Skip to main content
HIFI apparatuur

Philips CD100

Meer
22 mrt 2011 17:40 #2998 door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Re: Philips CD100
Als da converter zit er de tda 1540 in 14 bit
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 mrt 2011 22:41 - 21 mrt 2011 22:47 #2982 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Philips CD100
Dat waren (als ik me de opschriften goed herinner) zeker elco's van Elna? Onder andere Sony was daar kind aan huis, en daar moest toch wel regelmatig iets van vervangen worden.

Overigens is er een vrij betrouwbare vuistregel voor de levensduur van elco's. De gegeven levensduur geldt bij de maximale temperatuur (85 of 105 graden), en verdubbelt bij elke 10 graden temperatuurdaling. Panasonic heeft daar vrij mooie datasheets en whitepapers over, misschien Vishay en andere grote jongens ook wel alleen die ken ik verder niet.

Opwarming van elco's kan zowel door interne als door externe factoren. Intern gaat het dan, vooral bij gebruik in geschakelde voedingen, om verliezen door rimpelstromen die je kan beperken door een type met lage ESR te kiezen en/of meerdere elco's of een elco en een ceramische condensator parallell te plaatsen. Externe opwarming komt vaak voor door een wat ongelukkige printlayout waarbij de elco naast een koelelement of vermogensweerstand wordt geplaatst of gewoon door een gebrekkige warmte-afvoer.

Gebruik je elco's van onbekend merk of heeft een bekend merk een keer een slechte dag, dan gaan dit soort regels vaak niet op en blijft het gokken. Dat kan je zien aan de scheepsladingen goedkope consumentenapparatuur die dagelijks bij de reparateur of op de vuilnisbelt belandt. Een heel aardig percentage daarvan heeft defecte elco's die op papier of in theorie langer mee hadden moeten gaan. Overigens gaat zelfs een merk-elco wel voortijdig stuk als je hem onderdimensioneert, en ook dat gebeurt wel bij genoemde apparatuur.
Laatst bewerkt 21 mrt 2011 22:47 door maarten.

Meer
21 mrt 2011 21:22 #2977 door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic Re: Philips CD100
@Marcel,

Er zitten toch echt twee SMD componenten in.
Kijk maar eens op de swingarm van de laser. :)

Wat je zegt over elco's klopt helemaal.
Merendeel van de goedkope meuk is 2000 uur op maximale specs.
Gelukkig neemt de levensduur wel toe als je ze niet op de
maximale specs laat werken. Duurdere elco's kunnen langer mee.

Maar ik heb ook wel eens apparaten gehad waar "Long Life"
op de elco's stond. 1x raden welke defect waren...

Groeten, Roland

• René R
  • [René R]
Meer
21 mrt 2011 20:23 #2974 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Philips CD100
Hoi

Verrassend genoeg vindt ik het ook een mooi apparaat.
En een echte design klassieker.
Mooi om de fraaie inhoud eens te zien.
Ziet er strak uit.

Groet
René (R) :thumbsup:

Meer
21 mrt 2011 20:16 #2973 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Philips CD100
Hoi,

Mooi, hoor!
Puik stukje techniek!

Ik las over elco's vervangen; ik was me tot voor kort er niet zo van bewust dat elco's eigenlijk maar een beperkte levensduur hebben.
Maar als je bij rsonline.nl gaat kijken, staat het er gewoon bij: de goedkopere 2000 uur, de betere modellen 5000 tot 10000 uren, en wellicht nog wat meer.
Maar dan hangt het verder ook nog van de omstandigheden af, o.a. omgevingstemperatuur, of ze hun leeftijd uiteindelijk wel halen.

Mooi ook om te zien dat het apparaat nog gewoon uit standaard componenten bestaat.
Helemaal geen SMD, zoals je tegenwoordig veel ziet. Niks mis met SMD overigens hoor.

Ik ben nog wel benieuwd wat voor DA converters hier in zitten, en of daar nog specificaties van te vinden zijn?

Groeten van Marcel :smilythumb:

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Meer
21 mrt 2011 19:59 #2972 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Re: Philips CD100
Hoi Michiel,

Heb nog even in mijn reparatie aantekeningen gekeken en dan heb jij geluk want bij mij zat een CDM2 in de CDX. Heb nog een 2e CDX staan, zit ook een CDM2 in (helaas). Gelukkig voor jou dan waarschijnlijk ook elco's vervangen.

Succes.

Groeten,

Willem

Gemaakt door Kunena