Grammofoonplaten en muziek
mono opnames stereo gemaakt
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 sep 2012 17:27 #21499
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic mono opnames stereo gemaakt
Hoi Paul.
Dit lijkt hetzelfde als bij de hedendaagse persingen
met oude mono opnames.
Eerder hebben we het daar al eens over gehad en het bekende
bedrijf in Haarlem stelde toen duidelijk dat elke moderne
plaat als een stereo plaat behandeld moet worden.
Lijkt me ook terecht natuurlijk.
In de buizenhobby spelen wij nog wel eens met meerdere
elementen, mono en stereo exemplaren, maar het merendeel
die zich met vinyl bezig houden en een moderne installatie
doet dat niet.
Ik ga er maar van uit dat alle lp's na 1960 met mijn stereo
element afgespeeld moeten worden. Alleen als ik zeker weet
dat ik met een jaren vijftig mono plaat te maken heb, gebruik
ik het mono element.
:thumbsup:
Dit lijkt hetzelfde als bij de hedendaagse persingen
met oude mono opnames.
Eerder hebben we het daar al eens over gehad en het bekende
bedrijf in Haarlem stelde toen duidelijk dat elke moderne
plaat als een stereo plaat behandeld moet worden.
Lijkt me ook terecht natuurlijk.
In de buizenhobby spelen wij nog wel eens met meerdere
elementen, mono en stereo exemplaren, maar het merendeel
die zich met vinyl bezig houden en een moderne installatie
doet dat niet.
Ik ga er maar van uit dat alle lp's na 1960 met mijn stereo
element afgespeeld moeten worden. Alleen als ik zeker weet
dat ik met een jaren vijftig mono plaat te maken heb, gebruik
ik het mono element.
:thumbsup:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 sep 2012 16:57 #21497
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: mono opnames stereo gemaakt
Een mono plaat stereo gemaakt. Dat is deze duidelijk niet. Dit is een mooi voorbeeld van een mono opname die met een stereo element afgespeeld moet worden.
Over mooie muziek gesproken....
Overigens nog een leuk 25cm stereo plaatje opgedoken, de eerste van Mathilde Santing, uit 1982, met 7 nummers erop. Er is er ook een met 9 nummers.
Over mooie muziek gesproken....
Overigens nog een leuk 25cm stereo plaatje opgedoken, de eerste van Mathilde Santing, uit 1982, met 7 nummers erop. Er is er ook een met 9 nummers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 dec 2011 09:06 #12493
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: mono opnames stereo gemaakt
Hoi Cees en Paul.
Opmerkingen waar ik helemaal achter sta!
Soms heb ik van een oude plaat een stereo uitvoering omdat de
originele mono uitvoering nu eenmaal niet makkelijk te vinden is.
Lukt me die uiteindelijk wel te bemachtigen ben ik heel erg blij.
De stereo versie geef ik dan vaak cadeau, anderen zijn daar dan
weer wel blij mee.
:smilythumb:
Opmerkingen waar ik helemaal achter sta!
Soms heb ik van een oude plaat een stereo uitvoering omdat de
originele mono uitvoering nu eenmaal niet makkelijk te vinden is.
Lukt me die uiteindelijk wel te bemachtigen ben ik heel erg blij.
De stereo versie geef ik dan vaak cadeau, anderen zijn daar dan
weer wel blij mee.
:smilythumb:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 dec 2011 01:57 #12489
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: mono opnames stereo gemaakt
Hallo Paul,
Je moet het eerst zelf hebben gehoord op een zeer goede Hi End
installatie wil je het geloven!
Ik moet zeggen dat de meest recente ri master die ik van haar
heb gehoord best goed klonk.
Geweldige mooie heldere stem.
Die mooie stem hadden ze beslist niet verprutst.
Maar in principe is de oorspronkelijke opname het ware
voor de echte liefhebber van de oude opnamen.
Dat heeft zeker ook zijn charme als je het beluisterd op
de oude buizen apparatuur uit die tijd.
Gewoon mono dus.
Je moet het eerst zelf hebben gehoord op een zeer goede Hi End
installatie wil je het geloven!
