- Berichten: 8947
Grammofoonplaten en muziek
I've Got The Music In Me
29 jul 2011 08:07 #7257
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: I've Got The Music In Me
Heel natuurlijk mooi dus Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 jul 2011 07:46 - 29 jul 2011 07:50 #7255
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: I've Got The Music In Me
Hoi Huub.
Hij is 'helaas' geen mono opname.
Wat opvalt is dat de plaat 'droog' klinkt.
Dat wil zeggen dat er niets aan is toegevoegd.
Geen galm, geen effecten, niets.
Gewoon zoals het zou moeten klinken als muzikanten
live en unplugged in je kamer staan te spelen.
Groet
René (R)
Hij is 'helaas' geen mono opname.
Wat opvalt is dat de plaat 'droog' klinkt.
Dat wil zeggen dat er niets aan is toegevoegd.
Geen galm, geen effecten, niets.
Gewoon zoals het zou moeten klinken als muzikanten
live en unplugged in je kamer staan te spelen.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 29 jul 2011 07:50 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 jul 2011 07:39 - 29 jul 2011 07:40 #7254
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: I've Got The Music In Me
Ja ik kan mij er wel wat bij voorstellen dat dit een
Intresanten plaat is .Ik zal er ook eens naar uitzien
Het is een mooie aanwist . Is deze ook Mono.? Huub
Intresanten plaat is .Ik zal er ook eens naar uitzien
Het is een mooie aanwist . Is deze ook Mono.? Huub
Laatst bewerkt 29 jul 2011 07:40 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 jul 2011 07:14 - 29 jul 2011 07:31 #7253
door René R
I've Got The Music In Me werd gestart door René R
Hoi heren
Gisteren vond ik op het Waterloo Plein te Amsterdam weer een oude liefde terug.
De lp met de titel die ik ook noem als titel van deze bijdrage.
In mijn zoektocht naar prachtige opnames en voor mij fraaie muziek om mijn
vintage hifi set tot maximale prestaties te drijven vond ik dus deze lp weer terug.
De plaat is van het legendarische label Sheffield Lab en in de volgende link vindt je
de site er van.
www.sheffieldlab.com/
Woorden zeggen te weinig over deze opname die live direct op de moederplaat is gemaakt.
Ik heb gisteren bij thuiskomst alleen nog de titelsong gedraaid, maar weet nu zeker waarom
ik me tot de Philips hifi set uit 1957 heb bekeerd in plaats van alleen radio's uit die tijd.
Overweldigend gewoon.
Mijn vader had deze plaat ook. Hij had er toen het geld voor over om hem te kopen en
om te beluisteren op zijn prima hifi set van Luxmann met luidsprekers van Keff.
De aanschafprijs van een dergelijke plaat lag ergens rond de 80 gulden. We praten dan wel
over rond 1980 (de lp is uit 1975). Let daarbij dan ook eens op de speellengte van de lp.
Na zijn overlijden (2005), enkele jaren na de dood van mijn moeder, zat ik in een dipje in
mijn leven en heb ik dergelijke platen (mijn vader had er meerdere) aan mijn beste vriend
gegeven, mede als dank voor zijn hulp.
En nu vond ik hem zomaar weer op het Waterlooplein (met nog een aantal andere fraaie lp's
die wel qua uitgave aan het tijdsbeeld van de hifi set voldoen -en mono zijn) voor een
paar euro. Hij is niet meer in absoluut schone staat, maar voldoende om er enorm
van te genieten. En bezoek eens lekker te overdonderen en te laten verbazen hoe zo'n oud
hifi setje wel niet kan klinken (alsof ik daar al geen platen voor had...). Klinkt een
beetje als high-end mentaliteit, maar ach, waarom niet (soms). Een goede hifi set (al dan
niet oud) heb je eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar voor jezelf om van muziek te genieten.
De extra opmerking in de het bijgevoegde commentaar is al frappant. Er waren natuurlijk wel
meer van dat soort platen en ik vind dat een traditionele opname ook weergaloos kan klinken.
