Skip to main content
HIFI apparatuur

De EL serie van Philips

Meer
24 mrt 2012 16:15 #15803 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Re: De EL serie van Philips
Mooi met die twee Lenco's er naast. Echt kicken! (ouderwets woord).
Hij draaide ook een aantal maanden geleden op de kofferbakverkoop in A'dam Noord.
Klonk heerlijk, zo in de buitenlucht, in oud Ámsterdam-Noord, neuzend tussen oude 78 toeren plaatjes.
Mooie foto's bedankt.

Niels

Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 mrt 2012 07:23 #15794 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: De EL serie van Philips

foto's met dank aan Piet Blaas
Bijlagen:

Meer
18 mrt 2012 16:00 - 18 mrt 2012 16:01 #15584 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: De EL serie van Philips
Hoi,

Ik kan helaas de gestelde vraag naar luisterervaring niet beantwoorden, maar vanuit de theorie kan ik wel zeggen dat er geen directe aanleiding is om te zeggen dat een versterker waarvan het typenummer met EL begint, per definitie anders zou moeten klinken dan een versterker waarvan het typenummer met AG begint. Binnen de reeksen zelf zullen ook flinke onderlinge verschillen zitten.

Wat betekent AG of EL dan wel per definitie? AG werd door RGT op de markt gebracht en EL door ELA, eigenlijk is dat alles. In die context verwacht ik dat er ook bijvoorbeeld monitorversterkers voor in studio's onder EL-nummers zijn uitgebracht. Idem ingebouwde en wellicht externe versterkers van bandrecorders aangezien bandrecorders nog lang onder ELA vielen. Je zal echter geen grote PA versterkers met een AG-nummer vinden, dus in die zin zijn er wel verschillen.
Laatst bewerkt 18 mrt 2012 16:01 door maarten.

Meer
18 mrt 2012 13:52 - 18 mrt 2012 13:54 #15583 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Re: De EL serie van Philips
Hoi René,

Het blijft leuk al die discussies over versterkers.

Ik heb div EL modellen gehad en sommige nog.
De eerste EL die ik hoorde was een EL6431, ook een hele grote met 4 keer EL34.
Dat was eind 1980, nét voor ik mijn AG9006 kreeg.
Die klonk zo bruin als..... je noemt zelf maar.
Totaal geen helderheid een een erg wapperende basweergave.
Ik vergeleek hem toen wel met een Pioneer transistorversterker die ik toen net nieuw had gekocht.
Zo eentje met die fraaie blauwe outputmeters maar dat terzijde.
Die klonk overigens ook erg schril.

Mij kon toen de EL6431 niet bekoren, zeker niet na mijn ervaring toen met een zelfgebouwde 10Watt 800 ohm OTL en een EL84PP met Amroh U73N.
Ik had twee van die EL6431, afkomstig uit een 19 inch rack met radio, bandrecorder en een pick up en verder een groot netfilter en relais.
Een EL had een dfecte uitgang en kreeg ik er los bij.

De volgende EL die ik had, de EL6400 kon me ook niet bekoren, een wat hard metalig geluid met schijn hoge tonen die absoluut niet doorzichtig klonk en weinig laag.

De EL6415 typemachientjes die ik nog heb zijn wel een heel stukje beter, die klinken best goed als je van de diepste laagweergave afziet.
Verder zijn die niet kapot te krijgen want die zijn nog helemaal origineel én er zitten mosterds in.
Verder heb ik enkele incomplete EL6405 die ik nog niet getest heb maar de uitgangen zijn wel heel klein voor een 20 watter.

Hieruit trek ik mijn conclusie dat de verschillen in weergave van de div EL versterkers best groot is.
Voor mij zijn de typemachines het meest voor hifi geschikt en zou de EL6425 graag eens horen.

gr Frank
Laatst bewerkt 18 mrt 2012 13:54 door Franc.

Meer
18 mrt 2012 09:58 - 18 mrt 2012 09:59 #15577 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: De EL serie van Philips
Mijn ervaringen lopen een beetje uiteen.
Ik heb een EL6411 gehad en ik heb nog een 2848 (zonder EL dus). Die versterkers klinken niet echt hifiwaardig. Ze ruisen vrij veel, en naar mijn idee is de frequentieoverdracht niet helemaal recht. Een beetje vergelijkbaar met de middenklasse buizenradio's uit die tijd.
Ze voldoen wél uitstekend waarvoor ze bedoeld zijn - 100v omroepsystemen. Ik kan me voorstellen dat ze voor het versterken van zaaltjes ook nog prima inzetbaar zijn.
Ik heb ook een EL6415 gehad. Dat vind ik wél een hifi-waardige versterker. De ruis is flink minder (maar is er nog wel) en het geluid is helder. Ik zou het zelf geen gek idee vinden om twee van die apparaten aan te schaffen en in een stereo-opstelling te gebruiken. Ze zijn niet heel erg duur.
Ik zou dan wel de toonregeling overbruggen (en instructies in het apparaat stoppen voor een eventuele restaurateur die 'm weer in oorspronkelijke staat terug wil brengen)
Het schijnt klasse B te zijn, maar je merkt daar niet zo gek veel van. Het geluid heeft wel een duidelijk karakter dat lastig te omschrijven is, maar ik vind die klank niet lelijk. Je hoort geen vervorming.

