Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

John Coltrane live at the Village Vanguard.

Meer
07 feb 2019 09:38 - 07 feb 2019 09:43 #76091 door RR1957
Voorts is deze niet te versmaden.
In dit geval is de hoes ook nog eens topdesign.
Functie van een hoes is niet alleen vertellen wat er op de plaat aan muziek staat,
maar ook om op te vallen tussen de massa aan andere platen in iedere winkel.
Nou, dat lukt bij deze zeker wel.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 07 feb 2019 09:43 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 feb 2019 09:36 #76090 door RR1957
Uiteraard kan het repertoire van Coltrane aangevuld worden met zijn meest
bekende LP die als een mijlpaal in de jazz muziek wordt beschouwd.
Iedere rechtgeaarde jazz liefhebber zou die in zijn platencollectie kunnen hebben.

Meer
06 feb 2019 10:42 - 06 feb 2019 11:27 #76064 door RR1957
Dit was een concert dat hij gaf op 1 en 2 november 1961 in deze club in New York.
Allereerst vond ik een fraaie -mono- LP hiervan op Impulse, uitgegeven in 1962.
Uiteraard bevat deze plaat in de fraaie klaphoes een aantal nummers van dit optreden.
Het is duidelijk een live performance en Coltrane en zijn begeleiding voelen zich
volkomen vrij om vrijuit te experimenteren en met elkaar muzikaal te converseren.
Kortom, niet zo gelikt als een studio opname en dat maakt deze plaat best wel uniek.
Nog aardiger is een box met drie LP's die ik enkele jaren geleden vond in een hig-end
winkel in mijn stad, waar ik overigens wel vaker pareltjes van LP's gevonden heb.
De fraaie niet al te grote winkel heeft maar een kleine afdeling waar LP's gesorteerd
opgesteld staan, dat gerund wordt door iemand die verder geen deel uitmaakt van de
winkel. Achter de schermen zogezegd wordt het voorraadje LP's geregeld aangevuld
en gesorteerd, hooguit een stuk of vijftig in drie bakken. Door er regelmatig even binnen
te lopen, liggen er telkens weer nieuwe platen van jazz, klassiek en ook wel populair.
Het zijn altijd tweedehands platen, maar van hoge kwaliteit qua conditie. Prijzen tussen
de vijf en vijfentwintig euro. Elke koop wordt keurig afgevinkt op een lijst.
Kortom, ik vond er toen die box met drie LP's die het gehele concert weergeven dat
Coltrane gaf op die woensdag- en donderdagavond. De box blijkt om een gelimiteerde
Europese versie te gaan van slechts 500 exemplaren. Mijn box heeft het nummer 488.
De drie LP's zijn uitgevoerd in 140 grams en er is een inlegvel met de nodige 'artist
impreesions'. De box is geproduceerd in 2012 en inmiddels een collectors item onder
de liefhebbers.
Beide uitvoeringen klinken prachtig en het is altijd enerverend om naar een live
concert te luisteren in de woonkamer, alsof je er bij mag zijn. Het publiek reageert,
maar het is niet te dominant in de opnames.
Hier ben ik echt heel erg blij mee.
Met de box ben je wel even een avondje zoet. Coltrane is wat heftiger, zeker live,
maar dan ook niet voor mensen die alleen van zoete koekjes houden. ;-)

Coltrane at Vanguard. Spiritual.

Van der Eijnde Haarlem.

Laatst bewerkt 06 feb 2019 11:27 door RR1957.

Gemaakt door Kunena