Skip to main content
GESPOT

Ik ga op vakantie en zie.........

Meer
29 jul 2015 12:12 - 29 jul 2015 12:26 #53886 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Ik ga op vakantie en zie.........
De letters A,B en C heb ik nog nooit gezien dus dat roept toch meer vragen op dan antwoorden ;) Voor zover mij tot nu toe bekend staat de D (net als in Nederland de E op dezelfde plek) voor de fabriek. Milaan of Monza. Als A, B en C werkelijk ook voorkomen en niet ge-extrapoleerd zijn door de eigenaar, zou het zomaar kunnen dat ze in Italië destijds hun eigen interpretatie van het systeem hadden (ik geloof nooit dat Philips de letters zo netjes op een rijtje uitdeelde aan 4 vestigingen in hetzelfde land - had Italië ueberhaupt 4 fabrieken? Ik ken er maar 2), D00 heb ik vaker gezien, D IT niet, maar het ziet er wel hetzelfde uit.

Wat het serienummer op het chassis betreft, de toestellen doorliepen de productie waarschijnlijk op volgorde, dus er hoefde niet gezocht te worden, de chassis en typeplaatjes werden vrijwel zeker of tegelijk of synchroon geslagen. Nederlandse toestellen hebben ook vaak wel een serienummer op het chassis, alleen was de productie anders ingericht zodat dit als regel niet (nooit?) synchroon liep. Bijvoorbeeld als er meerdere toesteltypes met hetzelfde chassis geproduceerd werden en de serienummers op het typeplaatje per type of uitvoering liepen.

Opzich is zo'n systeem productietechnisch minder nuttig als het synchroon loopt. Als er een bepaalde fout gemaakt is zit die vaak in opeenvolgende chassis. Als die in opeenvolgende toestellen terecht zijn gekomen hoeft er verder niets nagegaan te worden maar heb je ze al te pakken. Kan best dat ze het in Italië gewoon deden omdat het van Nederland moest (normering is altijd belangrijk geweest binnen Philips, alleen is duidelijk te zien dat er flink op los geïnterpreteerd werd en het soms een aantal jaar duurde voordat een standaard duideijk was).

Dat de nummers van chassis en toestel overeenkomen, is natuurlijk wel makkelijker om sjoemelen met garantie (ueberhaupt een van de redenen dat serienummers bestaan) na te gaan. Productie-uitval is op zijn beurt juist iets dat verstorend kan werken op het synchroon nummeren; als je een synchrone nummering strak wilt volhouden zul je het chassis na de controle pas moeten stempelen, of de controle pas uit moeten voeren als beide serienummers aangebracht zijn.

Dit is mijn beste begrip van het lopendebandproces op basis van heuristiek, ik heb er nog geen statistisch of keihard bewijs voor.
Laatst bewerkt 29 jul 2015 12:26 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 jul 2015 12:00 - 29 jul 2015 12:03 #53885 door Ben Dijkman
@ Cees.
Ik had je antwoord in de eerste instantie niet helemaal goed begrepen....
Dat zou i.d.d kunnen...niet eens zo'n raar idee..
De vraag is dan waarom Philips Italië dat alleen deed.
Moeten ze dus het juiste typeplaatje bij het juiste toestel gaan zoeken?
Dat is dubbelop werk, en zo kennen we Philips doorgaans toch niet ?
Dan zouden ze ook het hele typeplaatje achterwege kunnen laten en alle info maar meteen in het chassies stampen? :s

Handtekening
Laatst bewerkt 29 jul 2015 12:03 door Ben Dijkman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 jul 2015 01:49 - 28 jul 2015 01:53 #53832 door Ben Dijkman
Nou ja, zo dacht de verzamelaar ook zo ongeveer..
Maar ik denk dan dat als je toentertijd een radio wilde stelen ging je toch niet alleen een chassies eruit peuteren? Waar moest je dan een andere kast vinden om die weer in te zetten ?
Kun je beter meteen de héle radio meenemen ...toch?
Kijk , tegenwoordig zou je een zeldzaam maar leeg meubel wel van een "vals" chassies kunnen voorzien en voor veel geld ( lees :winst) doorverkopen als zijnde één origineel geheel ...en dat zal vast en zeker ook wel gebeuren .
Ik denk echter niet dat Philips zich daar toen al in de 30's mee bezig hield om ons daar nu anno 2015 tegen te beschermen ?
Maar de grote vraag was eigenlijk waar de ingeslagen A, B , C of zoals in dit geval de " D "voor staat.

Handtekening
Laatst bewerkt 28 jul 2015 01:53 door Ben Dijkman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 jul 2015 01:30 #53829 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Ik ga op vakantie en zie.........
Ben D,
Misschien om diefstal te voorkomen?
Plaatjes en papieren stikkers zijn gemakkelijk te verwijderen.
Ingeslagen nummers en letters in chassis niet.
Zo maar een idee.
Gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 jul 2015 00:01 - 28 jul 2015 00:25 #53826 door Ben Dijkman
Het gaat bijvb. om de ingeslagen D onder het typeplaatje.
IT is duidelijk: Productie Italië
Er zouden resp. : A ,B, C ,D bekend zijn.
Toch zijn er van deze toestellen ( de vierkante staande meubel met pick-up) geen noemenswaardige hoeveelheden gemaakt .
Eén van zijn vragen is dan ook : Wat is nu de betekenis van deze letters ?
Mijn vraag :
Waarom heeft philips Italië doorgaans ook het serienummer al in het chassies geslagen ?
Zo zijn er nog meer chassies- tekens zoals ingeslagen tekens en of stempels.
Ook op bijvb, buisvoeten: in zilverkleur of juist weer in goudkleur of juist in spiegelbeeld oftewel achterstevoren cijfervolgorde waarvan deze verzamelaar best veel weet te vertellen.
Veelal heeft dat te maken met bijvb. Engelse "Phillips" fabricage door bijvb. Mullard
waarbij andere (equivalente) buizen maar dus andere buisvoeten dan van (Benelux)Philips in gelijke chassies werden toegepast maar toch wel met hetzelfde typenummer. enz enz.
Of eenzelfde chassies maar dan bedoeld voor een ander (land) type kast.
Het leuke is dat hij met zijn antwoorden die hij heeft gevonden...evenzoveel nieuwe vragen erbij weer oproept.
Om een voorbeeld te noemen:
volgens hem zou Philips dat gedaan hebben om :
Om chassies wisselingen te voorkomen (lees: misbruiken) met goedkopere uitvoeringen..en zo de handel te misleiden en dus dure radiomodellen van goedkopere radiochassies te voorzien uit andere ( Dus goedkopere ) radio's die met eenzelfde chassies waren uitgerust...

Ik denk persoonlijk niet dat Philips zich daar in die jaren druk om maakte omdat die markt in die jaren helemaal niet interessant was: Alles was nieuw en duur en rommelen zou volgens mij helemaal niet lonen. Je kon denk ik niet eens een losse kast kopen. Bovendien had Philips dacht ik de handel behoorlijk onder controle en zou dat meteen opgevallen zijn..
Maar ja,...... waarvoor zijn die letters er dan wél in geslagen?



Handtekening
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 jul 2015 00:25 door Ben Dijkman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jul 2015 15:35 - 27 jul 2015 15:35 #53806 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Ik ga op vakantie en zie.........
Hoi Ben,

Voor zover jij hem daar al geen uitkomst over hebt kunnen geven, ben ik daar misschien toe in staat en ook zelf geïnteresseerd in foto's van achterwanden, interieuren, codenummers en typeplaatjes.
Laatst bewerkt 27 jul 2015 15:35 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena