Grammofoonplaten en muziek
Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
02 sep 2013 00:09 - 02 sep 2013 00:11 #35637
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
Tsja, die platen zijn in het verleden natuurlijk met mono x-tal elementen en veel te zware
arm zonder dwars druk compensatie gedraaid.
Dan kan het niet anders of ze zijn niet meer in al te beste staat.
Maar óók de persing, goed of slecht is van belang.
De plaat van Iwan Rebrof klinkt nog opmerkelijk goed als ik hem afspeel met een Thorens met
SME en een EMT van den Hull MC element.Het is een dikke plak van een plaat, merk RCA.
Ik neem aan dat de van den Hull diamant dieper in de groeven valt, waardoor de hoger gelegen
de door de X-tal elementen beschadigde groef wanden niet worden afgetast door de diamant.
Op wat kleine tikken na is het geluid van deze opname nog bijzonder goed te noemen.
Beter als veel CD opnames van deze tijd. Ja de opnamen van RCA uit de '60 ger jaren tijd
waren zo slecht nog niet. Zijn ook nu nog best goed te noemen.
De plaat zit ook in een dikke stevige geplastiviseerde hoes.
Na 1970 deden ze dat niet meer. Toen kreeg je van die slappe hoezen die al gauw lelijk en
stuk gingen.
Vr gr Cees.
arm zonder dwars druk compensatie gedraaid.
Dan kan het niet anders of ze zijn niet meer in al te beste staat.
Maar óók de persing, goed of slecht is van belang.
De plaat van Iwan Rebrof klinkt nog opmerkelijk goed als ik hem afspeel met een Thorens met
SME en een EMT van den Hull MC element.Het is een dikke plak van een plaat, merk RCA.
Ik neem aan dat de van den Hull diamant dieper in de groeven valt, waardoor de hoger gelegen
de door de X-tal elementen beschadigde groef wanden niet worden afgetast door de diamant.
Op wat kleine tikken na is het geluid van deze opname nog bijzonder goed te noemen.
Beter als veel CD opnames van deze tijd. Ja de opnamen van RCA uit de '60 ger jaren tijd
waren zo slecht nog niet. Zijn ook nu nog best goed te noemen.
De plaat zit ook in een dikke stevige geplastiviseerde hoes.
Na 1970 deden ze dat niet meer. Toen kreeg je van die slappe hoezen die al gauw lelijk en
stuk gingen.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 02 sep 2013 00:11 door Cees. Reden: fout in tekst hersteld
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 sep 2013 20:19 #35631
door pietblaas
Groeten,
Piet.
Beantwoord door pietblaas in topic Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
Ik kon het niet laten en heb de twee James Last platen toch maar weer eens opgezet. De eerste, waar het in deze thread om begonnen was, James Last op Klompen, is kennelijk toch wel heel vaak door mijn vader gedraaid. De 'meezing'-partijen, waar het koortje 'aaahaaah lalala aahhaahhaa' zingt, klinkt niet goed meer. Het geluid klinkt vervormd. De trompetpartijen klinken nog wel goed en het andere ook, maar de vocale partijen klinken morsig en vervormd. Ik herinner me ook dat mijn vader eerst een kristalelement op zijn pick-up had en pas later, toen er een echte versterker met boxen kwam, overschakelde op een MD-element. Misschien heeft de naald van het kristalelement de groeven beschadigd? Of de plaat is gewoon te vaak gedraaid?
De andere plaat klinkt nog wel goed. Erg goed zelfs, nu ik sinds kort twee 22RH426 boxen heb aangesloten op mijn receiver.
De andere plaat klinkt nog wel goed. Erg goed zelfs, nu ik sinds kort twee 22RH426 boxen heb aangesloten op mijn receiver.
Groeten,
Piet.
01 sep 2013 17:27 - 01 sep 2013 17:29 #35630
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
Het is natuurlijk mijn persoonlijke mening:
James Last? BRRR, vreselijk wat een nep.
Fons Jansen: geweldig, prima cabaret, een groot woordkunstenaar. :thumbsup:
(Diverse video's te zien op youtube)
mvg, Pieter.
James Last? BRRR, vreselijk wat een nep.
Fons Jansen: geweldig, prima cabaret, een groot woordkunstenaar. :thumbsup:
(Diverse video's te zien op youtube)
mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 01 sep 2013 17:29 door pieterv.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
01 sep 2013 16:01 #35629
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
Deze muziek heb ik zelf niet, maar kwam het wel veelvuldig tegen in de platenbakken.
Ik heb er zeker warme herinneringen aan omdat mijn oma stapels platen had
van de genoemde artiesten in deze thread. Daarnaast had ze bijvoorbeeld ook alle
platen van Heintje, weet ik me nog te herinneren.
Zij had een meubeltje in de kamer staan met daarin een platenspeler en een radio.
In de brede klep daaronder lagen de platen opgestapeld. Waar de luidsprekers zaten
weet ik niet meer.
Een paar foto's uit die tijd. Inmiddels zijn we zover dat het grootste deel van de personen
op deze foto's inmiddels het aardse bestaan hebben verlaten, inclusief de fotograaf
(mijn vader dus).
Ik heb er zeker warme herinneringen aan omdat mijn oma stapels platen had
van de genoemde artiesten in deze thread. Daarnaast had ze bijvoorbeeld ook alle
platen van Heintje, weet ik me nog te herinneren.
Zij had een meubeltje in de kamer staan met daarin een platenspeler en een radio.
In de brede klep daaronder lagen de platen opgestapeld. Waar de luidsprekers zaten
weet ik niet meer.
Een paar foto's uit die tijd. Inmiddels zijn we zover dat het grootste deel van de personen
op deze foto's inmiddels het aardse bestaan hebben verlaten, inclusief de fotograaf
(mijn vader dus).
01 sep 2013 14:08 #35626
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
Max schreef.
Naast deze twee staat onder moeders paraplu hier ook nog in de kast.Eerlijkheidshalve moet ik toegeven ook "Tulpen uit Amsterdam" en "Op klompen" in de platenkast te hebben staan
Mvg.
Bert
01 sep 2013 11:03 #35623
door pietblaas
Groeten,
Piet.
Beantwoord door pietblaas in topic Wie kent ze nog? James Last, Fons Jansen
Nee, mijn smaak is het ook niet, maar het is erg leuk dat nu weer eens terug te horen! Het brengt vooral prettige herinneringen naar boven. Mijn vader had James Last op Klompen ook. Maar ook deze:
Dat sloot wat meer aan op mijn muzieksmaak.
En niet te vergeten deze:
Nogal gepusht door Willem Duijs (waar mijn vader ook altijd naar luisterde) ging hij op een gegeven moment ook voor de bijl en kocht ook deze LP.
Nou ja eindelijk muziek die mijn moeder ook leuk vond.
Fons Jansen ken ik ook, die hoorde je wel eens op de radio. Ik heb er alleen geen opnames van.
Dat sloot wat meer aan op mijn muzieksmaak.
En niet te vergeten deze:
Nogal gepusht door Willem Duijs (waar mijn vader ook altijd naar luisterde) ging hij op een gegeven moment ook voor de bijl en kocht ook deze LP.
Nou ja eindelijk muziek die mijn moeder ook leuk vond.
Fons Jansen ken ik ook, die hoorde je wel eens op de radio. Ik heb er alleen geen opnames van.
Groeten,
Piet.