Skip to main content
Televisie tot 1970

Eindelijk televisie

Meer
06 apr 2011 21:27 #3469 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Eindelijk televisie
Lee, je hebt in ieder geval een goede tv in huis! Dat dit toestel nog zo presteert, ongerestaureerd, na 55 jaar!

Er zijn weinig tv's die nog leven geven na 55 jaar! Een goede basis voor een restauratie!

Niet meer aanzetten aub...;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 apr 2011 19:18 #3460 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Re: Eindelijk televisie
Hoi Han,
Dank je wel voor de waarschuwing:thumbsup:
Ik hou m`n vingers er wel vanaf, dan kan ik nog heeeel lang Swiebertje kijken :-)
Misschien vind ik iemand in de buurt die hem eens voor me wil nakijken

Meer
06 apr 2011 19:13 #3459 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Eindelijk televisie
Hoi Lee,

Begin er niet aan!
Je komt anders wel met je vingers in de buurt van zo'n 12.000 Volt.
En dat ook als die al een tijdje uit staat.

Met tv's moet je wel precies weten wat je doet.
Weet je dat niet, op zich is daar niks mis mee. Maar kom er dan niet aan. :duh:
Levensgevaarlijk!

Bovendien. Er zit geen voedingstrafo in.
Dus het chassis ligt rechtstreeks aan het lichtnet. Net als de U-tjes.

Mogelijk is deze waarschuwing helemaal overbodig.
Maar beter een keer teveel gewaarschuwd, dan helemaal niet.

Groet,
Han

Meer
06 apr 2011 18:17 - 06 apr 2011 18:37 #3455 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Re: Eindelijk televisie
Hoi Klaas ,
Bedankt voor jou tips maar ik denk dat deze niet aan mij besteed zijn.
Ik ben al blij als ik met hulp van medeforummers een simpele reparatie aan een radio kan uitvoeren.
Boostercondensator? hoogspanningsdiode? dat is (nog) allemaal abracadabra voor mij.

Een rollend beeld is inderdaad heel herkenbaar, wij hadden vroeger in de begin jaren 60 altijd 2e hands tv`s die toen volgens mij al antiek waren en daarom zat er regelmatig een monteur (een kennis van mijn vader)achter in onze tv reparatie`s uit te voeren waarbij ik onbegrijpelijke opmerkingen hoorde als `` verticale en horizontale synchronisatie``
Ook werd het rollend beeld vaak veroorzaakt door overvliegende vliegtuigen, wij woonden in Amsterdam dus daar kwam nogal eens wat overvliegen.
Maar goed, het wordt al wat donkerder buiten dus ga ik eens kijken hoe het beeld bij weinig licht is, misschien kan ik nu wel een foto maken.

P.s.

Ik heb zojuist in een behoorlijk donkere kamer gekeken en dan is het beeld iets duidelijker
Het staat nog wel steeds scheef dus misschien toch de spoel op het kanon van de BB iets draaien?
Volgens mij kan ik het beste de tv laten nakijken door iemand die er wel verstand van heeft :-)
Een goede foto maken lukt niet echt
Laatst bewerkt 06 apr 2011 18:37 door Lee.

Meer
06 apr 2011 14:21 #3441 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Eindelijk televisie
Mooi toestel, Lee. Netjes.

Zo was het vroeger toch ook? Rollend beeld, gevloek en nog een partij sneeuw erbij... Vooral bij storm.:smilythumb:

Vervang in ieder geval de booster condensator. Dat het beeld donker is, kan verschillende oorzaken hebben. De BB kan uitgekeken zijn, maar de hoogspanning kan ook te laag zijn. In dat geval is het beeld vaak ook opgeblazen, maar dat kan ik niet beoordelen vanuit jou foto's.

Vervang ook eens de hoogspanningsdiode. (buis).

Meet gelijk de voedingsspanningen na.

Anders kan de aflevering van Swiebertje wel eens onverwachts voortijdig eindigen....: waardeloos

Succes, en plezier ermee!

Meer
06 apr 2011 13:49 #3439 door Lee
Eindelijk televisie werd gestart door Lee
Een heeeele poos geleden had ik een tv op de kop getikt voor mijn jaren 50 kamer, het toestel zou nog spelen en ik wou er oude afleveringen van Swiebertje, dappere dodo,Ivanhoe, Okkie trooi enz. (op dvd) op kijken
Omdat het toestel alleen VHF heeft had ik dus een UHF Converter nodig en daarnaast nog een modulator om de dvd speler op aan te sluiten.
Alles was in huis alleen de tijd ontbrak om aan te sluiten, instellen,uitproberen enz.
Vanmiddag heb ik dat dus gedaan.
Het instellen van het juiste kanaal op de tv,converter en modulator viel niet mee en toen ik eindelijk een beetje leven kreeg werd het beeld gevuld met diagonale strepen,met wat draai en vloekwerk kreeg ik dat ook weg en nu bleef het beeld alleen nog horizontaal rollen maar dat was
na wat bijdraaien van de knoppen op de achterkant ook opgelost en daar klonk zowaar de begintune van Swiebertje.
Het beeld staat in zijn geheel wat scheef, kan ik dat verhelpen door aan de spoel op het kanon van de beeldbuis te draaien?
Ook is het beeld behoorlijk donker en dat kan ik aan de knoppen niet bijregelen
Als het vanavond donker is zal het iets beter zijn hoop ik.
Eens kijken of ik bij een aflevering van Swiebertje een glaasje Exota en wat Cornuco`s kan scoren :-)
Ik heb geprobeerd een foto van de werkende tv te maken maar dat wil niet echt lukken

Gemaakt door Kunena