Grammofoonplaten en muziek
Derby Schallplatten
19 apr 2020 19:35 #83297
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Derby Schallplatten
De meeste platenlabels hadden indertijd duurdere en goedkopere series. Bv de Hollandse Decca Distributie had er 3: Rood en blauw label en het Panacord label. Resp. Fl 1,75, Fl 1,25 en Fl 1, - per plaat in de jaren 30. Ook His Masters Voice had verschillende labels en prijsklassen: Rood, zwart en paars. Kristal was ook zo'n goedkoop label. Je had ook de "Hit of the week" : kartonnen platen enkelzijdig afspeelbaar die met sleepnaald afgespeeld moesten worden. Wanneer je ze met moderne apparatuur afspeelt klinken ze nog verrassend goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 apr 2020 18:17 #83293
door Bert Kn
Dag Hans,
Ik heb hem van Willy Derby.
IK HEB GEEN AUTO
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Derby Schallplatten
En na het beluisteren van deze plaatjes op mijn oude HMV 109 vond ik ze best erg leuk in het gehoor liggen.
Zoals:
www.discogs.com/fr/Karkoff-Orchester-Lie...Auto/release/3505597
Dag Hans,
Ik heb hem van Willy Derby.
IK HEB GEEN AUTO
Mvg.
Bert
19 apr 2020 17:20 - 19 apr 2020 17:38 #83292
door Johannes
Derby Schallplatten werd gestart door Johannes
Gisteren was het hier - in tegenstelling tot vandaag - een bewolkte dag en wilde ik eindelijk mijn stapel 78-toeren platen eens uitzoeken en een heleboel (in mijn ogen) zooi als de kiliman hawaiians, de straatzangers en nog meer van dat soort platen die ik nooit meer draai naar de Kringloop te brengen.
En als ze door het Corona gedoe geen spullen meer aannemen dan gaan ze wel in de houtkachel, want schellak brandt erg rustig en sfeervol in de kachel is mijn ervaring.
Maar nu weer serieus, want toen ik aan het uitzoeken was viel het mij op dat ik een aantal plaatjes met een diameter van 20 cm had van het Duitse platenlabel Derby.
Na enig zoekwerk op Google kwam ik het volgende artikel tegen in de Duitse taal. Via Google translator is het wel in het Nederlands te vertalen maar dan mis je misschien details.
www.lotz-verlag.de/Online-Disco-Derby20cm.html
Met een beetje goede wil is het denk ik wel te volgen en dacht ik dat de Derby grammofoonplaten net zoiets waren als de Volksontvanger of de Volkstraktor of de Volkswagen uit Duitsland in de 30-er jaren.
In dit geval dus betaalbare muziek voor elke Duitse inwoner die over een platenspeler beschikt.
En na het beluisteren van deze plaatjes op mijn oude HMV 109 vond ik ze best erg leuk in het gehoor liggen.
Zoals:
Groeten, Hans
En als ze door het Corona gedoe geen spullen meer aannemen dan gaan ze wel in de houtkachel, want schellak brandt erg rustig en sfeervol in de kachel is mijn ervaring.
Maar nu weer serieus, want toen ik aan het uitzoeken was viel het mij op dat ik een aantal plaatjes met een diameter van 20 cm had van het Duitse platenlabel Derby.
Na enig zoekwerk op Google kwam ik het volgende artikel tegen in de Duitse taal. Via Google translator is het wel in het Nederlands te vertalen maar dan mis je misschien details.
www.lotz-verlag.de/Online-Disco-Derby20cm.html
Met een beetje goede wil is het denk ik wel te volgen en dacht ik dat de Derby grammofoonplaten net zoiets waren als de Volksontvanger of de Volkstraktor of de Volkswagen uit Duitsland in de 30-er jaren.
In dit geval dus betaalbare muziek voor elke Duitse inwoner die over een platenspeler beschikt.
Zoals:
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 19 apr 2020 17:38 door Johannes.