Ik moet zeggen dat de meest recente ri master die ik van haar
heb gehoord best goed klonk.
Geweldige mooie heldere stem.
Die mooie stem hadden ze beslist niet verprutst.
Maar in principe is de oorspronkelijke opname het ware
voor de echte liefhebber van de oude opnamen.
Dat heeft zeker ook zijn charme als je het beluisterd op
de oude buizen apparatuur uit die tijd.
Gewoon mono dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 dec 2011 01:40 #12487
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: mono opnames stereo gemaakt
Hallo Paul,
Ik noem dat eeuwig zonde en een verkrachting van de originele opname uit hoofde van de commercie.
Hetzelfde hebben ze met recentelijk met de beatles LP's gedaan. Ge-remastered wat beter zou moeten klinken. Het zal wel maar ik hoor het niet. Het verschil tussen de originele LP en de diverse CD-uitvoeringen wel.
Ik weet dat men er toen erg bedreven in was, juist toen stereo in opkomst was, maar om dan originele opnames als zodanig te verminken, is voor mij hetzelfde als een transistor-chassis in een buizenradio plaatsen.
Groeten,
Paul
Ik noem dat eeuwig zonde en een verkrachting van de originele opname uit hoofde van de commercie.
Ik weet dat men er toen erg bedreven in was, juist toen stereo in opkomst was, maar om dan originele opnames als zodanig te verminken, is voor mij hetzelfde als een transistor-chassis in een buizenradio plaatsen.
Groeten,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 dec 2011 07:47 #12462
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: mono opnames stereo gemaakt
Wat ook kan en gedaan is, is het muziekstuk opnieuw opnemen. Dat is gebeurd met aria's van Bach en Handel, uitgevoerd door Kathleen Ferrier.
De oorspronkelijke opname in mono stamt uit 8 oktober 1952, uitgevoerd door het London Philharmonic Orchestra in Kingsway Hall olv Sir Adrian Boult. Dat waren haar laatste opnamen, want exact een jaar later overleed ze.
In 1960 is met dezelfde bezetting op dezelfde locatie en met dezelfde geluidstechnicus de aria's opnieuw opgenomen en over de oorspronkelijke opname heen gemonteerd.
Katleen Ferrier in stereo! Wie had dat toen ooit gedacht!
Het klinkt fantastisch, maar tegelijkertijd onrealistisch, omdat zij een icoon is uit het mono-tijdperk.
Een ander voorbeeld van haar is het overzetten van analoog naar digitaal, waarbij de ''onvolmakelijkheden'' van de opnametechniek uit de eind 40-er, begin 50-er jaren worden weggepoest. Op de single/lp van het 'Ombra mai fu' van Handel bevat wat stillere passages, waar je de 78-toeren opname apparatuur duidelijk hoort als je de versterker wat luider zet.
In de nieuwe releases van dit werk is deze onvolmakelijkheid geheel verdwenen, en daarmee een stukje levendigheid van de opname.
Gr. Paul
De oorspronkelijke opname in mono stamt uit 8 oktober 1952, uitgevoerd door het London Philharmonic Orchestra in Kingsway Hall olv Sir Adrian Boult. Dat waren haar laatste opnamen, want exact een jaar later overleed ze.
In 1960 is met dezelfde bezetting op dezelfde locatie en met dezelfde geluidstechnicus de aria's opnieuw opgenomen en over de oorspronkelijke opname heen gemonteerd.
Katleen Ferrier in stereo! Wie had dat toen ooit gedacht!
Het klinkt fantastisch, maar tegelijkertijd onrealistisch, omdat zij een icoon is uit het mono-tijdperk.
Een ander voorbeeld van haar is het overzetten van analoog naar digitaal, waarbij de ''onvolmakelijkheden'' van de opnametechniek uit de eind 40-er, begin 50-er jaren worden weggepoest. Op de single/lp van het 'Ombra mai fu' van Handel bevat wat stillere passages, waar je de 78-toeren opname apparatuur duidelijk hoort als je de versterker wat luider zet.
In de nieuwe releases van dit werk is deze onvolmakelijkheid geheel verdwenen, en daarmee een stukje levendigheid van de opname.
Gr. Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.