Grammofoonplaten en muziek
Plaatjes voor kindergrammofoon
25 okt 2017 15:33 #69228
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Plaatjes voor kindergrammofoon
Bedankt Tino,
De eerste afbeelding komt overeen met de grammofoon die mijn
vader van zijn tante cadeau had gekregen.
Dat was dus geen echte kindergrammofoon, maar hij was wel klein.
Leuk daar wat meer hier over vernomen te hebben.
Zo kom je eens wat te weten via dit leuke forum.
Cees.
De eerste afbeelding komt overeen met de grammofoon die mijn
vader van zijn tante cadeau had gekregen.
Dat was dus geen echte kindergrammofoon, maar hij was wel klein.
Leuk daar wat meer hier over vernomen te hebben.
Zo kom je eens wat te weten via dit leuke forum.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 okt 2017 15:00 - 25 okt 2017 15:05 #69226
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Plaatjes voor kindergrammofoon
kinder grammofoons waren doorgaans voorzien van een klein veermotortje die erg weinig power hadden een plaatje van 15/17cm was meestal max wat het kon spelen en meer was ook niet nodig
grammofoons van klein voormaat die 25cm en zelfs 30cm konden afspelen waren ''compact's'' of ''reis'' grammofoons'' deze hadden een volwaardige motor ja er zijn zelfs compact's met een 3 veren motor!
meestal hadden deze de vorm van een,... kleine koffergrammofoon, klein tafel model of een camera
de nirona is ook een compact ondanks dat ze een detour door de kinder markt gemaakt hebben
grammofoons van klein voormaat die 25cm en zelfs 30cm konden afspelen waren ''compact's'' of ''reis'' grammofoons'' deze hadden een volwaardige motor ja er zijn zelfs compact's met een 3 veren motor!
meestal hadden deze de vorm van een,... kleine koffergrammofoon, klein tafel model of een camera
de nirona is ook een compact ondanks dat ze een detour door de kinder markt gemaakt hebben
tino
Laatst bewerkt 25 okt 2017 15:05 door mrphonograph.
25 okt 2017 11:50 #69223
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Plaatjes voor kindergrammofoon
Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader ook nog een kinder
grammofoon in het begin van de jaren '50 gebruikte.
Deze had hij als kind van zijn tante cadeau gekregen.
Merk en type weet ik niet meer.
Het was een klein 4 kant kastje, dat tevens als klankkast diende.
Er waren kleine 78 t plaatjes bij.
Maar die kleine grammofoon was ook in staat om de grotere
diameter 78 t platen af te spelen.
Helaas heeft hij het gezin met 5 kinderen niet overleeft.
Veer kapot en toen naar zolder en is later weggegooid.... Jammer.
Wellicht kan Tino nog wat meer vertellen over dit type
kinder grammofoon in houten kastje.
Cees.
grammofoon in het begin van de jaren '50 gebruikte.
Deze had hij als kind van zijn tante cadeau gekregen.
Merk en type weet ik niet meer.
Het was een klein 4 kant kastje, dat tevens als klankkast diende.
Er waren kleine 78 t plaatjes bij.
Maar die kleine grammofoon was ook in staat om de grotere
diameter 78 t platen af te spelen.
Helaas heeft hij het gezin met 5 kinderen niet overleeft.
Veer kapot en toen naar zolder en is later weggegooid.... Jammer.
Wellicht kan Tino nog wat meer vertellen over dit type
kinder grammofoon in houten kastje.
Cees.
24 okt 2017 16:16 - 24 okt 2017 16:34 #69217
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Plaatjes voor kindergrammofoon
de nifty nirona (de vierkante versie) +- 1924
nirona bestond al vóór de eerste wereld oorlog maar toen maakte zij fiets en motorfiets lampen
het grammofoon idee kwam in de 1e wereld oorlog door de lamp behuizing te combineren met een grammofoon arm aka reflex systeem
de eerste niet experimentele grammofoon van nirona was daarom ook bedoeld voor in de loopgraven
in de jaren 20 starte men de productie van grammofoons voor kinderen echter dit was niet het succes wat men er van verwachte niet dat de verkoop laag was maar, eerder dat de verkeerde consumptie groep de grammofoon kocht namelijk volwassenen! en niet kinderen
de grammofoon was namelijk geweldig populair als picnic grammofoon de grammofoon had een goed geluid en de motor was een volwaardige grammofoon motor met veel kracht en,... hij paste perfect in elke picnic mand!
nirona stapte dus al snel van het kinder imago af en verwijderde alle kiddy afbeeldingen van hun grammofoons vanaf dat moment
ook ging men koffers en tafel modellen fabriceeren met het zelfde bell system
in duitsland vond men het nirona systeem ook onder de merken parlophone en odeon
tino
nirona bestond al vóór de eerste wereld oorlog maar toen maakte zij fiets en motorfiets lampen
het grammofoon idee kwam in de 1e wereld oorlog door de lamp behuizing te combineren met een grammofoon arm aka reflex systeem
de eerste niet experimentele grammofoon van nirona was daarom ook bedoeld voor in de loopgraven
in de jaren 20 starte men de productie van grammofoons voor kinderen echter dit was niet het succes wat men er van verwachte niet dat de verkoop laag was maar, eerder dat de verkeerde consumptie groep de grammofoon kocht namelijk volwassenen! en niet kinderen
de grammofoon was namelijk geweldig populair als picnic grammofoon de grammofoon had een goed geluid en de motor was een volwaardige grammofoon motor met veel kracht en,... hij paste perfect in elke picnic mand!
nirona stapte dus al snel van het kinder imago af en verwijderde alle kiddy afbeeldingen van hun grammofoons vanaf dat moment
ook ging men koffers en tafel modellen fabriceeren met het zelfde bell system
in duitsland vond men het nirona systeem ook onder de merken parlophone en odeon
tino
tino
Laatst bewerkt 24 okt 2017 16:34 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
09 okt 2017 15:15 - 09 okt 2017 15:20 #69016
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Plaatjes voor kindergrammofoon
Die is ook lid van de weergever
ach 22.e per jaar met een mooi boekje .
waar veel instaat om het kwartaal
men mist anders veel,
ach ja het is maar een Hint .
koop en vind plaats voor de gouwe ouwe
met een gezellig zitje en een praatje .
geluk verders ..
huub
ach 22.e per jaar met een mooi boekje .
waar veel instaat om het kwartaal
men mist anders veel,
ach ja het is maar een Hint .
koop en vind plaats voor de gouwe ouwe
met een gezellig zitje en een praatje .
geluk verders ..
huub
Laatst bewerkt 09 okt 2017 15:20 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
09 okt 2017 12:54 #69014
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Plaatjes voor kindergrammofoon
Hallo Huub,
Bedankt voor het advies. Je moet dus lid worden van de Weergever om er iets te mogen kopen op het gebied van 78 toeren. Maar ik wil me liever niet binden aan een vereniging, alleen om er een paar plaatjes te kunnen kopen.
Je kunt tenslotte ook op allerlei andere manieren aan leuke onderdelen of platen komen voor de hobby, zoals via diverse forums en marktplaats.
Ik denk dat ik inmiddels prima ben geslaagd bij de 78 toeren platenwinkel Zwarte Schijf in Tiel. Deze winkel is van donderdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00 uur geopend. Erg vriendelijke en behulpzame bediening.
Ik heb er 6 leuke cm kinder-grammofoonplaatjes gevonden met ouderwetse kinderliedjes. Het viel me wel op dat deze 15 centimeter plaatjes een heel andere prijs hebben dan de normale 78 toeren platen
.
Groeten, Hans
Bedankt voor het advies. Je moet dus lid worden van de Weergever om er iets te mogen kopen op het gebied van 78 toeren. Maar ik wil me liever niet binden aan een vereniging, alleen om er een paar plaatjes te kunnen kopen.
Je kunt tenslotte ook op allerlei andere manieren aan leuke onderdelen of platen komen voor de hobby, zoals via diverse forums en marktplaats.
Ik denk dat ik inmiddels prima ben geslaagd bij de 78 toeren platenwinkel Zwarte Schijf in Tiel. Deze winkel is van donderdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00 uur geopend. Erg vriendelijke en behulpzame bediening.
Ik heb er 6 leuke cm kinder-grammofoonplaatjes gevonden met ouderwetse kinderliedjes. Het viel me wel op dat deze 15 centimeter plaatjes een heel andere prijs hebben dan de normale 78 toeren platen
Groeten, Hans