Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Hoe zuinig gaat men met platen om ?

Meer
12 jun 2015 00:09 #52934 door mrphonograph
''platen'' is natuurlijk een breed begrip 33, 45, 78rpm
mijn domein is 78rpm en de regels van kwaliteit liggen hier compleet overhoop een plaat die er mintje uitziet kan ruizen als een zandstorm om een boogtent en een ranzig exemplaar kan spelen als nieuw

mijn plaat van its a long way to tipperary op phoenix van 1915 ziet er uit als of het gehele 1e wereld oorlog er zich op afgespeeld heeft echter deze klinkt prima daartegenover heb ik een plaat van spike jones lulu had a baby/my secret love op engelse hmv die er perfect uitziet echt nog geen krasje niets maar hij klinkt ku..eh..ruizig

dus een mooie plaat is geen garantie voor een goed spelende plaat bij 78 toertjes

tino

tino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jun 2015 23:48 - 11 jun 2015 23:50 #52933 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Hoe zuinig gaat men met platen om ?
De Smurfen LP van Vader Abraham heb ik gelukkig 6 keer.
Ik weet dat dit album grijs gedraaid werd destijds op vaak niet te beste platenspelers. Stom
Doordat ik er meerdere heb, is er altijd eentje die zeker in goede staat blijft. :thumbsup:

Oh sorry, ik bedoelde het album van Fleetwood Mac "Rumors"!

Groet Frank
Laatst bewerkt 11 jun 2015 23:50 door Franc.

Meer
11 jun 2015 23:36 - 11 jun 2015 23:37 #52932 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Hoe zuinig gaat men met platen om ?
Ja de Feest nuizen platen zijn meest al beschadigt
Ja hoe ouder soms beschadigt bvb Mono LP,s
niet iedereen bezat een goede platen speler
Ja het uitnemen van de plaat uit de hoes
Huub
Laatst bewerkt 11 jun 2015 23:37 door Huub.

Meer
11 jun 2015 23:25 #52931 door Bert Kn
Wat is jullie ervaring op dit gebied?
Zo af en toe loop ik hier bij de kringloop naar binnen en spit ik het ruime aanbod aan vinyl door om te kijken of er nog wat van mijn gading tussen zit.
Omdat ik op dat gebied een alles vreter ben trek ik alles tot Nederlands talig repertoire toe los om de kwaliteit van de platen te beoordelen.
Wat me daarbij opvalt is dat het omgaan met de platen nogal varieert met het publiek en welke muziek zij de voorkeur voor hebben.
Jazz, Blues, Klassiek en instrumentaal springen er meestal in positieve zin uit, bij deze platen heb ik maar zelden het gevoel dat er een eitje in de koekenpan gebakken wordt.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena