Skip to main content
HIFI apparatuur

Toonregeling Bergmann jukebox buizenversterker 1957; Schema???

Meer
17 jun 2021 01:03 - 17 jun 2021 01:12 #90958 door peter1952
Het vervelende is dat Stamann momenteel meer dicht dan open is. Ze zijn vanaf 21 juni tot 30 september gesloten en nemen in die periode geen bestellingen aan.
Als je een manual wilt hebben moet je dus snel zijn.
Jukebox Revival heeft de manual niet.

in principe moet je aan de ingang zonder meer een CD speler kunnen aansluiten. Soms echter is een correctieschakeling aanwezig die het kristal element met een lage weerstand afsluit en daarna de lage tonen ophaalt. In zo’n geval krijg je verbetering door een condensator van 1000 of 1500 pF in serie mer de ingang op te nemen.
Wat de ingangsgevoeligheid betreft, als je een CD-speler met regelbare uitgang hebt, moet het zonder meer goed gaan. En anders een potmeter van bijv. 47 kOhm tussen schakelen.

Hoewel ik veel met jukebox versterkers te maken heb, heb ik nog nooit een Bergmann versterker onder handen gehad.

De meeste jukebox versterkers werken met impedanties van 8 Ohm. Veel stereo versterkers werken met 16 Ohm luidsprekers. Vaak zijn versterkers uitgerust met een 70 V. of 500 Ohm uitgang voor externe luidsprekers. Als je daar per ongeluk een laagohmige luidspreker op aansluit krijg je een hard en zwaar vervormd geluid.
Met een 8 Ohm luidspreker op de laagohmige uitgang zit je eigenlijk altijd goed.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 17 jun 2021 01:12 door peter1952.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jun 2021 23:12 #90957 door Cees PA1DBA
In de jukebox scene zal je soms schema,s moeten kopen, hier zal dat lukken :
www.jukebox-world.de/en/Service-Manual-B...ann-D80-and-E80.html

Cees- pa1dba

Meer
16 jun 2021 20:01 - 16 jun 2021 20:04 #90956 door Nathan 78-toeren
Goedenavond,

Bij mijn buizenversterker, een uit een Duitse Bergmann D80 jukebox uit 1957 heb ik een drietal vragen / problemen.
Vandaar dat ik op zoek ben naar het schema van deze versterker. Heeft iemand deze en zou die een goede scan kunnen / willen maken?

Het gaat om de versterker uit deze jukebox:
www.radiomuseum.org/r/bergmann2_musikbox_symphonie_d80.html
Met deze amp:
www.radiomuseum.org/r/bergmann2_verstaerkereinheit_fuer_d.html

Probleem 1:
Hij speelt en klinkt op zich prima, maar de bassen zijn maar minimaal te regelen.
Ik heb alle oude Wima-condensatoren al vervangen, en de Elco's die aan vervanging toe waren ook. Evenals de potentiometers.
Als ik de bas-pot helemaal naar rechts draai (naar maximaal), dan valt het grootste deel van het geluid ook echt weg.
Dit was ook al het geval met de originele potmeter. De hoge-tonen-regeling doet het verder perfect.
Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Probleem 2:
Wat is de bijpassende impedantie voor de luidsprekers aan deze versterker? 4, 8 of 15/16 Ohm???

Probleem 3:
Ik wil een lijnsignaal kunnen gebruiken als input op deze versterker. Oorspronkelijk zat er een Elac KST 11 kristal-element op aangesloten.
Nu wil ik hier een lijningang va maken. Hoe kan ik dat doen? Met de impedantie en het aantal miliVolt?
Elac KST11 Specificaties
Force Frequentie Output      Imp         Load
12      15,000        500 mV    800pF     500,000

Ik kom hier zelf even niet uit. In ieder geval niet zonder schema. Alle tips & hulp is welkom. ;)

Mvg, Nathan

Handtekening
Laatst bewerkt 16 jun 2021 20:04 door Nathan 78-toeren.

Gemaakt door Kunena