- Berichten: 4349
GESPOT
Gespot
27 mei 2013 23:20 #32335
door Cees
Henk K,Kijk:
Dat zijn nou de echte TV monteurs die met veel improvisatie de toestellen weer draaiend
weten te houden m.b.v sloop chassis.
Tijdens de eerste helft van de jaren '70 werden ook in dit land (bijna) op dezelfde
manier heel veel TV's gerepareerd.
TV reparatie werkplaatsen hadden bergen chassis liggen en m.b.v de onderdelen daarvan
werd er nijver gerepareerd.
Ik zelf heb toen ook een jaar of twee nooit één nieuwe R of C gebruikt.
Enkel een enkele keer een nieuwe lijn trafo en buizen.
"Inruilers" werden altijd alleen maar m.b.v sloop onderdelen gerepareerd.
Heel veel gebruikte nog goede BB trafo's en buizen gebruikt.
En zo kreeg het nog goede materiaal nog een tweede leven.
In feite doen wij bijna hetzelfde met onze oude radio's.
Vr gr Cees.
Dat zijn nou de echte TV monteurs die met veel improvisatie de toestellen weer draaiend
weten te houden m.b.v sloop chassis.
Tijdens de eerste helft van de jaren '70 werden ook in dit land (bijna) op dezelfde
manier heel veel TV's gerepareerd.
TV reparatie werkplaatsen hadden bergen chassis liggen en m.b.v de onderdelen daarvan
werd er nijver gerepareerd.
Ik zelf heb toen ook een jaar of twee nooit één nieuwe R of C gebruikt.
Enkel een enkele keer een nieuwe lijn trafo en buizen.
"Inruilers" werden altijd alleen maar m.b.v sloop onderdelen gerepareerd.
Heel veel gebruikte nog goede BB trafo's en buizen gebruikt.
En zo kreeg het nog goede materiaal nog een tweede leven.
In feite doen wij bijna hetzelfde met onze oude radio's.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 mei 2013 21:42 #32331
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Gespot
Als je bij een kringloop werkt
kun je merken dat de TV's met zwartekasten niet meer verkoopbaar is
de mensen moeten het niet te oud staat niet in het interieur
houten kasten not done
alleen zilverenkasten en vlakke beeld buis
tja men is kieskeurig ook in de crisis
vroeger was men blij met de gekregen tv van opa
die 20 jaar oud is.
in de jaren 80 was men nog niet zo kieskeurig
men kocht ook 2e hands buizen kleuren tv voor de woonkamer
nu gaan lcd tv's als broodjes over de toonbank
en stuk ach koop maar een nieuwe
Terwijl daar gewoon 30 jaar meedoet
als het maar beeld geeft
kun je merken dat de TV's met zwartekasten niet meer verkoopbaar is
de mensen moeten het niet te oud staat niet in het interieur
houten kasten not done
alleen zilverenkasten en vlakke beeld buis
tja men is kieskeurig ook in de crisis
vroeger was men blij met de gekregen tv van opa
die 20 jaar oud is.
in de jaren 80 was men nog niet zo kieskeurig
men kocht ook 2e hands buizen kleuren tv voor de woonkamer
nu gaan lcd tv's als broodjes over de toonbank
en stuk ach koop maar een nieuwe
Terwijl daar gewoon 30 jaar meedoet
als het maar beeld geeft
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 274
27 mei 2013 20:45 #32329
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic Gespot
Hoi Henk,
Ik heb wel vaker van die foto's uit wat minder bedeelde landen gezien.
Die mensen zijn creatief met alles wat ze hebben. Onderdelen zijn simpelweg
niet te betalen als het al te bestellen is. Dus bewaren ze echt alles.
Zoals wij hier een radio of TV weggooien omdat het model
verouderd is, is daar gewoon ondenkbaar.
Maar hey, hebben ze het er slechter door? Mensen repareren daar tenminste nog.
Dus de reparateur heeft daar een baan. Hier vliegen ze met alle kennis de laan uit.
Sorry u bent te duur... Nieuw kopen is goedkoper dan repareren... :banghead:
Groeten, Roland
Ik heb wel vaker van die foto's uit wat minder bedeelde landen gezien.
Die mensen zijn creatief met alles wat ze hebben. Onderdelen zijn simpelweg
niet te betalen als het al te bestellen is. Dus bewaren ze echt alles.
Zoals wij hier een radio of TV weggooien omdat het model
verouderd is, is daar gewoon ondenkbaar.
Maar hey, hebben ze het er slechter door? Mensen repareren daar tenminste nog.
Dus de reparateur heeft daar een baan. Hier vliegen ze met alle kennis de laan uit.
Sorry u bent te duur... Nieuw kopen is goedkoper dan repareren... :banghead:
Groeten, Roland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 mei 2013 19:38 #32325
door hkruis
Gespot werd gestart door hkruis
We komen allemaal wel eens bijzondere plaatjes of buizenapparatuur tegen waar iets bijzonders mee is of gewoon leuk om te delen. In de categorie GESPOT kunnen we dit met elkaar delen. een voorbeeld is;
Een TV en radio reparatie winkel in India, foto's zijn van recente data.
En weten we dit nog, de rekenliniaal, noodzakelijk, destijds op de ETS en HTS, pas later werd onder voorwaarden een HP rekenmachine toegestaan.
Ook zonder elektronica kon je ingewikkelde berekeningen doen en dat met zo’n ogenschijnlijk simpel voorwerp: een liniaal met cijferrijen en twee schuivende delen. Geen batterijen nodig.
Een TV en radio reparatie winkel in India, foto's zijn van recente data.
En weten we dit nog, de rekenliniaal, noodzakelijk, destijds op de ETS en HTS, pas later werd onder voorwaarden een HP rekenmachine toegestaan.
Ook zonder elektronica kon je ingewikkelde berekeningen doen en dat met zo’n ogenschijnlijk simpel voorwerp: een liniaal met cijferrijen en twee schuivende delen. Geen batterijen nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.