HIFI apparatuur
Philips DIN45500 en aanverwante normen?
Minder
Meer
28 nov 2011 01:20 #12155
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Philips DIN45500 en aanverwante normen?
In die tijd was DIN 45500 de norm voor HiFi-apparatuur. Was wel wat duurder maar klonk inherent.
Groeten,
Paul
Groeten,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 nov 2011 02:06 #11943
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Philips DIN45500 en aanverwante normen?
Hoi Henk,
Staan er in dat interne periodiek nog details over die normen?
Staan er in dat interne periodiek nog details over die normen?
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
22 nov 2011 21:06 - 22 nov 2011 22:03 #11938
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Philips DIN45500 en aanverwante normen?
Hoi Henk
Ik heb toch echt meer dan 30 jaar in de architectuur gewerkt,
maar met de DIN normen ben ik in Nederland nooit in aanraking gekomen.
Het waren altijd de NEN normen.
Enorme stapels ervan in de kasten.
Ik heb ze zelfs nog enige tijd voor een bureau bijgehouden en geactualiseerd.
Natuurlijk, als een bestek zei dat je een bepaalde DIN norm moest aanhouden,
dan gebeurde dat. Maar dat ben ik nooit tegen gekomen bij de opdrachten in
Nederland. In mijn bestekken schreef ik ze in ieder geval niet ook voor.
:thumbsup:
Ik heb toch echt meer dan 30 jaar in de architectuur gewerkt,
maar met de DIN normen ben ik in Nederland nooit in aanraking gekomen.
Het waren altijd de NEN normen.
Enorme stapels ervan in de kasten.
Ik heb ze zelfs nog enige tijd voor een bureau bijgehouden en geactualiseerd.
Natuurlijk, als een bestek zei dat je een bepaalde DIN norm moest aanhouden,
dan gebeurde dat. Maar dat ben ik nooit tegen gekomen bij de opdrachten in
Nederland. In mijn bestekken schreef ik ze in ieder geval niet ook voor.
:thumbsup:
Laatst bewerkt 22 nov 2011 22:03 door brcf01.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
22 nov 2011 21:00 #11936
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Philips DIN45500 en aanverwante normen?
Rene, dat is misschien van toepassing op de audionormen, de DIN normen waren jarenlang , ook in Nederland een leidraad voor de bouw, staalindustrie, chemi e.d. De NNI lipe altijd wat achteraan, en dat is nu ook weer met de nieuwe EN -normen.
In een oud periodiek van Philips wordt wel gesproken over interne kwaliteits systemen ( 1951-1953) Of er ook DIn , NEN of eigen normen werden gehanteerd heb ik geen idee van.
In een oud periodiek van Philips wordt wel gesproken over interne kwaliteits systemen ( 1951-1953) Of er ook DIn , NEN of eigen normen werden gehanteerd heb ik geen idee van.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
22 nov 2011 15:30 - 22 nov 2011 16:16 #11923
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Philips DIN45500 en aanverwante normen?
Hoi
Hierbij dan nog maar even mijn bijdrage op het HiFi Forum, voor het verdwijnt.
Natuurlijk kon Philips de DUITSE norm als ADVIES nemen, dan is het echter nog geen
norm voor de rest van de wereld, maar kan het hooguit een vrijblijvend advies zijn.
Hoogstwaarschijnlijk benoemde Philips de norm om internationaal altijd legitiem bezig
te zijn. Was er kritiek, dan konden ze zich beroepen op die enige norm die er bestaat.
Die van Duitsland.
Inmiddels zijn er wel Europese normen, maar dat is een heel ander verhaal. Overigens
kunnen de individuele landen die ook negeren, maar betalen ze daar wel boetes voor.
Zo betaald Nederland hoge boetes voor diens strengere (!) normen bij het inburgeren van
niet-Europeanen. De Europese normen (en de individuele rechten van de mens) zouden
voldoende moeten zijn, maar die lapt Nederland aan zijn laars.
Voor zover mij bekend bestaat er geen Europese norm voor hifi.....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of in Duitsland de hifi DIN-norm überhaupt nog wel bestaat.
Zo kreeg ik al een mail van iemand die mijn Shure M3D als beslist geen hifi bestempelde
omdat dit element niet aan de DIN norm voldoet (20-15.000 is te weinig volgens zijn zeggen).
Ik had volgens hem (mede) daarom een waardeloze vintage hifi set.
Toch heeft dit element wereldwijd nog steeds een heel grote aanhang bij hifi liefhebbers.
'Din 45500 lijk mij niet alleen voor de duitse spullen wel Is dit in Duitsland onstaan maar ik denk
gewoon voor de europeesche markt'.
Helaas is dat niet zo.
We spreken nog over een tijd dat ieder land in Europa individueel ingesteld was en voor zijn eigen
normen en wetten zorgde. Samenwerking zoals wij die nu kennen (al dan niet succesvol) bestond
toen absoluut nog niet.
Ik heb heel veel met de NEN normen te maken gehad en de normen van een ander land golden
alleen als je een opdracht uitvoerde die zich ook in dat land afspeelde.
In eigen land speelde de normen van andere landen geen enkele rol.
Derhalve zijn DIN normen niet als internationale normen te erkennen. Ze waren alleen opgesteld
voor de Duitse industrie en markt. Het was zelfs zo dat een producent zijn producten bij export
aanpaste aan de normen van het land waar het product naar toe ging. Soms betekende dit een
kwaliteitsverbetering, maar dat hoefde niet. Als er door minder strenge normen bezuinigd kon worden,
liet men dat uiteraard niet na. Duitse normen waren strenger dan de Nederlandse en het kon
dus voorkomen dat een bepaald product in eigen land van mindere kwaliteit was dan hetzelfde
exportproduct naar Duitsland.
In andere landen kon men de DIN norm uiteraard wel gebruiken als er geen equivalent bestond,
maar dan was het geen norm, maar hooguit een advies die men niet hoefde te aanvaarden.
De DIN normen zijn HET typische voorbeeld van 'Deutsche Gründlichheid', wat niet altijd als een
voordeel werd gezien, omdat die normen ook als een molensteen om de nek van de industrie hingen.
Niet voor niets dat waarschijnlijk Duitsland het enige land was die een norm opstelde voor de term 'hifi'.
Je zou ook kunnen zeggen dat de andere landen een dergelijke norm niet nodig achtten en derhalve
zou je die DIN norm ook als onzin kunnen bestempelen, behalve in Duitsland dan...
Een norm is bedoeld om de industrie ervan te overtuigen dat er een bepaalde kwaliteit wordt gewaarborgd,
goedschiks of opgelegd. Als je onder die norm zit, kan je product afgekeurd worden, bijvoorbeeld om
veiligheidsredenen. De NEN normen zijn altijd alleen theoretisch geweest.
DIN plakte daar praktijk aan vast. Proefondervindelijk zeg maar, zoals ze ook bij TNO doen.
Zo heb ik meegewerkt aan een tentoonstellingsruimte ergens in Duitsland. In die ruimte waren ook rondom
galerijen ontworpen en diverse grote trappen naar beneden. Ze moesten uiteraard voldoen aan de DIN normen.
Toen het geheel gebouwd was kwam de officiële instantie met een man of 80 langs en gingen ze
en masse de galerijen en trappen testen, met massa springen, rennen en in het gelid lopen.
Dat was erg grappig om te zien.
In Nederland zal dat echt niet gebeuren. IN de rest van de wereld niet, denk ik.
Uiteraard stortte het geheel niet in.
Daarbij zet ik de DIN normen ook ter discussie wat de waarde betreft.
Het is een Duitse norm en Duits alleen, geen wereldwijde norm.
:smilythumb:
Hierbij dan nog maar even mijn bijdrage op het HiFi Forum, voor het verdwijnt.
Natuurlijk kon Philips de DUITSE norm als ADVIES nemen, dan is het echter nog geen
norm voor de rest van de wereld, maar kan het hooguit een vrijblijvend advies zijn.
Hoogstwaarschijnlijk benoemde Philips de norm om internationaal altijd legitiem bezig
te zijn. Was er kritiek, dan konden ze zich beroepen op die enige norm die er bestaat.
Die van Duitsland.
Inmiddels zijn er wel Europese normen, maar dat is een heel ander verhaal. Overigens
kunnen de individuele landen die ook negeren, maar betalen ze daar wel boetes voor.
Zo betaald Nederland hoge boetes voor diens strengere (!) normen bij het inburgeren van
niet-Europeanen. De Europese normen (en de individuele rechten van de mens) zouden
voldoende moeten zijn, maar die lapt Nederland aan zijn laars.
Voor zover mij bekend bestaat er geen Europese norm voor hifi.....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of in Duitsland de hifi DIN-norm überhaupt nog wel bestaat.
Zo kreeg ik al een mail van iemand die mijn Shure M3D als beslist geen hifi bestempelde
omdat dit element niet aan de DIN norm voldoet (20-15.000 is te weinig volgens zijn zeggen).
Ik had volgens hem (mede) daarom een waardeloze vintage hifi set.
Toch heeft dit element wereldwijd nog steeds een heel grote aanhang bij hifi liefhebbers.
'Din 45500 lijk mij niet alleen voor de duitse spullen wel Is dit in Duitsland onstaan maar ik denk
gewoon voor de europeesche markt'.
Helaas is dat niet zo.
We spreken nog over een tijd dat ieder land in Europa individueel ingesteld was en voor zijn eigen
normen en wetten zorgde. Samenwerking zoals wij die nu kennen (al dan niet succesvol) bestond
toen absoluut nog niet.
Ik heb heel veel met de NEN normen te maken gehad en de normen van een ander land golden
alleen als je een opdracht uitvoerde die zich ook in dat land afspeelde.
