Grammofoonplaten en muziek
78 toeren mispersing of niet ?
18 jan 2014 05:26 #39945
door rvh
Beantwoord door rvh in topic 78 toeren mispersing of niet ?
bedankt voor de info allemaal gr ruud
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 jan 2014 22:58 #39922
door mrphonograph
16 jan 2014 22:52 - 16 jan 2014 22:55 #39921
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic 78 toeren mispersing of niet ?
niet heel merkwaardig jan
bij zogenaamde wisselaar sets ging de nummering van plaat naar plaat zodat je 1 hele helfd van een opera kon luisteren op je platenwisselaar waarna je de gehele stapel kon omdraaien om de andere helfd te luisteren als er een zijde te kort kwam dan liet men deze blank
zodoende dat plaat 1 'n blanco zijde heeft want kant 2 kan in werkelijkheid kant 8 zijn(of 10 of 12 enz)
bij de rca complete opera(& highlights) single(45rpm)boxes van 1948-50 was deze procedure standaard
bij zogenaamde wisselaar sets ging de nummering van plaat naar plaat zodat je 1 hele helfd van een opera kon luisteren op je platenwisselaar waarna je de gehele stapel kon omdraaien om de andere helfd te luisteren als er een zijde te kort kwam dan liet men deze blank
zodoende dat plaat 1 'n blanco zijde heeft want kant 2 kan in werkelijkheid kant 8 zijn(of 10 of 12 enz)
bij de rca complete opera(& highlights) single(45rpm)boxes van 1948-50 was deze procedure standaard
tino
Laatst bewerkt 16 jan 2014 22:55 door mrphonograph.
16 jan 2014 22:03 #39920
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic 78 toeren mispersing of niet ?
Ook in het LP-tijdperk komt dit voor bij boxen met complete opera's bv. de complete Il Trovatore van Verdi met Maria Callas. Hier is heel merkwaardig de eerste plaat enkelzijdig.
Groet, Jan
Groet, Jan
16 jan 2014 17:24 - 16 jan 2014 17:49 #39913
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic 78 toeren mispersing of niet ?
dit is een last album side of te wel de laatste plaat uit een concert of opera album
bijvoorbeeld het concert duurd 5 zijden dan kun je twee dingen doen 1 extra zijde met een los stuk of de zijde blank laten en dat laatste is hier gebeurd
het is niets bijzonders is niet zeldzaam en komt geregeld voor
de 2 albums met handels messias van columbia uit 1938 heeft 2 l.a.s platen voor elk album 1
en bij albums van het merk electrola is het meer de regel dan de uitzondering
een los stuk op de laatste zijde heet een filler dit kan soms raare comi's geven b.v ik heb de firebird suite van stravinski op edison bell uit 1926 de filler van dit album is een traditioneel volksmusiek ensemble met een vrolijk volkswijsje uit wales
bijvoorbeeld het concert duurd 5 zijden dan kun je twee dingen doen 1 extra zijde met een los stuk of de zijde blank laten en dat laatste is hier gebeurd
het is niets bijzonders is niet zeldzaam en komt geregeld voor
de 2 albums met handels messias van columbia uit 1938 heeft 2 l.a.s platen voor elk album 1
en bij albums van het merk electrola is het meer de regel dan de uitzondering
een los stuk op de laatste zijde heet een filler dit kan soms raare comi's geven b.v ik heb de firebird suite van stravinski op edison bell uit 1926 de filler van dit album is een traditioneel volksmusiek ensemble met een vrolijk volkswijsje uit wales
tino
Laatst bewerkt 16 jan 2014 17:49 door mrphonograph.
16 jan 2014 16:34 - 16 jan 2014 16:59 #39908
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic 78 toeren mispersing of niet ?
Huub,
Dat had ik ook al aangegeven.
Het label is te jong na oorlogs.
En toen werden er al lang geen enkelzijdige platen meer op de markt gebracht zover ik weet.
Dat had ik ook al aangegeven.
Het label is te jong na oorlogs.
En toen werden er al lang geen enkelzijdige platen meer op de markt gebracht zover ik weet.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 16 jan 2014 16:59 door Bert Kn.