Skip to main content
HIFI apparatuur

Philips AG3401

Meer
17 apr 2013 21:34 #31095 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG3401
Peter.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 apr 2013 21:27 #31094 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG3401
Bert,

De ingebouwde versterker is inderdaad mono en van goede kwaliteit. Het is ook uitgerust met een OTL eindtrap.
Voor HiFi weergave is deze platenspeler uitgerust met de AG3021/3020 koppen. Mono dus.
Er is echter ook een mogelijkheid m.b.v. een radio of tweede versterker stereo platen af te spelen.
Daartoe moet de kop gewisseld worden voor een stereo kristal element (stereo MD elementen had Philips toen kennelijk nog niet). Er wordt nu voor de eigen versterker een weerstandverzwakker tussen geschakeld, die tevens het element zodanig dempt dat deze zich als een MD element gedraagt (wat frequentiekarakteristiek dan). Het tweede kanaal wordt rechtstreeks naar de stereo uitgang geleid.

Door mijn kleine modificatie kan ik nu dus ook in de MONO stand een stereo MD element gebruiken.

De AG3401 is volgens mij ook gemaakt voor de AG2009. Ik kan me niet een betere platenspeler voor de geest halen dan deze. Slecht is de AG2009 zeker niet, het is uitgerust met een zwaar uitgebalanceerd plateau en verder is er best wel veel aandacht besteed aan het loopwerk.
Verder is de afslag zo gemaakt dat deze het rubber aandrijfwiel wegtrekt als hij afslaat (te zien aan het feit dat de snelheidskeuzeknop iets verdraait bij het afslaan).
Hij lijkt me dan ook prima bij de AG9015.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
17 apr 2013 13:20 - 17 apr 2013 13:22 #31073 door Bert Kn
Peter,
Om te beginnen een mooie platenspeler welke volgens mij ook een hele goede versterker heeft :thumbsup:

Ik heb een vraagje betreffende deze platenspeler versterker.
Op het NGG staat deze ook waarbij ze aangeven dat hij mono is.
Uit jou verhaal maak ik op dat hij ook met een kristal stereo element gebruikt kan worden waarbij ik er vanuit ga dat de versterker mono werkt klopt dat?

Zelf heb ik besloten voor twee van mijn meubels de AG3401 in plaats van de bijgeleverde AG3021 in te gaan zetten.

Om te testen had ik het element op de losse AG2009 welke ik van twee cinch stekkers had voorzien geplaatst en vandaag op de AG9015 aangesloten waar ik al een verloop van twee maal cinch contra naar de Philips platte stereo op had zitten.
Het resultaat is goed en heeft mij besloten dat voorlopig zo te houden waarbij de zoektocht naar nog twee van deze exemplaren doorgaat.

Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 17 apr 2013 13:22 door Bert Kn.

Meer
17 apr 2013 07:43 #31063 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG3401
Ik gebruik dit element in een AG9169. Deze is uitgerust met de AG2009. Oorspronkelijk wordt hier de AG3021 in gebruikt. Ook hier rees het mono/stereo probleem.
Achterop zit een mono/stereo schakelaar. In de stand mono wordt het MD element gebruikt en in de stand stereo moet een kristal element gebruikt worden. Via een extra aansluiting op de achterkant kan dan een radio of versterker voor het tweede kanaal gebruikt worden. Een MD element werkt in de stereo stand niet omdat er dan een verzwakker tussen wordt geschakeld.
Zet ik de schakelaar op "mono" dan werkt slechts één kanaal van de AG3401 omdat het andere kanaal dan naar massa wordt kortgesloten.
Bij bestudering van het schema bleek dat in de stand mono het rechter contact op de arm via een apart veertje op de schakelaar naar massa werd kortgesloten. Ik heb dit veertje voorzichtig afgebogen waardoor het rechter contact in de mono stand als het ware zwevend is (nergens mee verbonden).
Wil ik nu de AG3401 gebruiken dan plaats ik het kortsluitveertje dat links en rechts doorverbindt. Ik heb nog een goede AG3021 en als ik die wil gebruiken dan plaats ik een kortsluitveertje voor een mono element. Dit alles met de schakelaar in de "mono" stand. In de "stereo" stand verandert er aan de functionaliteit niets.
Ik kan nu dus in feite door deze simpele wijziging alle elementen gebruiken op de AG9169. Wel moet met de AG3401 de naalddrukregelaar op de lichtste stand staan (indicator helemaal naar boven gedraaid).

Een bezwaar zou kunnen zijn dat nu de afscherming als retourleiding fungeert maar omdat de leiding erg kort is, is er van brom geen sprake.

Bij gebruik van een losse AG2009 heb ik de kabel stereo uitgevoerd. Het snoer heb ik uitgerust met een DIN-plug. Wil ik nu een mono element gebruiken dan heb ik een tussensnoertje dat het rechter kanaal doorverbindt met de massa. Als men er voor zorgt dat het rechterkanaal in radio of versterker niet wordt aangesloten dan kan men het bekende kortsluitveertje gebruiken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Bijlagen:

Meer
16 apr 2013 14:57 #31032 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips AG3401
Hallo Bert

Dit spelertje is ook voor de AG3401 element bedoelt
vandaar ook het duimwieltje voor de naalddruk regeling
Deze combinatie grammofoon element werd ook aanbevolen bij de philips AG9014 versterker
kan prima zo niks mis mee

Mvg René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
16 apr 2013 14:27 #31031 door Bert Kn
Deze bijdrage is tevens een antwoord op René

wees gerust het is een MD element probeer als je binnen hebt

Post NL heeft zijn werk gedaan en het element afgeleverd.

Direct maar even een korte test op een simpel spelertje met de laagste naaldkracht instelling via een MD trapje op mijn DTS receiver getest.
Natuurlijk is deze speler alles behalve ideaal .

niets mis met dit element mooi stereo beeld beide kanalen in balans.
Je merkt dan ook dat dit element wat meer spanning afgeeft ten opzichte van de gangbare.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena