GESPOT
Terug naar de jaren vijftig
17 feb 2022 14:56 - 17 feb 2022 15:29 #93849
door RR1957
Dan ben je nu eenmaal nauwkeuriger en qua stijl zuiverder ingesteld. Maar mijn
interieur zit vol compromissen omdat ik niet de ambitie heb om als in de jaren
vijftig te leven, zoals de Nostalgisten doen. Ik heb het ook meestal over de
Wederopbouw periode en niet een bepaald jaartal. 1963 is de grens in tijd.
Maar als je de ambitie hebt van specifiek 1951, moet dat wel kloppen uiteraard.
Maar de tekst van de journalist komt niet helemaal overeen met de doen van de
jongeman. Een fraaiere radio met FM kan al, een TX400 ook en een wasmachine
uit die tijd, zo'n ton-achtig ding met een draaischoep en wringer erboven.
Hij heeft één kamer met moderne spullen, dus hij kijkt gewoon tv en internet.
Stel dat men een speelfilm gaat maken dan moeten alle details ook kloppen.
Ik zie vaak genoeg fouten in films en series met een historisch concept.
Ik kan me nog herinneren dat mevrouw Teeuwissen zich enorm druk maakte
over allerlei details in The Crown bijvoorbeeld. Internationaal de hemel in
geprezen (de eerste serie toen, jaren 30 dus ) en zij vond het helemaal niks.
Maar inderdaad, omdat we nu eenmaal in het heden leven, zijn het altijd
compromissen die je moet stellen. Maar die compromissen kan je dusdanig
maken dat ze niet of nauwelijks opvallen. Door afleiding bijvoorbeeld.
Schoonheid en zuiverheid is alleen goed herkenbaar als er ook een klein
foutje in zit.
Dat wist deze dame ook al.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Terug naar de jaren vijftig
Best mee eens Hans, maar nauwkeurigheid hierin heeft met mijn vak te maken.Dag René,
En of het soms niet helemaal klopt in het tijdsbeeld........ naarmate het langer is geleden koestert men graag de mooie dingen en vergeet men het andere.
Groeten, Hans
Dan ben je nu eenmaal nauwkeuriger en qua stijl zuiverder ingesteld. Maar mijn
interieur zit vol compromissen omdat ik niet de ambitie heb om als in de jaren
vijftig te leven, zoals de Nostalgisten doen. Ik heb het ook meestal over de
Wederopbouw periode en niet een bepaald jaartal. 1963 is de grens in tijd.
Maar als je de ambitie hebt van specifiek 1951, moet dat wel kloppen uiteraard.
Maar de tekst van de journalist komt niet helemaal overeen met de doen van de
jongeman. Een fraaiere radio met FM kan al, een TX400 ook en een wasmachine
uit die tijd, zo'n ton-achtig ding met een draaischoep en wringer erboven.
Hij heeft één kamer met moderne spullen, dus hij kijkt gewoon tv en internet.
Stel dat men een speelfilm gaat maken dan moeten alle details ook kloppen.
Ik zie vaak genoeg fouten in films en series met een historisch concept.

Ik kan me nog herinneren dat mevrouw Teeuwissen zich enorm druk maakte
over allerlei details in The Crown bijvoorbeeld. Internationaal de hemel in
geprezen (de eerste serie toen, jaren 30 dus ) en zij vond het helemaal niks.

Maar inderdaad, omdat we nu eenmaal in het heden leven, zijn het altijd
compromissen die je moet stellen. Maar die compromissen kan je dusdanig
maken dat ze niet of nauwelijks opvallen. Door afleiding bijvoorbeeld.
Schoonheid en zuiverheid is alleen goed herkenbaar als er ook een klein
foutje in zit.
Dat wist deze dame ook al.
Laatst bewerkt 17 feb 2022 15:29 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 feb 2022 14:32 #93848
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Terug naar de jaren vijftig
Dag René,
Ik denk dat ik niet te veel zeg dat er aardig wat mensen zijn die nostalgische gevoelens koesteren en daar hoor ik ook bij. Want waarom zit ik regelmatig te tobben om oude radio's van vroeger te herstellen terwijl er moderne apparatuur bestaat. Of waarom een oude VW uit de vorige eeuw terwijl elektrisch aangedreven auto's de toekomst hebben. Gewoon omdat ik me daar prettig bij voel.
Dat gevoel hebben de personen uit de filmpjes in nog ernstiger mate dan ik, maar wat geeft het.....
En of het soms niet helemaal klopt in het tijdsbeeld........ naarmate het langer is geleden koestert men graag de mooie dingen en vergeet men het andere.
TOT SLOT: vergeet vanavond niet te kijken naar het tv programma Binnenste Buiten, om 19:06 op NPO2, want daar komt nog iemand in beeld die terug gaat naar de 50-er jaren !
