- Berichten: 3361
TIME OUT
maarten schreef : Wie kent 'take 5' nou niet? Ik moet toegeven dat ik van de rest van de nummers lang niet alles zal kennen, dus wellicht eens opzoeken.
Als ik een platenmaatschappij was, zou ik allicht geen MP3 gebruiken maar gewoon een CD'tje of originele plaat rippen. Ik mag hopen dat de meeste copycats dat ook gedaan hebben.
Hoi Maarten
In de link zijn verschillende nummers van de lp te beluisteren.
Veel re-issues komen van kleine recent opgerichte maatschappijtjes, vaak met één pers gezien de hoge kosten, uit Spanje en voormalige oostblok landen. Met wisselende kwaliteiten uiteraard.
De originele maatschappij gebruikt uiteraard de originele opnames, eventueel digitaal opgeknapt.
Zeker de vroege stereo opnames konden wel een upgrade gebruiken om het stereo te perfectioneren.
Nu de eigendomsrechten volgens Europese regels gestopt zijn, ik meen 50 jaar, worden er door die maatschappijtjes talloze platen uitgegeven, zgn. re-issues. Zij zijn niet in het bezit van de originele
opnames en de originele maatschappij zal ook wel zorgdragen dat ze die nooit krijgen. Zij moeten het
vrijwel altijd doen met digitale kopieën. Echter ook oude lp's, singles en zelfs 78 toeren platen worden gebruikt om opnames te kopieëren en te verbeteren.
link naar vorige bijdrage op het forum.
Het gaat me hier echter uiteraard om het inmiddels monumentale imago van deze lp.
Om de maximale authentieke kwaliteit van de weergave te verkrijgen, kan je toch het beste originele
lp's gaan zoeken, dus meestal uit de vorige eeuw. Niks mis mee. Ook toen bracht de originele
maatschappij al talloze re-issues uit. Dus waarom zou je gaan voor een huidige re-issue als die niet
eens de originele opname bevat, maar een kopie, hoe goed die ook is. OK, ze zijn schoon en vrij van
iedere gebruikers slijtage. Maar dat is het dan ook. Dat is leuk voor high-enders. Persoonlijk ga ik zelfs
nog verder terug: naar de (originele) mono uitgave van vintage platen uit de jaren vijftig.
Time Out is echter uit 1959 en zowel mono als stereo opgenomen. Maar vergeet niet, toen was de
techniek voor mono opnames geperfectioneerd tot het uiterste (meerdere microfoons) terwijl
stereo opnames nog in de kinderschoenen stond.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als ik een platenmaatschappij was, zou ik allicht geen MP3 gebruiken maar gewoon een CD'tje of originele plaat rippen. Ik mag hopen dat de meeste copycats dat ook gedaan hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
RR1957 schreef :
De talloze re-issues in deze eeuw zijn in feite digitaal
'geleend' (meestal MP3 op vinyl gezet en dat geldt eigenlijk voor alle re-issues, behalve
dus die van de originele platenmaatschappij die uiteraard de originele opnames niet afgeven).
Ik hoop maar niet dat het MP3 of AAC formaat is wat ze op vinyl gezet is geworden. MP3 vind ik van begin af aan verschrikkelijk. Die bijgeluiden hoor ik ook al op FM radio en TV. AAC is iets beter. WAV of digitaal zonder verlies is geen enkel probleem.
groetjes,
-=Kees=-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
jazz albums op de markt kwam. Eén van de knallende hoogtepunten van de jazz muziek.
Hier een fraai artikel (Engels) over dit album en het ontstaan ervan.
Daarbij moeten we uiteraard niet de fraaie opvolgen TIME FURTHER OUT vergeten.
Inmiddels is de termijn van eigendomsrechten overschreden en zijn er talloze heruitgaven
of zogenoemde re-issues verschenen. Alleen de originele uitgaven van Columbia/CBS
bevatten de authentieke opnames. De talloze re-issues in deze eeuw zijn in feite digitaal
'geleend' (meestal MP3 op vinyl gezet en dat geldt eigenlijk voor alle re-issues, behalve
dus die van de originele platenmaatschappij die uiteraard de originele opnames niet afgeven).
The story behind The Jazz Album TIME OUT
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.