Skip to main content

Kortsluitbeugel voor Philips AG3016-22GP316 element

Meer
17 apr 2023 14:16 #97137 door peter1952
Bij de AG9119 heb je hem, zoals ik al zei inderdaad nodig.
Als nood kun je een kortsluitsteker in de stereo aansluiting steken (een antennesteker past precies), dan bereik je hetzelfde effect. Bij een GP230 heb je een beugel nodig die de buitenste aansluitingen doorverbindt, anders hoor je alleen het linkerkanaal.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 apr 2023 14:11 #97136 door Bert Kn
Dat de kortsluitbeugel lang niet altijd nodig is was mij al bekend.
Zelf heb ik een aantal spelers (stereo) waaronder de AG9119.
uiteraard zij er andere oplossingen maar zoals gezegd als ik er aan kan komen geniet dat de voorkeur. 

Mvg.
Bert

Meer
17 apr 2023 12:59 #97135 door peter1952
Maar je hebt het nu over een GP230 element en eerst over een GP235. De laatste is een stereo element dat in de kop mono is geschakeld, deze is speciaal voor mono grammofoons.
Met de GP230 gaat het inderdaad fout doordat het rechter kanaal dan kortgesloten wordt.
Ik heb dat bij een Philips meubeltje, uitgerust met de AG2210 als volgt opgelost.
Van de arm heb ik de zwarte draad in de speler losgemaakt en geisoleerd. Het rechter contact is nu dus niet aangesloten.
Gebruik ik nu een mono element (AG3016, GP316, GP235) dan zet ik op het element de eerder genoemde kortsluitbeugel die de middelste en de rechter aansluiting doorverbindt. Gebruik ik een stereo element (GP230) dan zet ik op het element een kortsluitbeugel die de buitenste twee aansluitingen doorverbindt. Het element is dan automatisch mono geschakeld.
Dit werkt prima en mijn elementen blijven origineel zodat ze ook op andere koffers gebruikt kunnen worden. Dit werkt bij alle mono koffers.
Bij bijvoorbeeld een AG9119 hoef je helemaal niets te doen, de rechter aansluiting op de arm is naar buiten uitgevoerd als stereo aansluiting en hier werkt dit ook. Bij deze speler moet je altijd een kortsluitbeugel gebruiken, anders heb je bij mono elementen geen geluid en bij stereo hoor je maar één kanaal. Dit is ook de enige uitzondering die ik ken waarbij de kortsluitbeugel nodig is.
Het enige nadeel bij deze speler is dat bij stereo element het element niet wordt kortgesloten bij het afslaan. 

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
17 apr 2023 12:02 - 17 apr 2023 12:02 #97134 door Huub
Het gaat zelfs fout met de buigel
Als men een stereo gp 230 gebruikt
dan gaat een kanaal op massa vandaar
ik het element geopend heb en de
Sinjaal draden links en rechts tezamen heeft gedaan
en de ene kant op massa voor mono tafels gebruik
Het stereo ele ment ..
ik heb ook kantel vork naalden daar moet het driehoek
inclips buigeltje in ander heb ik mager geluid
dan op de PH koffers dan mist de massa
en als men dat van onder door verbind dan is het
met stereo element gp 230 mis dan gaat een kant op massa
vandaar de draden in het elment tezamen gedaan
met de oude elementen met vork naald gebruik ik ook de driehoek buigels
maar met van onder door verbonden behoeft het niet ..
maar dan gaat het mis met stereo .. een kant weg .anders
H.
Laatst bewerkt 17 apr 2023 12:02 door Huub.

Meer
17 apr 2023 10:57 #97133 door peter1952
Ik vraag me nog steeds af waarom je het element wilt wijzigen. Bij de meeste (in elk geval alle mono) platenspelers is alles zodanig bedraad dat geen doorverbinding nodig is. Ik kom het zelf hoogst zelden tegen en in deze gevallen kan het beugeltje er gewoon uit.
Alleen als je een mono element op een stereo platenspeler wil gebruiken heb je die beugel nodig.
Bij enkele zeer oude platenspelers heeft de kabel twee aders, bij deze is het de bedoeling dat je één van de aders met de afscherming doorverbindt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Meer
17 apr 2023 10:36 #97132 door Huub
daar geef ik je gelijk mee platen speler door verbinde
maar met de turn over naald PH gp 235 is het mij goed
Gelukt zonder Mollen ..
huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952

Gemaakt door Kunena