Sublieme beeldkwaliteit buizen tv op glasvezel!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Overigens zal dat signaal wel gemaakt kunnen worden met een computer (even de timings aanpassen) of standaardconverter, moet je alleen wel even een modulator bouwen. Met dat probleem zat laatst een Duits forumlid. Of hij een oplossing heeft gevonden, weet ik niet. Wellicht zijn er testpatroongenerators met een geschikte ingang.
Tja...maar waar haal je tegenwoordig nog een 819 lijnen-norm signaal vandaan...
Het testbeeld toont ook al aan dat een heel hoge resolutie weinig zin heeft.
Tegenwoordig zie je het niet zo vaak meer, maar de uitgezonden testbeelden bevatten testblokken met daarin frequenties van 3,8 en 4,8 MHz. Dat resulteert in smalle vertikale lijntjes.
Deze zijn op korte afstand prima te onderscheiden. Evenwel op de normale kijkafstand zijn het al grijze vlakjes. Het heeft dus weinig nut om de bandbreedte te verhogen. Wat ik wil zeggen,: is het toestel en de antenne in orde, dan zijn de uitgezonden beelden scherp genoeg. Een voordeel van High resolution TV en de moderne ontvangers, is dat nu de beperkingen van de reclameboodschappen (de kleine letters) ook leesbaar zijn, zij het op korte afstand. Die leesbaarheid is de adverteerder niet bij gebaat en daarom is nu de leestijd veel te kort gemaakt.
Dat een oude zw/w tv dus een strak paatje geeft is niet zo bijzonder. Dat kan gewoon en een testgenerator liet dat vroeger ook al zien.
Soundman2
Het HD signaal wat UPC levert is 720 bij 1366 geloof ik.
.
klaas schreef : Ik gebruik hierbij een UHF/VHF splitter, een tweede net kastje en dan de VHF ingang naar de tv met lintkabel. Ik stond versteld van het resultaat! Op bijna elk VHF kanaal zit een nederlandse zender! Kanaal 3, ned 1. kanaal 4 ned2. Kanaal 5 ned3. Kanaal 6 RTL4. Kanaal 7 RTL5. Kanaal 8 SBS6. enz. De overige buitenlandse en extra zenders zitten op de UHF. Dan zet ik het 2e net kastje aan, het toestel op kanaal 2. En ook deze zenders komen zonder enige storing op het scherm! Subliem! Lang leve glasvezel!:smilythumb:
Dat de zenders storingvrij op het scherm komen mag je zonder meer verwachten. ECHTER: om elk analoog kanaal te kunnen benutten, wordt niet de gehele bandbreedte die een TV aankan benut. Je ziet dat in de weergave van de fijnste details.
Toen de TV-zenders nog via de ether ontvangen werden, kon de bandbreedte groter zijn (en was dat ook). Er werd namelijk rekening gehouden met het feit dat twee direct naast elkaar liggende kanalen NIET gebruikt werden. Nederland zat op kanaal 4, en kanaal 3 werd door omringende zenders (als het goed was) niet gebruikt, omdat ze elkaar anders zouden storen. Kanaal 5 ligt een flink stuk boven kanaal vier en had daar geen last van. Tussen de kanalen 5 t/m 12 zit elk 7 Mhz verschil.
Bij de UHF zit er 8 MHz verschil tussen de kanalen, daar is dus iets meer ruimte.
Een goede weergave is niet alleen een kwestie van een storingsvrij signaal, maar ook, voor wat de scherpte of fijne details betreft afhankelijk van de bandbreedte van het signaal.
Je TV kan dus NOG beter presteren, als je een GOEDE fatsoenlijke modulator gebruikt. Dan kan je de echte kwaliteit uit je oude TV halen. Analoge signalen op de kabel zijn helaas minder, door de beperkte bandbreedte die er per kanaal storingvrij te benutten is.