Dan de bijbehorende luidsprekers. Ik ben in het bezit van twee grote (45cm hoog ongeveer) hoornspeakers die ik hier gekocht heb. Dat blijven PA speakers, maar ze klinken verrassend goed. Geen schelle klank (wel een beetje hol), en er zit nog enige warmte in het geluid. Het zijn dan ook geen reflexhoorns, maar je kijkt direct (via een rooster) op de conus van de speaker.
Ik heb 'n dag een set bestaande uit een EL6030 microfoon, 2848 versterker en zo'n hoornspeaker op een forummeeting ten toon gesteld. Die set heeft de hele dag zachtjes muziek gespeeld, maar zo nu en dan schalde er met groot volume een stem van 'n bezoeker door de meetingzaal.
Binnenshuis gaat het erg hard, ik weet nog niet hoe ze buiten op een veld klinken.

.
Laatst bewerkt 18 mrt 2012 09:59 door Laurens.

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 mrt 2012 08:15 - 18 mrt 2012 08:43 #15574 door brcf01
De EL serie van Philips werd gestart door brcf01
Hi gentlemen

Om de andere draad niet teveel te laten overheersen met deze discussie
ben ik even een nieuwe begonnen. In de categorie hifi omdat er geen geschiktere categorie
is. Dat wil nog niet zeggen dat we het hier over specifiek hifi spullen hebben, of wel...

We hebben het over de EL versterkers van Philips gehad en ik ben benieuwd
of er andere heren zijn die versterkers van deze serie gereviseerd en in
de praktijk gebruikt hebben of nog gebruiken. Je ziet bepaalde types erg veel op MP.
Maar kunnen we er wat mee?
Zoals gemeld zijn deze versterkers van de B klasse, maar wat zegt dat over muziekweergave?
Is er theorie en praktijk?
Over de praktijk kreeg ik nog commentaar van mijn vriend Herman betreffende
zijn twee EL6400 en de twee EL6425:
"Ten eerste zijn de versterkers alleen maar gereviseerd en niks verbouwd, zijn zoals ze horen
te zijn (origineel).
Ik heb de EL6425’s eerder gehad, en gebruikte die in mijn luisterkamer als hoofdversterkers.
Had er een verdeel kastje tussen voor de verschillende apparaten die ik er op aan gesloten
had, en dat gaf totaal geen problemen, en het klonk fantastisch.
Vergeet niet dat de EL6425 indertijd in Duitsland DM1395,00 kostte, en dat was een vermogen".
Dat zegt in ieder geval dat dit soort versterkers zeker geschikt zijn voor een goede installatie.
MISSCHIEN geen hifi (dat hangt ook van de definitie hifi af).
Onze vriend gaat niet over één nacht ijs en heeft en uitgebreid arsenaal aan apparatuur om
dergelijke zaken in de praktijk uit te proberen, waaronder ook zijn ruime ervaring in het
bouwen van luidsprekers.

Mijn vraag is of er meerdere heren zijn die praktijkervaringen hebben met deze EL serie,
die indertijd bedoeld waren voor omroep installaties en eventueel muzak in winkelcentra,
scholen en sportvelden, vaak met een arsenaal aan aangesloten luidsprekers.
Verder hebben we vorig jaar nog de super demonstratie van de NGG gehad betreffende de
twee duizend watt versterkers (EL6471) die oorspronkelijk gebouwd waren om het geluid te
voorzien van een voetbalstadion. Ik meen me nog te herinneren dat die ook niet zo slecht
klonken, al was er wat commentaar op de gebruikte luidsprekers.

In de vorige discussie proefde ik toch een verschil tussen theorie en praktijk.
En ik zeg NIET dat de EL serie werkelijke hifi componenten kan vervangen. Dat is de
vraag hier niet.
Peter B., onze technische man van de NGG en de HiQGN, schreef eens:
"Ik heb zelf eens een EL6425 stevig aan de tand gevoeld en een blok van 1 kHz. kwam er
prima uit hoor. Ook aan de frequentiekarakteristiek mankeerde niets: van 20 Hz tot ver
over de 20 kHz. Ondanks de oude eindbuizen gaf deze versterker nog steeds 70 W. af op
alle frequenties.
En ook al zijn dit "PA" versterkers, ze klinken perfect op een paar goede luidsprekers".

Vraag voor de duidelijkheid als conclusie:
Wie heeft er nog meer ervaring met de EL versterkers om ze toe te passen in een thuis-
installatie om zijn muziek weer te geven? En uiteraard wat was die ervaring?

:thumbsup:

Hier ook nog even de foto's van de gereviseerde versterkers.
Laatst bewerkt 18 mrt 2012 08:43 door brcf01.

Gemaakt door Kunena