Skip to main content
GESPOT

de allen FM zenders zijn aan de verdwijn beurt ?

Meer
09 mrt 2020 10:16 - 09 mrt 2020 10:19 #82475 door Armand
Huub schreef:
""het kan allen maal met voorzet zenders
maar het is toch niet ocieneel meer
het is toch modern gedoe""


Van al het moderne gedoe is momenteel DAB+ de enigste vorm van radio die het dichtst aanleunt bij "de radio van vroeger" namelijk gratis en via de ether.
Je hebt in tegenstelling tot internetradio geen internetverbinding nodig.
Wil je betere ontvangst en meer zenders dan gebruik je een DAB+ buitenantenne : een eenvoudige "sprietantenne voor DAB+" is al voldoende.
En dat deden we vroeger toch ook ... langedraadantennes, aarding en FM buitenantennes.
Wil je je oude AM of FM buizenradio's blijven gebruiken dan kan dit met een AM of FM zendertje.

Groeten, Armand
Laatst bewerkt 09 mrt 2020 10:19 door Armand.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 mrt 2020 09:41 #82469 door RR1957
Huub, het zal onze tijd wel uitzingen.
Tegen de tijd dat ze FM daadwerkelijk stoppen zijn er alleen nog maar
de generaties die er helemaal niets meer mee hebben, op een enkele
hobbyist na dan. De hobby van historische radio's is dan echter zo dun
geworden, qua liefhebbers, dat de gemeenschap daar echt geen rekening
mee kan houden. Dat is feitelijk nu al zo.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 mrt 2020 13:07 #82457 door Huub
Tja Rene in de tijd van een moderne oorlog
dan bezit geen mens meer oren ook
dus wat zal men er mee
besten is van oppassen geen oorlog meer
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 mrt 2020 11:18 #82454 door Rene Daemen
Als men op www.radio.nl kijkt
Zie je staan dat frequentie worden verlengt of geveild
Of afschakeling maar niet in 2021 zal nog tot 2029 kunnen duren
Voorgenomen was eerst 2023.
Maar dan zal men nu al in fases moeten overgaan.
De fm wordt steeds goed beluisterd
De middengolf was dat de laatste jaren minder alleen R 5 .
Maar men vergeet wel als calamiteit oorlog het dab net werk plat ligt
Dan is de oude mg zender altijd bruikbaar desnoods uit engeland of waar dan ook.
Dat vergeet de overheid.

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 mrt 2020 09:47 #82453 door Huub
Paul ik denk zo als ik gelezen heeft
iets meer dan 10 maanden duurt wat ze doen
het kan allen maal met voorzet zenders
maar het is toch niet ocieneel meer
het is toch modern gedoe .
we wachten wel af .
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 mrt 2020 09:37 - 08 mrt 2020 09:39 #82452 door paulsnip
Ik denk dat het nog wel een jaar of 10 duurt voordat de FM definitief verdwijnt.

Ideaal maak je dan een coax netwerk in je huis waar je ergens via DAB je favoriete zenders op zet. Er zijn zat goedkope ontvangertjes te koop die een DAB signaal omzetten in een FM frequentie naar keuze. Helaas maar 1 zender naar 1 Frequentie. In mijn simpele gedachtengang kun je dan gewoon 4 aanelkaar koppelen om 4 zenders op 4 frequenties te krijgen? Misschien met koppelfilters? Met 1 werkt het in ieder geval perfect. (Al geprobeerd).

Aan de andere kant. Via bluetooth en internetradio is ook alles te ontvangen. Vaak nog betere kwaliteit dan FM.

Als de legale zenders verdwijnen komt er dan weer ruimte voor de etherpiraten? Heeft ook zo zijn charme :-)
Laatst bewerkt 08 mrt 2020 09:39 door paulsnip.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena