Soms wint de aanhouder wel eens.
Jaren geleden had ik samen met een kameraad diverse kleuren tv's opgeknapt voor de verkoop, de meeste met voldoende buizen aan boord en dus een hele uitdaging om ze bij een steile trap op te krijgen.
Een toestel wat daar nog van over was, een Aristona k7 met 56 cm beeldbuis stond al jaren met een kapotte rastertransformator.
Hier al eens een oproep gedaan, en van maarten een wat roestig exemplaar overgenomen welke na meting ook defect was, helaas.
Uiteindelijk de trafo gedemonteerd en geprobeerd de wikkelingen te tellen.
De buitenste wikkelingen gingen nog wel (ca 0.18), bijna 2400windingen.
De volgende (kapotte) is ca 0.08 en brak diverse keren, en probeer dan het begin (of einde) nog maar eens te vinden!
Zo lag het al weer jaren in een lade.
Nu met tijd zat (pensioen en lock-down) een wikkelhulpje in elkaar geknutseld en daar eerst maar eens een gewone trafo met spoelhuis op gewikkeld wat vrij aardig gelukt is.
Dus nu het echte werk.
Deze trafo's hebben geen zijkanten, en om afglijden van de buitenste wikkelingen tegen te gaan heb ik daar wat lak op gedaan.
Ik stond van mezelf te kijken van het resultaat.
Het toestel heeft er al weer de nodige tijd gespeeld omdat er nog het nodige mis was, maar er zit vooruitgang in.
Dit is voorlopig het resultaat met de ooit zelf gebouwde PM5508
Er zit nog wel iets los gezien de storingen als je het convergentiepaneel beweegt, maar als een trafo repareren lukt, dan moet een los/slecht contact ook wel te repareren zijn.