In eigen land speelde de normen van andere landen geen enkele rol.
Derhalve zijn DIN normen niet als internationale normen te erkennen. Ze waren alleen opgesteld
voor de Duitse industrie en markt. Het was zelfs zo dat een producent zijn producten bij export
aanpaste aan de normen van het land waar het product naar toe ging. Soms betekende dit een
kwaliteitsverbetering, maar dat hoefde niet. Als er door minder strenge normen bezuinigd kon worden,
liet men dat uiteraard niet na. Duitse normen waren strenger dan de Nederlandse en het kon
dus voorkomen dat een bepaald product in eigen land van mindere kwaliteit was dan hetzelfde
exportproduct naar Duitsland.
In andere landen kon men de DIN norm uiteraard wel gebruiken als er geen equivalent bestond,
maar dan was het geen norm, maar hooguit een advies die men niet hoefde te aanvaarden.
De DIN normen zijn HET typische voorbeeld van 'Deutsche Gründlichheid', wat niet altijd als een
voordeel werd gezien, omdat die normen ook als een molensteen om de nek van de industrie hingen.
Niet voor niets dat waarschijnlijk Duitsland het enige land was die een norm opstelde voor de term 'hifi'.
Je zou ook kunnen zeggen dat de andere landen een dergelijke norm niet nodig achtten en derhalve
zou je die DIN norm ook als onzin kunnen bestempelen, behalve in Duitsland dan...
Een norm is bedoeld om de industrie ervan te overtuigen dat er een bepaalde kwaliteit wordt gewaarborgd,
goedschiks of opgelegd. Als je onder die norm zit, kan je product afgekeurd worden, bijvoorbeeld om
veiligheidsredenen. De NEN normen zijn altijd alleen theoretisch geweest.
DIN plakte daar praktijk aan vast. Proefondervindelijk zeg maar, zoals ze ook bij TNO doen.
Zo heb ik meegewerkt aan een tentoonstellingsruimte ergens in Duitsland. In die ruimte waren ook rondom
galerijen ontworpen en diverse grote trappen naar beneden. Ze moesten uiteraard voldoen aan de DIN normen.
Toen het geheel gebouwd was kwam de officiële instantie met een man of 80 langs en gingen ze
en masse de galerijen en trappen testen, met massa springen, rennen en in het gelid lopen.
Dat was erg grappig om te zien.
In Nederland zal dat echt niet gebeuren. IN de rest van de wereld niet, denk ik.
Uiteraard stortte het geheel niet in.
Daarbij zet ik de DIN normen ook ter discussie wat de waarde betreft.
Het is een Duitse norm en Duits alleen, geen wereldwijde norm.
:smilythumb:
Laatst bewerkt 22 nov 2011 16:16 door brcf01.
22 nov 2011 14:25 #11920
door maarten
Philips DIN45500 en aanverwante normen? werd gestart door maarten
En natuurlijk, zo gaat dat, kan ik op de dag dat het hifi-forum wordt gesloten de verleiding niet weerstaan om er nog eens te kijken en stuit ik op de discussie over DIN45500. Dit zou als Duitse norm buiten Duitsland niet van toepassing zijn, maar Philips vermeldde het zoals daar al gezegd wel degelijk in de technische specificaties.
Kennelijk waren er uit andere landen geen normen die vermeld konden worden of de moeite van het vermelden waard waren?
Nu weet ik wel dat Philips aan de lopende band normen maakte, maar dan alleen voor bedrijfsintern gebruik en voor toeleveranciers. Normen die begonnen met de letters UAT, UAW enz. en waar buiten Philips vrijwel niets over te vinden is. Ik weet nog net dat de afkortingen bestaan, maar zelfs niet wat ze betekenen. Wellicht het best bewaarde geheim van de industrie?
Ik ben benieuwd of iemand wat weet van hifi-normen uit andere landen, of van de interne normen van Philips waar hifi aan moest voldoen (indien van toepassing). Verder ben ik (off-topic dus bijvoorbeeld per mail) geinteresseerd in alle informatie over interne Philipsnormen.
Kennelijk waren er uit andere landen geen normen die vermeld konden worden of de moeite van het vermelden waard waren?
Nu weet ik wel dat Philips aan de lopende band normen maakte, maar dan alleen voor bedrijfsintern gebruik en voor toeleveranciers. Normen die begonnen met de letters UAT, UAW enz. en waar buiten Philips vrijwel niets over te vinden is. Ik weet nog net dat de afkortingen bestaan, maar zelfs niet wat ze betekenen. Wellicht het best bewaarde geheim van de industrie?
Ik ben benieuwd of iemand wat weet van hifi-normen uit andere landen, of van de interne normen van Philips waar hifi aan moest voldoen (indien van toepassing). Verder ben ik (off-topic dus bijvoorbeeld per mail) geinteresseerd in alle informatie over interne Philipsnormen.