Skip to main content
GESPOT

HiQ uit de jaren dertig: Philips 2810.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
12 jun 2013 19:08 #32797 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic HiQ uit de jaren dertig: Philips 2810.
In den beginne..., mooie voorlopers van ons huidige aanbod. Erg fraai. :thumbsup: Ik denk alleen dat Philips de HiQ term nog moet verzinnen. Stond er laatst niet een Philips logo te koop MP.?

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 jun 2013 17:49 - 12 jun 2013 17:56 #32795 door Hoedendoosch
HiQ uit de jaren dertig: Philips 2810. werd gestart door Hoedendoosch
Goedenavond,

omdat ik zelf bezig ben met de Philips 2811 viel deze eBay veiling me op:

Philips 2810 op eBay

Het is het broertje van de Philips 2811, de Philips 2810. De Philips 2810 is iets anders uitgevoerd, o.a. een ander radiochassis en natuurlijk de afwijkende kast. Het belangrijkste is dat deze uitgevoerd is met een Philigraaf, Philips eerste poging om consumenten de mogelijkheid te geven muziek of gesproken tekst op te nemen op een metalen plaatje dat met de grammofoon in dit meubel af te spelen is. De kwaliteit zal natuurlijk geen HiFi zijn, maar voor die tijd al heel wat. Je kon je familie ver weg (in Nederlands Indië bijvoorbeeld) zo'n plaatje toesturen zodat ze je stem konden horen. Uiteraard moesten ze dan wel over een grammofoon (met speciale houten naalden) beschikken. Opnemen doe je met een speciale arm die je aan de gewone grammofoonarm bevestigd. In het meubel zit een versterkertje met een A414 lamp. Bijgeleverd is een koolmicrofoon. Die is bij het meubel op eBay nog aanwezig (meestal zijn zulke zaken verdwenen). De Philips 2811 was er ook als Philigraaf, dan is het de Philips 2815. De Philips 2810 is een echte rariteit, ook voor Philips begrippen. Hoewel het meubel de tijd ook niet helemaal ongeschonden doorstaan heeft is het exemplaar op eBay nog erg mooi. Zover ik weet nooit officieel in NL verkocht.

Wie herkent het radiochassis in dit meubel ? In de 2811 zit een Philips 2511 radiochassis.

Groeten,
Pim.

Eerste plaatje: Philips 2810

Tweede plaatje: Philips 2811 (Voor de luidspreker hoort een Philips logo, maar die is bij mijn exemplaar helaas gesneuveld in het verleden)

Laatst bewerkt 12 jun 2013 17:56 door Hoedendoosch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena