Grammofoonplaten en muziek
element
14 mrt 2011 08:47 #2783
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: element
Ja de vraag is ook wel ondeudelijk Voor wat voor een Tafel en dergelijke
Gebruik . Gr Huub
Gebruik . Gr Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
13 mrt 2011 23:08 #2778
door John Hupse
Beantwoord door John Hupse in topic Re: element
>>>ik ben van plan een element te bestellen voor 78 toeren 65 micron en een element voor oude mono singles
de keuze voor een element wordt in eerste instantie bepaald door het effectieve gewicht van de arm. Dat is zo omdat de combinatie van de arm en van het element zorgt voor een goede aftasting van de groef, en je dus niet zomaar een willekeurig element in een willekeurige arm kunt zetten. Het maakt erg veel uit of het gaat om een lichtgewicht arm, om een zware arm of om een arm die hier tussenin zit.
Tegenwoordig doet men meestal maar wat op dit gebied, en dat gaat in veel gevallen uiteraard niet goed (de "high-end" methode, je doet maar wat en kijkt vervolgens of het wel is gelukt).
De normale gang van zaken is echter dat je kiest voor een element dat in combinatie met de arm waarin het wordt gemonteerd een resonantiefrequentie vertoont die ligt tussen de 8 en 12 Hz.
Voor wat betreft de "65 micron" die je noemt, dat gaat over de naald, en niet over het element. Afhankelijk van de groefbreedte heb je een naald nodig met een bepaalde afronding.
Bij veel elementen kan je dan ook kiezen uit meerdere naaldtypes.
Wat bedoel je verder met een "warm" geluid? Een bepaald soort vervorming? Gebrek aan hoge tonen? Men stelt meestal de eis dat de naald van een element in staat is om een groef van een grammofoonplaat netjes te kunnen volgen, en werd er juist niet gestreefd naar een bepaald soort vervorming. Ik geloof dan ook niet dat er grammofoonelementen zijn ontworpen waarbij men heeft gelet op een "warm geluid".
Andere zaken waar je op kunt letten zijn de aanpassing van het element aan de gebruikte (voor)versterker (gevoeligheid en type correctie), de montage (meestal volgens de RETMA-norm), de capaciteit van de aansluitkabel en de prijs.
de keuze voor een element wordt in eerste instantie bepaald door het effectieve gewicht van de arm. Dat is zo omdat de combinatie van de arm en van het element zorgt voor een goede aftasting van de groef, en je dus niet zomaar een willekeurig element in een willekeurige arm kunt zetten. Het maakt erg veel uit of het gaat om een lichtgewicht arm, om een zware arm of om een arm die hier tussenin zit.
Tegenwoordig doet men meestal maar wat op dit gebied, en dat gaat in veel gevallen uiteraard niet goed (de "high-end" methode, je doet maar wat en kijkt vervolgens of het wel is gelukt).
De normale gang van zaken is echter dat je kiest voor een element dat in combinatie met de arm waarin het wordt gemonteerd een resonantiefrequentie vertoont die ligt tussen de 8 en 12 Hz.
Voor wat betreft de "65 micron" die je noemt, dat gaat over de naald, en niet over het element. Afhankelijk van de groefbreedte heb je een naald nodig met een bepaalde afronding.
Bij veel elementen kan je dan ook kiezen uit meerdere naaldtypes.
Wat bedoel je verder met een "warm" geluid? Een bepaald soort vervorming? Gebrek aan hoge tonen? Men stelt meestal de eis dat de naald van een element in staat is om een groef van een grammofoonplaat netjes te kunnen volgen, en werd er juist niet gestreefd naar een bepaald soort vervorming. Ik geloof dan ook niet dat er grammofoonelementen zijn ontworpen waarbij men heeft gelet op een "warm geluid".
Andere zaken waar je op kunt letten zijn de aanpassing van het element aan de gebruikte (voor)versterker (gevoeligheid en type correctie), de montage (meestal volgens de RETMA-norm), de capaciteit van de aansluitkabel en de prijs.
11 mrt 2011 11:53 - 11 mrt 2011 11:54 #2701
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: element
Er zit een groot verschil in wat jij zegt
78.t en 45 T verschilt behoorlijk
Je zou twee soorten naalden daar voor moeten gebruiken,
Dus twee kopcellen .Mists je kristal elenmenten wil gaan gebruiken
Wil jij dat aansluiten op de Dyn ingang versterker ?
Of zit er een kristal ingang op de versterker ?
met kristal kom je wel goed uit .Met Dyn dan zal je twee
Naalden of gehelen koppen met elementen moeten gebruiken
en op het zelfde gewicht moeten brengen met bvb vislood,
anders moet je steeds het gewicht veranderen ,
Dyn 78,t ortofon of shure , kristal Ronette of dual
LP met 78,t DN 5 grijs model of anderen , Huub
78.t en 45 T verschilt behoorlijk
Je zou twee soorten naalden daar voor moeten gebruiken,
Dus twee kopcellen .Mists je kristal elenmenten wil gaan gebruiken
Wil jij dat aansluiten op de Dyn ingang versterker ?
Of zit er een kristal ingang op de versterker ?
met kristal kom je wel goed uit .Met Dyn dan zal je twee
Naalden of gehelen koppen met elementen moeten gebruiken
en op het zelfde gewicht moeten brengen met bvb vislood,
anders moet je steeds het gewicht veranderen ,
Dyn 78,t ortofon of shure , kristal Ronette of dual
LP met 78,t DN 5 grijs model of anderen , Huub
Laatst bewerkt 11 mrt 2011 11:54 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arnoldvanhees
- arnoldvanhees
- [arnoldvanhees]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 mrt 2011 10:31 #2697
door arnoldvanhees
element werd gestart door arnoldvanhees
beste forumleden.
ik ben van plan een element te bestellen voor 78 toeren 65 micron en een element voor oude mono singles
ik heb een shell van een lenco uitschroefbaar.
welk element kan ik het beste gebruiken om een warm geluid te krijgen en niet van dat scherpe.
bij voorbaat;hartelijk dank.
groetjes;Arnold van Hees
ik ben van plan een element te bestellen voor 78 toeren 65 micron en een element voor oude mono singles
ik heb een shell van een lenco uitschroefbaar.
welk element kan ik het beste gebruiken om een warm geluid te krijgen en niet van dat scherpe.
bij voorbaat;hartelijk dank.
groetjes;Arnold van Hees