Grammofoonplaten en muziek
Lionel
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
16 jun 2011 18:59 #5701
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Lionel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
16 jun 2011 18:28 - 16 jun 2011 19:13 #5700
door René R
Lionel werd gestart door René R
Hoi heren.
Gisteren in het Haarlemse platenzaakje Tipitina weer een aardige jazz lp gevonden
op het welbekende label Verve.
Dit keer de gedreven vibrafonist Lionel Hampton met de al even bekende Gene Krupa
en Teddy Wilson. Een bescheiden maar grootse bezetting dus, maar niet minder
gedreven zoals we gewend zijn van met name Hampton. Onvoorstelbaar wat hij uit al
die slagplaatjes weet te krijgen en wat een swingende vaart. De nummers beginnen vaak
zeer bescheiden en rustig, zelfs met maar enkele tonen. Maar langzaam maar zeker
komt de vaart er in en is het kwartet niet meer te houden, waarbij de stem van Hampton
bijna als vijfde muziekinstrument op de achtergrond meedoet, evenals zijn voetenwerk.
Hampton was berucht om zijn concerten in o.a. Het Concertgebouw.
Bijgevoegd een filmpje, hoewel dat in Den Haag was. Let op het keurige publiek...
Maar ik noem Het Concertgebouw omdat hier ook onze beroemde fotograaf Ed van der Elsken
altijd wel aanwezig was en schitterende foto's van de jazz concerten heeft gemaakt.
Gelukkig bezit ik daar ook het fotoboek van, welke ik al jaren koester.
De lp klinkt prachtig op de hifi'fifties set (opnames 1954), helder door de vibrafoon,
sprankelend door de piano, denderend door de drums en dreunend door de contrabas
(Red Callender).
Een mooie aanwinst.
foto Ed van der Elsken
Gisteren in het Haarlemse platenzaakje Tipitina weer een aardige jazz lp gevonden
op het welbekende label Verve.
Dit keer de gedreven vibrafonist Lionel Hampton met de al even bekende Gene Krupa
en Teddy Wilson. Een bescheiden maar grootse bezetting dus, maar niet minder
gedreven zoals we gewend zijn van met name Hampton. Onvoorstelbaar wat hij uit al
die slagplaatjes weet te krijgen en wat een swingende vaart. De nummers beginnen vaak
zeer bescheiden en rustig, zelfs met maar enkele tonen. Maar langzaam maar zeker
komt de vaart er in en is het kwartet niet meer te houden, waarbij de stem van Hampton
bijna als vijfde muziekinstrument op de achtergrond meedoet, evenals zijn voetenwerk.
Hampton was berucht om zijn concerten in o.a. Het Concertgebouw.
Bijgevoegd een filmpje, hoewel dat in Den Haag was. Let op het keurige publiek...
Maar ik noem Het Concertgebouw omdat hier ook onze beroemde fotograaf Ed van der Elsken
altijd wel aanwezig was en schitterende foto's van de jazz concerten heeft gemaakt.
Gelukkig bezit ik daar ook het fotoboek van, welke ik al jaren koester.
De lp klinkt prachtig op de hifi'fifties set (opnames 1954), helder door de vibrafoon,
sprankelend door de piano, denderend door de drums en dreunend door de contrabas
(Red Callender).
Een mooie aanwinst.
foto Ed van der Elsken
Laatst bewerkt 16 jun 2011 19:13 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.