Skip to main content
HIFI apparatuur

Oscilleren eindversterker

Meer
28 nov 2013 21:13 - 28 nov 2013 21:15 #38563 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Oscilleren eindversterker
Oeps zei ik superlineair? Inderdaad, ultralineair.
De oplossing zou inderdaad weleens in een verkeerd gepoolde uitgangstrafo kunnen liggen. Ik had wel alles zorgvuldig gelabeld, maar je zal het altijd zien :)

Marco
Laatst bewerkt 28 nov 2013 21:15 door marcola64. Reden: typo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 nov 2013 20:55 - 28 nov 2013 21:00 #38561 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Oscilleren eindversterker
Zo te zien heb je alles opnieuw bedraad. Niet de secundaire of primaire van de uitgangstrafo omgepoold? Dan ontaardt de tegenkoppeling in meekoppeling en gaat de zaak oscilleren.
Het lijkt me sterk dat de moderne elco's de schuldige zijn. Ik neem aan dat de originele elco's, toen ze nog nieuw waren ook een lage impedantie hadden. Dat is essentieel voor een stabiele werking. Als de elco's een te hoge impedantie hebben is er onvoldoende ontkoppeling en gaat de zaak ook motorboten.

Advies: Pool de secundaire van de uitgangstrafo eens om of wissel de anodeleidingen van de EL84'ers eens om en probeer het dan nog een keer. Bij het aansluiten van de tegenkoppeling moet de versterking dalen.
Bij een ultralineaire eindtrap moet je, als je de anodeleidingen wisselt, natuurlijk ook de schermrooster aansluitingen op de uitgangstrafo wisselen. Ompolen van de secundaire is dan makkelijker.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 28 nov 2013 21:00 door peter1952.

Meer
28 nov 2013 20:53 #38560 door admin
Beantwoord door admin in topic Oscilleren eindversterker
Primaire aansluitingen op de UGT verwisselen, kan de oorzaak zijn.

Henk

Henk van 't Kruis

Meer
28 nov 2013 20:28 - 28 nov 2013 20:29 #38559 door marcola64
In mijn pre-radio periode heb ik twee eindversterkers gereviseerd. Het betreft zelfbouw Kummer eindversterkers uit (waarschijnlijk) 1953.
Een configuratie EF86 - ECC81 - 2xEL84. Een exemplaar is een standaard klasse AB-versterker, de ander een superlineair, dus met een aangepaste uitgangstrafo.
Alle onderdelen vervangen behalve de trafo's.
Wat schetst mijn verbazing: een van de twee exemplaren (de superlineair) gaat motorboten bij de minste tegenkoppeling. Dit was oorspronkelijk niet zo.
Hoe kan dit komen? Ik heb gehoord dat het kan komen door de lage impedantie van moderne elco's? Ik heb JJ elco's gebruikt.
Iemand een suggestie hoe hier iets aan te doen?

Marco
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 nov 2013 20:29 door marcola64.

Gemaakt door Kunena