Skip to main content

Muziek streamen

Meer
01 feb 2018 16:51 #70714 door FMX
Beantwoord door FMX in topic Muziek streamen
Buizen vrienden,
Juist omdat ik zo geniet en leer van de discussies op ons forum laat ik een waarschuwend woord horen.
Wij zijn gewend dat als je iets koopt het dan ook van jou is en dat jij de enige bent die er wat over te zeggen heeft.
Met de komst van software in apparaten en zeker als je die nog eens koppelt via het internet aan computersystemen van de fabrikant, is deze simpele gedachtegang voorbij.

Als eigenaar van een apparaat dat software bevat ben je als eigenaar van een apparaat ineens niet meer de eigenaar maar slechts de gebruiker van de software geworden. Je hebt een licentie gekregen van de eigenaar, de fabrikant, van de software, om deze software te gebruiken zolang als die fabrikant dat toestaat.
Als die fabrikant het lastig vindt de software te blijven ondersteunen of het hem commercieel niet meer uitkomt dan stopt deze er eenvoudig mee en verliest "jouw" apparaat zijn functionaliteit.

Plotseling werkt je internet radio, je smart TV, je streamer of je gehoorapparaat of je Sonos luidspreker of je slimme thermostaat, geheel of gedeeltelijk, niet meer.
Omdat straks elke veiligheidsspeld verbonden is met het internet geldt dit voor steeds meer apparaten.
De levensduur wordt niet meer door de hardware bepaald of door ons knutsel-vaardigheid maar door de fabrikant van de software ergens in "Verweggistan".

Allemaal goede redenen om die oude zelfstandige apparaten te blijven gebruiken, dan blijf je zelf ook onafhankelijk !
Veel hobby plezier,
Frans

P.S. Chromecast Audio) is een mooi product maar werkt alleen met Spotify als je de premium, betaalde , versie gebruikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, admin, Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 feb 2018 00:35 #70697 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Muziek streamen

Voor die genen die eens aan het streamen willen beginnen, neem Spotify free (gratis met af en toe een reclame) en sluit de speaker uitgang van je PC aan op je Stereo, kost je hooguit een snoertje

Vergeet alsjeblieft de analoge uitgang van je P.C. Zit vol met ruis en andere troep. En Spotify klinkt ook niet echt.

Er zijn simpele DA omzetters te koop, die koppel je rechtstreeks aan je computer en dat is al een hele verbetering.

Waarom geen Google Chromecast Audio
Als je een tablet of telefoon hebt hoef je alleen nog maar een Appje te laden.

Wel leuk als je flacs van het internet download

Cees en Peter
Zo ben ik begonnen op de analoge uitgang van mijn PC en mijn eerste kennismaking met spotify.
Mooi van Spotify vind ik dat ik veel muziek heb herontdekt welke ik al lang niet meer gehoord had.
Via de externe DAC en Spotify premium is de kwaliteit voor mij nog goed te pruimen maar, voor nog beter staan we open.
Simpele DA omzetters , daar heb ik op gezocht, maar kon die niet vinden.
Wel USB geluidskaarten en interne geluidkaarten met SPDIF en audio uitgang maar die waren volgens de leveranciers minde geschikt voor stereo en meer voor minimaal 2,1 of meer.
Google Chromecast Audio is een mogelijkheid, maar dan moet ik een tablet of smart phone aanschaffen klinkt ouderwets maar daar heb ik verder niets mee.
Chromecast voor audio kende ik ook niet, voor TV met HDMi wel heeft mijn zoon die nog thuis woont en maken we tezamen regelmatig gebruik van.
flacs op het internet om te downloaden heb ik naar gezocht, maar die kon ik niet vinden.

Mvg.
Bert

Meer
31 jan 2018 21:18 #70688 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Muziek streamen
Oke , Peter.
Maak het nou niet meteen te moeilijk !
laat ze eerst de boel maar even ontdekken met die matige PC uitgang, als het streamen dan bevalt,
kan je altijd nog wel een DAC aanschaffen voor de SPDIF van je PC, eerlijkheidshalve Chromecast ken ik alleen voor
TV met HDMi.

Cees- pa1dba

Meer
31 jan 2018 21:12 #70686 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Muziek streamen
Vergeet alsjeblieft de analoge uitgang van je P.C. Zit vol met ruis en andere troep. En Spotify klinkt ook niet echt.

Er zijn simpele DA omzetters te koop, die koppel je rechtstreeks aan je computer en dat is al een hele verbetering.
Waarom geen Google Chromecast Audio? Kost een schijntje, prima kwaliteit en je hebt je P.C. niet eens nodig om Spotify te streamen als je dat echt wil. Die Chromecast koppel je zo aan je (buizen)radio of versterker. Als je een tablet of telefoon hebt hoef je alleen nog maar een Appje te laden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
31 jan 2018 19:53 - 31 jan 2018 19:58 #70676 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Muziek streamen
@Bert,
Als je een beetje gaat vergelijken zijn er wel verschillen in de diverse stream aanbieder.
Indien je CD omzet naar Flac wordt het er niet beter op, je blijft zitten vast aan je 16 bits /44khz info.
Wel leuk als je flacs van het internet download.
Heb nog wel geëxperimenteerd met MP3Pro maar dat was het ook niet.
WMA lossless is ook niet vies.
Wil je echt top ga je naar NativeDSD.com , maar dan heb je wel een prijzige DA omzetter nodig.
Het muziek aanbod is beperkt tot Klassiek en Jazz.

Voor die genen die eens aan het streamen willen beginnen, neem Spotify free (gratis met af en toe een reclame) en sluit de speaker uitgang van je PC aan op je Stereo, kost je hooguit een snoertje

Heb je dat kabeltje al liggen ,kan je natuurlijk ook leuke muziek van Youtube afspelen:
Zoals dit ;

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 31 jan 2018 19:58 door Cees PA1DBA.

Meer
31 jan 2018 18:23 #70670 door Bert Kn
Muziek streamen werd gestart door Bert Kn
Sinds de komst van de externe DAC ben ik me meer voor audio streamen gaan interesseren en heb ik me aangemeld bij Spotify premium.
Mijn eerste indruk was h'm klinkt niet minder dan mijn CD's.
Totdat je AB met hetzelfde album gaat vergelijken.
320 kbps Ogg Vorbis wat Spotify gebruikt klinkt dan toch net iets vlakker.
Heb inmiddels ook een aantal van mijn CD albums naar FLAC omgezet en dat is top.
Geen MP3 meer voor mij :)

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena