Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

De kwaliteit van 78 toeren platen

  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 jul 2011 12:58 - 24 jul 2011 13:03 #6953 door René R
De kwaliteit van 78 toeren platen werd gestart door René R
Hoi heren

Ik las ergens van iemand het volgende:
78 T maakt niet uit hoor je toch niet of ie iets te snel of langzaam
loopt die zangers zingen toch uit hun neus sommige opnames hebben kwaliteit van
een slinger grammofoon zeker nog voor 1930 toen men in een trechter stond
te zingen
Alleen 78 t platen uit de jaren 50 klinkt goed


Het doet er niet toe door wie dit geschreven is, maar ik vind het toch wel een kenmerkende
opmerking van iemand die van toeten noch blazen weet en al helemaal geen inbeeldings-
vermogen heeft van de loop van de geschiedenis.
Het heeft alles met geschiedenis te maken en zeker met de ontwikkeling van het technisch
kunnen.
In de jaren nul van de vorige eeuw waren de eerste opnames een wonder van techniek en
verbazingwekkend voor de mensen die toen leefden. Het was state of the art in die tijd.
Eigenlijk stond die techniek stil in de tweede decennium, maar dat was wellicht ook te
wijten aan de eerste WO. Vanaf 1925 kwamen dan de elektrische opnames en we kennen
allemaal wel de ontwikkeling van de microfoon. Ook dit was een bepaalde evolutie.
Maar telkens was de laatste noviteit in de weergave van muziek weer state of the art en
kocht men een (slinger)grammofoon naar het vermogen. Er waren uiteindelijk ook spot-
goedkope (slinger)grammofoons, ja, je kreeg ze zelfs gratis bij een paar platen die je
kocht. Want op zich kostten die al een vermogen om aan te schaffen.
"Alleen 78 toeren platen uit de jaren vijftig klinken goed...."
Als men het verschil dan ook weet met de kwaliteit/techniek van de platen uit de voorgaande
decennia dan weet men ook dat dit een echte onzinopmerking is.
Natuurlijk klinken ze beter dan de platen van voor 1950!
De techniek van de opname werd totaal anders. Er werd al zelfs gecorrigeerd bij de 78 toeren
platen.
De clou is dat je moet begrijpen waar de technische 'beperkingen' lagen van de opnames
in de verschillende decennia. Terugkijkend althans. Telkens vooruit kijkend werd de
weergave steeds beter. Maar soms had men lange tijd geen oplossing voor bepaalde technieken
omdat de oude techniek nauwkeuriger was, althans dat vond men toen.
Vanaf 1900 werd de opname grammofoon aangedreven door touwen, katrollen en gewichten.
Dit werkte zo nauwkeurig dat men het nog zeer lang gehandhaafd heeft, ook toen het al elektrisch kon.
Om maar wat te noemen.

In zijn totaliteit klopt bovenstaande citaat helemaal, maar door de toon en de schrijfwijze
klopt het citaat ook weer voor geen meter.
En wat zeker al helemaal niet klopt is dat zangers uit de oude decennia voor 1950 uit
hun neus stonden te zingen (in een trechter, dus wordt bedoeld vóór 1925).
Dan heb je er werkelijk helemaal geen kaas van gegeten en als het "ironisch" bedoeld is,
dan is het volkomen misplaatst.
En de eerste opmerking? Ach, dat slaat echt alles, in negatieve zin.
Dus dat sla ik maar over in dit commentaar.
Het is toch echt jammer dat op een forum als dit dergelijke uitspraken voorkomen,
terwijl we allemaal wel weten hoe de vork in de steel zit, oftewel de naald in de groef.
Tja, alleen radio's in de jaren vijftig klinken goed....


Uiteraard is bovenstaand glabaal genomen. De gehele geschiedenis van de weergave is te
gecompliceerd om het in een paar woorden te vertellen.
Maar de meeste van ons weten het wel en gaan er met respect mee om.


Vriendelijke groet


Bijlagen:
Laatst bewerkt 24 jul 2011 13:03 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena