Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Wie heeft hier ervaring mee

Meer
04 jul 2012 17:00 #19054 door Ouwe Schipper
Dat schoonmaken met vinyl- lijm
Werkt uitstekend, maar het is wel erg afhankelijk van de juiste soort lijm! Op waterbasis, die als hij vers is nogal naar azijn stinkt. Verder neem ik een of ander stukje wijdmazig textiel (vitrage- stof) op in de lijm zodat er een soort matje ontstaat. Bij het lostrekken blijven dan geen stukjes achter. Spectaculair bij sommige platen is om te zien wat er voor troep uit de groef meekomt bij het lostrekken! Maar het is zaak om de groef echt tot in de diepte vol te maken.
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jul 2012 15:49 - 04 jul 2012 15:55 #19053 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: Wie heeft hier ervaring mee
De witte lijmmethode van schoonmaken zou ik ook nooit gebruiken. Witte lijm is vaak PVA (polyvinylacetaat) + een oplosmiddel. LP's worden gemaakt van een mengsel van PVA en PVC (polyvinylchloride).
Het zou me daarom niet verbazen als de LP aangetast wordt door de oplosmiddelen in de lijm.
Misschien is er door de kortdurende blootstelling geen schade, maar toch vind ik het maar een riskante bezigheid.

Waar ik wel ervaring mee heb, is de Knosti Disco Antistat. Prima platenwassertje. Een Okkinokki werkt nog veel beter, maar als je geen audiofiel bent hoef je daar niet naar te kijken.

Voor 78 toerenplaten is het misschien wél een oplossing als het oplosmiddel geen schellak op kan lossen, maar dan moet je eerst kijken of die lijm niet simpelweg aan de schellak vastkleeft.

.
Laatst bewerkt 04 jul 2012 15:55 door Laurens.

Meer
04 jul 2012 13:41 #19052 door Lee
Wie heeft hier ervaring mee werd gestart door Lee
Op zoek naar een manier om mijn platen te reinigen en revieuws van platenreinigings
machines kwam ik deze filmpjes tegen

Het 1e filmpje gaat over een wel heel aparte manier van reinigen
In het 2e filmpje is te zien hoe een kromme plaat recht te krijgen is
Ik vind het beide heel apart en vooral de manier op het 1e filmpje zal ik mijn platen echt niet aandoen :cheer:

Lee

Gemaakt door Kunena