Groeten, Hans
Ik denk dat ik niet te veel zeg dat er aardig wat mensen zijn die nostalgische gevoelens koesteren en daar hoor ik ook bij. Want waarom zit ik regelmatig te tobben om oude radio's van vroeger te herstellen terwijl er moderne apparatuur bestaat. Of waarom een oude VW uit de vorige eeuw terwijl elektrisch aangedreven auto's de toekomst hebben. Gewoon omdat ik me daar prettig bij voel.
Dat gevoel hebben de personen uit de filmpjes in nog ernstiger mate dan ik, maar wat geeft het.....
TOT SLOT: vergeet vanavond niet te kijken naar het tv programma Binnenste Buiten, om 19:06 op NPO2, want daar komt nog iemand in beeld die terug gaat naar de 50-er jaren !
Groeten, Hans
17 feb 2022 13:30 - 17 feb 2022 13:30 #93847
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Terug naar de jaren vijftig
Ik heb het ook gezien er zit ook wat Hunkering bij van die tijd
Best luik met een Senseo er bij
In een kastje . Nou de grote Rooie zakdoek
Er nog bij . en de kousen ophouders met knoopje
Zo zijn er nog wel meer 50.er jaren
ik mis stoffer en blik nog
huub
Best luik met een Senseo er bij
In een kastje . Nou de grote Rooie zakdoek
Er nog bij . en de kousen ophouders met knoopje
Zo zijn er nog wel meer 50.er jaren
ik mis stoffer en blik nog
huub
Laatst bewerkt 17 feb 2022 13:30 door Huub.
17 feb 2022 13:02 #93846
door RR1957
Inmiddels is mevrouw al weer een aantal jaren verhuisd naar een boerderijtjes tegen de Duitse grens.
De fascinatie van Club Interbellum heb ik nooit helemaal begrepen. Een adoratie van een tijd van
armoede, werkeloosheid, ellende en politieke spanningen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat
de vrouw achter de aanrecht stond en 'handelsonbekwaam' was. Ze 'speelt' als het ware een oude
vrijster in die tijd met bepaalde luxe die vrijwel niemand had in die tijd, zoals überhaupt telefoon.
Men pakt alleen de leuke zaken op van een tijd met weinig vooruitgang voor de meeste mensen.
Een leuk oud filmpje alweer.Mooi verhaal Jan. Er zijn nog veel mensen die het verleden koesteren zoals o.a. Juffrouw Teewisse en de Club Interbellum
M.vr.gr. Hans
Inmiddels is mevrouw al weer een aantal jaren verhuisd naar een boerderijtjes tegen de Duitse grens.
De fascinatie van Club Interbellum heb ik nooit helemaal begrepen. Een adoratie van een tijd van
armoede, werkeloosheid, ellende en politieke spanningen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat
de vrouw achter de aanrecht stond en 'handelsonbekwaam' was. Ze 'speelt' als het ware een oude
vrijster in die tijd met bepaalde luxe die vrijwel niemand had in die tijd, zoals überhaupt telefoon.
Men pakt alleen de leuke zaken op van een tijd met weinig vooruitgang voor de meeste mensen.

17 feb 2022 12:48 - 17 feb 2022 13:05 #93845
door RR1957
Leuk gedaan, zeker door zo'n jonge knul.
Hij begint natuurlijk pas.
Overigens zijn de belangrijkste onderdelen (meubels) al aangeleverd door de stichting, evenals de afwerking. Feitelijk is het me wat clichématig allemaal, een inrichting die eigenlijk gebaseerd is op de jaren dertig. Na de oorlog wilden de volwassenen de draad van voor de oorlog weer oppakken en die oorlog zo snel mogelijk vergeten. Het zijn zeg maar de oudere 'conservatieven'. In de loop van de jaren vijftig gingen vooral jongere generaties vaak wel over op modernere spullen in die tijd. Dan wordt het ook wel flink wat comfortabeler. De jaren vijftig is niet alléén wat we hier zien! Helaas is het wel vaak wat getoond wordt, zoals ook in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. Die extreme eenzijdige nostalgie.
Feitelijk is de douche al een compromis. Die had men toen nog niet in dergelijke rijtjeshuizen. Er zat een lavet in. Men waste in de keuken of ging naar het badhuis, 1 keer in de week.
De jongeman moet er nog achter komen dat er best wel leuke alternatieven zijn. Wasmachines uit die tijd zijn nog wel te vinden, al is het zoeken. Dat hoort er bij. Ook hoeven gebruiksspullen niet 'afgeleefd' te zijn, zoals die gebutste fluitketel met emaille. Als je een museumwoning wilt inrichten zoals in 1951, moet je je ook realiseren dat men de spullen toen nieuw heeft gekocht. Revolutionair design was er nog niet.
Overigens zie ik wel degelijk een radiator in de woonkamer, is de moderne kraan in de keuken afgedekt (de geiser is dus fake) en staat er wel degelijk een modern apparaat, vermoedelijk een koelkast. Het fornuis met oven is uit eind jaren vijftig (dat hittebestendige ruitje kwam in 1958). Hier en daar is het beeld en de tekst tegenstrijdig of onwaar.
Zelf hou ik het dan liever ook op (modernere) 1957-1959 met een enkele uitschieter naar begin jaren zestig.
Dan kan je ook al uitkijken naar fraai modern design bijvoorbeeld het Scandinavisch geïnspireerde en zelfs het Modernisme, naast dat je veel meer elektrisch apparaten kan aanschaffen, van een televisie tot een koffiemolen, waterkoker en uiteraard bijvoorbeeld audio apparatuur en een koelkast. En dat dan maar een paar jaar later in de jaren vijftig dan zoals bij deze jongeman.
Verder ben ik wat minder fanatiek al zijn de spullen in de woonkamer, slaapkamer, keuken en hal voor 95 procent authentiek tweede helft jaren vijftig. Meer voor die tijd modern design dus. De flatscreen is bij niet gebruiken uit het zicht door er zo een worteldoek overheen te hangen. Kijk je ook niet tegen die zwarte spiegel aan als achterwand in een wandmeubel.
Grappig is wel dezelfde gordijnen in grijs/leverkleur.
Ach ja, een totaalhobby waar bij mij vooral de Hi-Q en de BX653A een prominente plaats inneemt.
Dat is bij mij altijd het uitgangspunt geweest.
Voor zo een vintage inrichting is er altijd wel wat te doen, aan te passen of te veranderen, al is het
maar in kleinere details.
Althans bij mij staat het nooit stil.
Hij begint natuurlijk pas.
Overigens zijn de belangrijkste onderdelen (meubels) al aangeleverd door de stichting, evenals de afwerking. Feitelijk is het me wat clichématig allemaal, een inrichting die eigenlijk gebaseerd is op de jaren dertig. Na de oorlog wilden de volwassenen de draad van voor de oorlog weer oppakken en die oorlog zo snel mogelijk vergeten. Het zijn zeg maar de oudere 'conservatieven'. In de loop van de jaren vijftig gingen vooral jongere generaties vaak wel over op modernere spullen in die tijd. Dan wordt het ook wel flink wat comfortabeler. De jaren vijftig is niet alléén wat we hier zien! Helaas is het wel vaak wat getoond wordt, zoals ook in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. Die extreme eenzijdige nostalgie.
Feitelijk is de douche al een compromis. Die had men toen nog niet in dergelijke rijtjeshuizen. Er zat een lavet in. Men waste in de keuken of ging naar het badhuis, 1 keer in de week.
De jongeman moet er nog achter komen dat er best wel leuke alternatieven zijn. Wasmachines uit die tijd zijn nog wel te vinden, al is het zoeken. Dat hoort er bij. Ook hoeven gebruiksspullen niet 'afgeleefd' te zijn, zoals die gebutste fluitketel met emaille. Als je een museumwoning wilt inrichten zoals in 1951, moet je je ook realiseren dat men de spullen toen nieuw heeft gekocht. Revolutionair design was er nog niet.
Overigens zie ik wel degelijk een radiator in de woonkamer, is de moderne kraan in de keuken afgedekt (de geiser is dus fake) en staat er wel degelijk een modern apparaat, vermoedelijk een koelkast. Het fornuis met oven is uit eind jaren vijftig (dat hittebestendige ruitje kwam in 1958). Hier en daar is het beeld en de tekst tegenstrijdig of onwaar.
Zelf hou ik het dan liever ook op (modernere) 1957-1959 met een enkele uitschieter naar begin jaren zestig.
Dan kan je ook al uitkijken naar fraai modern design bijvoorbeeld het Scandinavisch geïnspireerde en zelfs het Modernisme, naast dat je veel meer elektrisch apparaten kan aanschaffen, van een televisie tot een koffiemolen, waterkoker en uiteraard bijvoorbeeld audio apparatuur en een koelkast. En dat dan maar een paar jaar later in de jaren vijftig dan zoals bij deze jongeman.
Verder ben ik wat minder fanatiek al zijn de spullen in de woonkamer, slaapkamer, keuken en hal voor 95 procent authentiek tweede helft jaren vijftig. Meer voor die tijd modern design dus. De flatscreen is bij niet gebruiken uit het zicht door er zo een worteldoek overheen te hangen. Kijk je ook niet tegen die zwarte spiegel aan als achterwand in een wandmeubel.
Grappig is wel dezelfde gordijnen in grijs/leverkleur.
Ach ja, een totaalhobby waar bij mij vooral de Hi-Q en de BX653A een prominente plaats inneemt.
Dat is bij mij altijd het uitgangspunt geweest.
Voor zo een vintage inrichting is er altijd wel wat te doen, aan te passen of te veranderen, al is het
maar in kleinere details.
Althans bij mij staat het nooit stil.

Laatst bewerkt 17 feb 2022 13:05 door RR1957.
16 feb 2022 14:45 #93837
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Terug naar de jaren vijftig
Mooi verhaal Jan. Er zijn nog veel mensen die het verleden koesteren zoals o.a. Juffrouw Teewisse en de Club Interbellum
M.vr.gr. Hans
M.vr.gr. Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: janel84