Maar rond 1980 ontstond er toch een sfeertje dat men naar oplossingen ging zoeken om de
malaise die ontstond in de platen industrie een halt toe te roepen. Dergelijke platen
waren daar toen niet de oplossing voor door hun exclusiviteit en eenvoudig ook de hoge
aanschafprijs.
Maar als je deze plaat opzet dan zit je toch wel met verbazing te luisteren.
Al is het 'maar' op een mono vintage hifi set uit 1957....
Leuk en het roept een hoop herinneringen op van de tijd dat ik met fraaie hifi apparatuur
bezig was, samen met een groep vrienden. Herinneringen die ik nu eenmaal ontbeer bij al
die lp's uit de jaren vijftig. Daar gaat het 'alleen maar' om de muziek.
Vriendelijke groet
René (R)
Gisteren vond ik op het Waterloo Plein te Amsterdam weer een oude liefde terug.
De lp met de titel die ik ook noem als titel van deze bijdrage.
In mijn zoektocht naar prachtige opnames en voor mij fraaie muziek om mijn
vintage hifi set tot maximale prestaties te drijven vond ik dus deze lp weer terug.
De plaat is van het legendarische label Sheffield Lab en in de volgende link vindt je
de site er van.
www.sheffieldlab.com/
Woorden zeggen te weinig over deze opname die live direct op de moederplaat is gemaakt.
Ik heb gisteren bij thuiskomst alleen nog de titelsong gedraaid, maar weet nu zeker waarom
ik me tot de Philips hifi set uit 1957 heb bekeerd in plaats van alleen radio's uit die tijd.
Overweldigend gewoon.
Mijn vader had deze plaat ook. Hij had er toen het geld voor over om hem te kopen en
om te beluisteren op zijn prima hifi set van Luxmann met luidsprekers van Keff.
De aanschafprijs van een dergelijke plaat lag ergens rond de 80 gulden. We praten dan wel
over rond 1980 (de lp is uit 1975). Let daarbij dan ook eens op de speellengte van de lp.
Na zijn overlijden (2005), enkele jaren na de dood van mijn moeder, zat ik in een dipje in
mijn leven en heb ik dergelijke platen (mijn vader had er meerdere) aan mijn beste vriend
gegeven, mede als dank voor zijn hulp.
En nu vond ik hem zomaar weer op het Waterlooplein (met nog een aantal andere fraaie lp's
die wel qua uitgave aan het tijdsbeeld van de hifi set voldoen -en mono zijn) voor een
paar euro. Hij is niet meer in absoluut schone staat, maar voldoende om er enorm
van te genieten. En bezoek eens lekker te overdonderen en te laten verbazen hoe zo'n oud
hifi setje wel niet kan klinken (alsof ik daar al geen platen voor had...). Klinkt een
beetje als high-end mentaliteit, maar ach, waarom niet (soms). Een goede hifi set (al dan
niet oud) heb je eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar voor jezelf om van muziek te genieten.
De extra opmerking in de het bijgevoegde commentaar is al frappant. Er waren natuurlijk wel
meer van dat soort platen en ik vind dat een traditionele opname ook weergaloos kan klinken.
Maar rond 1980 ontstond er toch een sfeertje dat men naar oplossingen ging zoeken om de
malaise die ontstond in de platen industrie een halt toe te roepen. Dergelijke platen
waren daar toen niet de oplossing voor door hun exclusiviteit en eenvoudig ook de hoge
aanschafprijs.
Maar als je deze plaat opzet dan zit je toch wel met verbazing te luisteren.
Al is het 'maar' op een mono vintage hifi set uit 1957....
Leuk en het roept een hoop herinneringen op van de tijd dat ik met fraaie hifi apparatuur
bezig was, samen met een groep vrienden. Herinneringen die ik nu eenmaal ontbeer bij al
die lp's uit de jaren vijftig. Daar gaat het 'alleen maar' om de muziek.
Vriendelijke groet
René (R)
Laatst bewerkt 29 jul 2011 07:31 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.