Vandaag de prachtige muziek ontvangen van de The Lord of the Rings trilogie. Ik kwam er eigenlijk
op omdat een deel ervan op Radio 4 ten gehore werd gebracht. Ook op Classic FM hoor je er
geregeld wat van, evenals op de klassieke BBC radio.
Boeken heb ik verslonden (en meer van J.R.R. Tolkien) en ook de drie films zijn voor mij prachtig.
Wel altijd jammer dat je eigen verbeelding toch verloren gaat als dergelijke films een soort
van definitieve universele verbeelding teweeg brengt.
Maar goed, drie volle cd's en ik was wel benieuwd of dat nog een beetje klinkt op de BX653A/19.
Niks mis mee kan ik u verzekeren. Helder en best een fraai laag, want dat heeft deze muziek
uiteraard. De radio zorgt er voor dat de muziek zeer genietbaar is. Toch altijd weer verwonderlijk
hoe goed een dergelijke radio in 1955/56 is ontworpen om zelfs deze muziek fraai hoorbaar te
maken. Groot bombastisch orkest, veel koorwerk maar het kan toch ook heel subtiel zijn tot een
enkel zingend kinderstemmetje aan toe. Het slotlied (deel 1) van Enya bezorgd mij kippenvel.
Dergelijke muziek is, net als alle andere klassieke muziek, immers akoestisch en 'unplugged' en
dus heel goed mono weer te geven en te beluisteren.
De muziek is gecomponeerd door Howard Shore en inmiddels in de categorie filmmuziek een
absolute klassieker.
Heel aardig is het dan om de muziekcompositie van de Nederlandse componist Johan de Meij
er naast te beluisteren. Dit is uiteraard muziek dat niet gebaseerd is op filmbeelden en geheel
onafhankelijke inspiratie is op de boeken.
Toch heel anders uiteraard en minder gebaseerd op terugkerende melodieën die in je hoofd
blijven hangen. Bij filmmuziek is dat van essentieel belang.