Televisie tot 1970
Philips K9 X22k201 1973 spelend gemaakt
12 okt 2021 00:31 #92544
door Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 okt 2021 23:57 - 12 okt 2021 00:05 #92543
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips K9 X22k201 1973 spelend gemaakt
Voor het nette had ik die ene eindtransistor op de andere plaats gezet. Dan had je dat uitstekende stuk van die lange lip kunnen afknippen of een andere soldeerlip kunnen monteren.
Netschakelaars zijn te koop bij MFBfreaks.
Groeten,
Peter
Netschakelaars zijn te koop bij MFBfreaks.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 12 okt 2021 00:05 door peter1952.
- Rene Daemen
- [Rene Daemen]
-
Onderwerp Auteur
11 okt 2021 22:48 - 11 okt 2021 22:51 #92541
door Rene Daemen
René Daemen
Philips K9 X22k201 1973 spelend gemaakt werd gestart door Rene Daemen
Beste Lezers,14 dagen geleden heb ik met iemand een Philips k9 opgehaald de eerste versie en de zeldzame 56 cm uitvoering. 2 versies geweest met drukknop wn tiptoets de 22X202 die ik enkele jaren geleden van doktor dirk overnam staat nog in het berghok gaat ook weer een plek naast de andere krijgen
de tv zag ee niet uit bruin van de nicotine duidelijk in een rokersruimte gestaantv is nog van eerste eigenaar en was naar de boven verdieping verhuisd misschien als tweede toestelhad 8jaar geleden nog gespeelt ik zet een vraagteken bij ivm met de oude groene booster condensatortype beeldbuiskiller als die lekte liep de hoogspanning op naar het dubbele waar door overslag in de hals kwm en een gaatje kwam of je hals lag onder in de kast
zie bij de lijntrafoEerst de kast schoongemaakt met dasty vele bruine lappen.van de nicotine.Daarna voeding losgenomen doorgesoldeert.de BU133 goedvastbgedraait op koel plaat.de scheoef onder koelplaat op print door gesoldeert zodat geen hik voorkomt.daarna voeding geplaatst.nu het grote paneel losgehaald week makkeleijk met soldereneerst de boostercondensator vervangen ga ik geen test mee doenom te kijken of tv werkt had al de vervanger ingezeten had ik wel meteen de opstart procedure gedaanom problemen te herkennen .
bij de lijntrafo nieuwe boostercondensator pulsvast Wima FKP1 11,5 NF 2000 voltde roze axiale condensator ook mee genomen lekken ook geregeld FKP1 0,047uF2000vdaarna bij de lijnuitgang transistoren normaal2x BU108 zat hier 1 BU108 en een 2SD350die ook voorkomt in latere k9.aangezien ik het knullig vondt heb ik de BU108 verwijdert en de 2SD350 laten zitten kan het alleen aan.
zie de twee lijnuitgangtransistoren de 2SD350 heeft een hoger hoedje daarna omdat de soldeer.lip bijhing van de cascade loshing afgebroken een nieuwe cascade geplaatst
daarna de tv opgestart via gloeilamp en variac deze opgereld naar 220 volt
en daar kwam ruis en beeld maarrr de heldereid kon niet geregeld worden
schuif stond op 3 dus normaal is dat nog donker beeld .
mm zou lum.chroma module defect zijn .
ik vermoedde van niet dan moet meerdere functie niet werken
na frontpaneel losgehaald te hebben zag ik een connector van het potmeter print scheef zitten
deze aangedrukt te hebben was het beeld weer goed.
helaas was de netschakelaar doorverbonden was lam dze gereinigd en gesmeerd klikken deed hij weer en meter er op leek dat het werkt dus draadjes er oo
stekker in het stopcontact hé niet werken
nu bleek 1 sectie gammel te zijn en overbrugt.
schakelaar werkt oo 1 sectie
mocht iemand iets hebben hou ik aanbevolen
de tv speelt weer alleen nog puntjes op de i zetten.
de oer k9 speelt weer
weer een middagje aan gezeten en het werkt weer.
hier een filmpje
ps foto staat iets verkeerd
grt René
daarna de tv opgestart via gloeilamp en variac deze opgereld naar 220 volt
en daar kwam ruis en beeld maarrr de heldereid kon niet geregeld worden
schuif stond op 3 dus normaal is dat nog donker beeld .
mm zou lum.chroma module defect zijn .
ik vermoedde van niet dan moet meerdere functie niet werken
na frontpaneel losgehaald te hebben zag ik een connector van het potmeter print scheef zitten
deze aangedrukt te hebben was het beeld weer goed.
helaas was de netschakelaar doorverbonden was lam dze gereinigd en gesmeerd klikken deed hij weer en meter er op leek dat het werkt dus draadjes er oo
stekker in het stopcontact hé niet werken
nu bleek 1 sectie gammel te zijn en overbrugt.
schakelaar werkt oo 1 sectie
mocht iemand iets hebben hou ik aanbevolen
de tv speelt weer alleen nog puntjes op de i zetten.
de oer k9 speelt weer
weer een middagje aan gezeten en het werkt weer.
hier een filmpje
ps foto staat iets verkeerd
grt René
René Daemen
Laatst bewerkt 11 okt 2021 22:51 door Rene Daemen.