HIFI apparatuur
Thorens
06 jan 2026 09:56 #101954
door Huub
Rene je heeft er een goede Klassieke Tafel aan
met nihil Arm Fout hoek dat was in die tijd bekent
Thorens is ook een goed merk altijd geweest
En je heeft er ook goede muziek voor de tafel
Ik zie in de tafel test wel anders op Yutube test met
Rommel .... Huub Veeel plezier er mee
met nihil Arm Fout hoek dat was in die tijd bekent
Thorens is ook een goed merk altijd geweest
En je heeft er ook goede muziek voor de tafel
Ik zie in de tafel test wel anders op Yutube test met
Rommel .... Huub Veeel plezier er mee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jan 2026 20:28 - 05 jan 2026 20:52 #101953
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Vanmorgen de Thorens helemaal afgesteld en de headshell zodanig aangepast dat het Jico J44D er in gemonteerd kon worden.
De headshell is daarmee universeel geworden. Ook vond ik de gebruiksaanwijzing van de Thorens TD166 en dat was zeker handig
om met name de dwarskrachtcompensatie met de twee gewichtjes in te stellen. Voor de J44D heb ik alleen het kleine gewichtje nodig
bij de 1,25 gram naalddruk. Het grotere gewichtje dus zorgvuldig bewaren! Die past overigens over de kleine.
De arm en de instelling van het element met de fouthoekmeter is uiteraard ook gebeurd. Deze arm doet het hierbij beter dan de Jelco
arm op de Lenco.
De naalddruk gaat zoals gebruikelijk makkelijk en de constructie daarvoor is degelijk gemaakt. Ik gebruik een electronisch wegertje
en de schaalverdeling op het draaischijfje voor de gewicht komt precies overeen (bij de Lenco arm klopt die voor geen meter).
Bij plaatsing is het dan ook fijn dat de muurbeugel en de glasplaat waar de speler op staat behoorlijk waterpas is. Aan de voorzijde
had ik slecht euromuntjes nodig.
De eerste platen klinken zeer bevredigend. De bediening is weer even wennen met dat gewiebel. Charme van een sub-chassis.
Heel herkenbaar nog van mijn Thorens in de jaren negentig. Overigens is toen de headshell ook aangepast, toen voor een Denon
element. De DC ging met een veer aan de rechterkant, geen gewichtje.
De Thorens is iets lager dan de Lenco, dus weer wat meer ruimte om de platen veilig op te leggen. De speler steekt voor bijna
de helft uit het wandmeubel en is daarmee goed te bedienen, evt. verlicht met het Hala lampje hogerop in het wandmeubel.
De weergave is zeer bevredigend en geheel naar het zin. De Thorens voelt degelijk en betrouwbaar aan.
De headshell is daarmee universeel geworden. Ook vond ik de gebruiksaanwijzing van de Thorens TD166 en dat was zeker handig
om met name de dwarskrachtcompensatie met de twee gewichtjes in te stellen. Voor de J44D heb ik alleen het kleine gewichtje nodig
bij de 1,25 gram naalddruk. Het grotere gewichtje dus zorgvuldig bewaren! Die past overigens over de kleine.
De arm en de instelling van het element met de fouthoekmeter is uiteraard ook gebeurd. Deze arm doet het hierbij beter dan de Jelco
arm op de Lenco.
De naalddruk gaat zoals gebruikelijk makkelijk en de constructie daarvoor is degelijk gemaakt. Ik gebruik een electronisch wegertje
en de schaalverdeling op het draaischijfje voor de gewicht komt precies overeen (bij de Lenco arm klopt die voor geen meter).
Bij plaatsing is het dan ook fijn dat de muurbeugel en de glasplaat waar de speler op staat behoorlijk waterpas is. Aan de voorzijde
had ik slecht euromuntjes nodig.
De eerste platen klinken zeer bevredigend. De bediening is weer even wennen met dat gewiebel. Charme van een sub-chassis.
Heel herkenbaar nog van mijn Thorens in de jaren negentig. Overigens is toen de headshell ook aangepast, toen voor een Denon
element. De DC ging met een veer aan de rechterkant, geen gewichtje.
De Thorens is iets lager dan de Lenco, dus weer wat meer ruimte om de platen veilig op te leggen. De speler steekt voor bijna
de helft uit het wandmeubel en is daarmee goed te bedienen, evt. verlicht met het Hala lampje hogerop in het wandmeubel.
De weergave is zeer bevredigend en geheel naar het zin. De Thorens voelt degelijk en betrouwbaar aan.
Laatst bewerkt 05 jan 2026 20:52 door RR1957.
02 jan 2026 21:39 - 02 jan 2026 21:39 #101952
door Huub
Tja Cees dat wil ik mar even Kort zeggen
Heb in mij Hobby kamer gebruik Duren Tchnics
In de Woon kamer een Philips Direct CONTROLaf 677
Automatic return
Ik hoor van de Beide Tafels geen verschil ..Het is maar
Wat men WILLL
Huub
Heb in mij Hobby kamer gebruik Duren Tchnics
In de Woon kamer een Philips Direct CONTROLaf 677
Automatic return
Ik hoor van de Beide Tafels geen verschil ..Het is maar
Wat men WILLL
Huub
Laatst bewerkt 02 jan 2026 21:39 door Huub.
02 jan 2026 21:20 - 02 jan 2026 21:23 #101951
door Huub
Tja Cees Helaas van mij KIJK Bedrog
Sorry Rene Het is zo .niet goed gezien .
Het is wel een mooie Element Kop .
Huub
Sorry Rene Het is zo .niet goed gezien .
Het is wel een mooie Element Kop .
Huub
Laatst bewerkt 02 jan 2026 21:23 door Huub.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
02 jan 2026 20:34 #101950
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Thorens
Huub, Op de foto waar de elementhouder op zijn kop ligt kan je zien dat hij plat is, bij de laatste foto moest ik ook 2 keer kijken .Ziet er goed uit
Succes .René met deze goede platenspeler.
Past in het Quad 33 tijdperk.
Hedendaags zou ik voor Direct-drive kristal gestuurd gaan.
Lichtnet frequentie geregelde motoren zijn afhankelijk van de mate van netvervuiling.
Maar het zware plateau corrigeert gelukkig.
Mijn ervaring met destijds de TD160 was dat je hem moest starten door een slinger aan het plateau in de goede draairichting.
Ondanks de nieuwe motorcondensator wilde hij soms de verkeerde draairichting kiezen.
Later Thorens ontwerpen kregen een kleinere motor op een 16 volt wisselspanning adapter.
Mijn favoriete element was de ADC XLM.
Succes .René met deze goede platenspeler.
Past in het Quad 33 tijdperk.
Hedendaags zou ik voor Direct-drive kristal gestuurd gaan.
Lichtnet frequentie geregelde motoren zijn afhankelijk van de mate van netvervuiling.
Maar het zware plateau corrigeert gelukkig.
Mijn ervaring met destijds de TD160 was dat je hem moest starten door een slinger aan het plateau in de goede draairichting.
Ondanks de nieuwe motorcondensator wilde hij soms de verkeerde draairichting kiezen.
Later Thorens ontwerpen kregen een kleinere motor op een 16 volt wisselspanning adapter.
Mijn favoriete element was de ADC XLM.
Cees- pa1dba
02 jan 2026 19:18 #101949
door RR1957
hij is niet naar voren gebogen maar vlak.
Bij een rechte arm moet het element schuin staan.
Net zoals in de oorspronkelijke Thoren headshell.
Goed kijken Huub,Het is wel van voren gebogen
Gaat dat wel met de oude elementen ?
Of heb je wat nieuws in gedachten Met bvb de naald
Meer naar onder gericht voorover
Huub
hij is niet naar voren gebogen maar vlak.
Bij een rechte arm moet het element schuin staan.
Net zoals in de oorspronkelijke Thoren headshell.