Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Een vroege Minigroove!

Meer
09 jun 2012 12:26 - 09 jun 2012 12:28 #18128 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: Een vroege Minigroove!
Hoi René,

Mooie aanwinst, deze minigroove :smilythumb:

Volgens het Philipsmuseum in Amsterdam hebben de eerste minigroove vinylplaten een iets andere minigroovelogo, nl. een streep boven het woord Minigroove dat doorloopt door het toerental, in de latere versie loopt deze lijn door in rechthoek met daarin het toerental. De omwisseling zou begin 50-er jaren geweest zijn.

Op de onderstaande foto zie je wat ik bedoel. Waarschijnlijk moesten eerst de oude standaard platenhoezen op, die met de streep door het toerental, voordat er met een nieuwe hoes begonnen werd.
Of was het succes van Clara Haskil zo groot dat er bij geperst moest worden?



Gr, Paul

N.b. de vlekken op de plaat is een reflectie van boven. De plaat is in prima staat, zonder tik zelfs.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 jun 2012 12:28 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bodemjager

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
08 jun 2012 20:55 #18118 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Een vroege Minigroove!
Vanavond de plaat eens in alle rust met een gevuld glaasje beluisterd.
Via de 4HF en de TX88.
Zoals ik dan altijd maar zeg; daar wordt je bang van in positieve zin.
Wat een opname! schitterend gewoon.
Dat verbaasd je dan toch weer.
Het is natuurlijk best wel een heftig stuk, maar het is genieten geblazen
zoals de instrumenten in de compositie gebruikt zijn.
Een voorbeeld zijn de fagotten, die klinken zoooo mooi.
De plaat is ook nog eens in mint conditie. Hooguit hoor ik wat stof in
de groef.
Elke nieuwe tweede hands plaat maak in in eerste instantie langdurig schoon
met de koolstof borstel.
Wellicht toch eens de opstellen en de nodige platen reinigen.
Maar andere platen hebben het meer nodig dan deze!

Het plezier zit in een klein prijsje.
Hoewel ik op het internet zag dat er leuke prijzen geboden worden voor deze
plaat (en dan hebben we het niet over de eerste persingen, maar die van later
in de jaren vijftig).

Genieten geblazen op de fifties hifi set!

:thumbsup:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
08 jun 2012 16:45 #18112 door brcf01
Een vroege Minigroove! werd gestart door brcf01
Hoi heren.

Vandaag vond ik bij de kringloop na veel struinen in de bakken,
deze Minigroove waar ik behoorlijk enthousiast over ben.
Dit is een vroegertje uit het ochtendgloren van de Philips
Minigroove productie. 1952 of 1953.
Op internet kom ik alleen de latere persingen uit de jaren vijftig
tegen (met de bekende glanzende hoezen door een dunne plastic folie).
Kenmerkend voor de vroegste persingen zijn de matte kartonnen hoezen.
Ook de originele zacht papieren binnenhoes is nog aanwezig.
De opname van dit concert was op 5 maart 1951 in New York.
Het is een zeer pittige (heerlijk) uitvoering zoals die in 1911
bij de première was (13 juni 1911 om precies te zijn).
En dan de plaat zelf. Niet mint, maar in goede conditie en nog
mooi glanzend zonder zichtbare krassen.
Zijn gewicht is..... 230 gram! Ook een kenmerk van een vroege plaat
uit de Minigroove geschiedenis. Ik schat (kon het niet vinden op
internet) uit eind 1952 of uit 1953. In 1952 stapte Philips af van
de standaard hoezen en ging over op de creatieve uitvoeringen,
ontworpen door allerlei Nederlandse artiesten. Daar is deze hoes
een typisch voorbeeld van.
Philips stond nog in zijn kinderschoenen van de platen business en bij
vele uitgaven was de productie vaak zelfs beperkt, soms minder dan duizend.
Een dergelijke plaat kostte toen 25 gulden, meer dan een kwart van het
maandsalaris van Jan Modaal. En dan had hij er nog geen passende grammofoon
bij gekocht.
Ik vind het een fraaie plaat die perfect bij mijn fifties hifi set past.
De dure aanschafprijs bij de kringloop had ik er graag voor over.....
Eigenlijk moet ik hem op de Garrard 4HF afspelen met de TX88, maar voor de
foto koos ik toch maar even voor mijn Lenco L70.







:thumbsup:
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena