Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Wat moet ik verstaan een onder en 'jewel' naald?

Meer
27 aug 2012 21:34 - 27 aug 2012 21:46 #20797 door mrphonograph
er zijn door de geschiedenis van de fonografie meerdere soorten mineraalen en metalen gebruikt voor de fabriekage van naalden voor pickup elementen
1 vanaf het ontstaan van het pickup element ergens in de jaren 40 werd safier gebruikt hiervan zijn 2 soorten blue saphire & white saphire de witte safieren zijn beduident groter (en minder hard) dan de blauwe
een combinatie van deze twee kom je vaak tegen in zogenaamde kantel naalden voor kristal elementen uit de jaren 50 tot 70

2 robijn word al sins de jaren 40 toegepast in elementen maar was nooit echt zo populair als safier maar wel een stuk harder hierdoor kun je ze vooral tegenkomen in jukeboxen

er zijn ook andere mineralen gebruikt in de fabrikage van pickup naalden zoals toermalijn,smaragd en bergkristal in somige moderne goedkope elementen zit zelfs gewoon ordinair glas
de bovenstaande mineralen zijn edel en half edelstenen vandaar "jewel"
3 er werden echter ook metalen gebruikt zoals osmium wat een zeer hard metaal is en ongeveer even slijt gevoelig als safier

osmium komt veel meer voor dan dat je zou denken en is veel goedkoper dan edelsteen als je met een sterk vergrotend loepje naar een pickup element kijkt en je ziet een ondoorzichtig zwart tipje dan is dit osmium
osmium werd in somige gevallen zelfs gebruikt als de verpakking duidelijk diamant zij
4 als laatste hebben we dan nog diamand over de meest algemeen voorkomende edelsteen in kwaliteits elementen het verschil met osmium is dat de diamand alhoewel vaak donker van kleur toch licht doorlaat synthetische diamand is namelijk niet zoals de diamand die in een juweel verwerkt is die helder zijn of licht gekleurd ze vallen onder de rook diamant of zwarte diamand
shure maakte in somige duurdere elementen zelfs gebruik van natuur diamant deze zijn glas helder
dus als er jewel naald gezegd word is dat om deze naald te onderscheiden van osmium naalden die van hard metaal zijn

nou ik hoop dat je tevreden bent met mijn uitleg

groetjes van tino mrphonograph - mredison1877(youtube)

tino
Laatst bewerkt 27 aug 2012 21:46 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 aug 2012 13:00 #20676 door maarten
Hoi,

In de mechanica (horloges e.d.) is jewel de gebruikelijke term voor saffier-lagers. Ik vermoed dan ook sterk dat het hier ook gebruikt wordt om saffier aan te duiden.

Ik wist overigens niet dat de output van het element afhing van het naaldmateriaal. Kan iemand uitleggen hoe dat zit?

Meer
23 aug 2012 11:45 - 23 aug 2012 11:46 #20675 door Niels
Hoi Rene,

Beide termen worden gebruikt in de officiele gebruiksaanwijzing. Het is dus gebruikt door de verkoper om zijn sale op te 'boosten'.

Groet,

Niels

Niels
Laatst bewerkt 23 aug 2012 11:46 door Niels.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
23 aug 2012 10:26 #20674 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Wat moet ik verstaan een onder en 'jewel' naald?
Hoi Niels

Tamelijk verwarrend om 'Jewel' te gebruiken.
Dat kan van alles zijn. Net als bij juwelen.
Mogelijk gebruikt voor een gunstige indruk op de markt.
Er zijn immers maar twee versies, een echte diamant tip
en een kunstmatige, een saffier.
Het verschil is de prijs en de levensduur.
Maar dat is mijn eenvoudige logica en kan het mis hebben.

:thumbsup:

Meer
23 aug 2012 10:13 - 23 aug 2012 10:23 #20673 door Niels
Hallo,

Ik zag ergens een stereo element dat een "0.7 Mil jewel tip" heeft. Ik neem aan dat met "Jewel" gewoon safier wordt bedoeld en geen diamant.
Ik twijfel omdat bij replacement needle wel specifiek een 'sapphire stylus' werd genoemd.

De output is trouwens 0,25 Volt (handig voor mijn AG9000 welke het lieft een 250mV wil hebben :lol: ) dus het moet wel haast sapphire zijn. Ik ken geen 'diamanten' (MM) elementen met een dergelijke output.

Het is wel een Stereo element. Al mijn stereo elementen zijn van het MM type. Ik heb nog wel een Ronette BF-40 liggen echter nog niet gebruikt. Vandaar toch even de vragen:
Kan ik dus elke willekeurige steroeplaat er me afspelen? Of alleen tot een bepaalde periode?
De aanbevolen naaldruk ligt tussen 5 en 7 gram.Groet,

Mazzel,

Niels

Niels
Laatst bewerkt 23 aug 2012 10:23 door Niels.

Gemaakt door Kunena