Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

De steeds grotere populariteit van de vinyl plaat.

Meer
04 okt 2023 15:55 #98139 door Niels
Hoi,

De getoonde binaural toonarm is overigens van het Amerikaanse merk Livingston. Je komt zij nog wel eens op een internationale veilingsite tegen.
Ik heb de bijbehorende platen nog nooit gezien.

Groeten,

Niels

Niels
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 okt 2023 15:18 #98138 door FMX
@Doktordirk , Emory Cook maakte vanaf 1950 een flink aantal platen met het door hem ontworpen systeem . Hij maakte bandopnamen (vaak in de natuur) met 2 microfoons en sneed platen met een dubbele snijkop. Afspelen kon met een dubbele arm of een speciale clip met een element dat naast een bestaand element werd geklikt. Kijk en luister maar op youtube. Frans

Meer
03 okt 2023 23:56 - 04 okt 2023 00:12 #98137 door RR1957
Het getoonde systeem lijkt me meer bedoeld om een soort ruimtelijkheid te krijgen. 
In het mechanische tijdperk van grammofoons waren er experimenten met twee weergevers. 
Hier noemen ze het binaural zo te zien op de plaat. Maar misschien toch een vroege poging 
van stereo op plaat. In 1958 werd de stereo snijbeitel pas bedacht en voor het eerst gebruikt 
om stereo op platen te snijden, maar stereo bestond al bijvoorbeeld op tape. In de tweede 
helft van de jaren vijftig kon je al kleine bandjes met stereo opnames kopen, opnames die 
dan op LP in mono werden uitgebracht. Was marginaal en 1 van de bekendste was 
Atomic Basie (E=MC2) uit 1958, dus op de grens van de opkomst van stereo. De eerste 
jaren na 1958 waren de mono opnames echter véél beter dan de eerste stereo opnames. 
De eerste stereo platen van Philips verschenen echter nog op het Minigroove label,
maar men zag al snel in dat het verwarrend werd en ging Philips het scheiden van elkaar
met als gevolg dat in 1963 het Minigroove label (immers alleen mono) werd opgeheven. 

Het bandje in stereo: 

De LP in mono, eerste uitgave waar ik er twee van heb. De stereo opname -toen die al 
gauw op LP verscheen- was echter veel slechter in weergave dan de fantastische mono 
opnames (mono en stereo werd in den beginne tegelijk opgenomen met twee verschillende
installaties). Een vroege stereo LP heb ik wel gehad, maar weg gegeven, niet om aan
te horen vergeleken met de mono versie. Tegenwoordig zal het met digitale verbeteringen 
in stereo wel veel beter klinken op moderne re-issues. Maar ik blijf maar bij mijn fraaie 
eerste uitgaven zowel van Nederland (1 stuk) als van de VS (2 stuks, kwalitatief beter,
te herkennen aan de gekleurde balkjes op het platen etiket en de stevige hoes ):

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 04 okt 2023 00:12 door RR1957.

Meer
03 okt 2023 20:04 #98134 door Doktordirk
Iemand dit model of de bijbehorende platen al eens gezien of in bezit?
De eerste pogingen van stereo platen?
De speler is een Sugden met twee Ronette elementen.
Lijkt me wel een probleem om de twee naalden op de goede plaats te hebben danwel houden

Dirk.

Meer
03 okt 2023 18:23 #98133 door NGG
Was dit weekeinde niet in de gelegenheid.
Wellicht volgend jaar bij herhaling.

De basis is natuurlijk gelegd in 2014 door het Historisch Museum Haarlem met de tentoonstelling "Haarlem Vinyl".

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
02 okt 2023 17:03 #98127 door RR1957

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena