wie ik 't daarover had, waren er mèt mij van overtuigd dat het gecodeerde berichten moesten zijn uit het Oostblok. Die overtuiging werd sterker toen die zender kort na de val van de Muur uit de lucht ging. Of hoort iemand die dame nog weleens?
Daar moest ik aan denken bij het bericht over de duif die in een Engelse schoorsteen werd gevonden, met een rood kokertje aan z'n poot. In dat kokertje vond men een papiertje met een tekst, bestaande uit groepjes van vijf letters. Duidelijk een gecodeerde boodschap, maar men heeft die nog niet weten te decoderen. In WW2 werden vaak boodschappen van het front met een postduif verstuurd, naar de kommandanten in Engeland.
De vijfletterige groepjes doen mij echter eerder denken aan de Duitse code, versleuteld met een "Enigma", ontwerp Hebern en in de handel gebracht door Scherbius. Door de Duitse Chiffrierabteilung meteen weer uit de handel gehaald voor inlichtingen- en militair gebruik. Toch werd de code met regelmaat gebroken in "Bletchley Park" het landhuis waar de Engelse decodeer afdeling gevestigd was. Daar is decennialang uiterst geheim werk gedaan, door mensen waarvan er nu bijna geen meer leeft. Het zou me niet verbazen als de kennis die daar toegepast werd, nog steeds beschikbaar en geheim is.
Benieuwd of iemand van jullie hier ook nog iets over weet te melden
Nico
Laatst bewerkt 02 nov 2012 08:50 door Ouwe Schipper.

Gemaakt door Kunena