Skip to main content
Televisie tot 1970

tx500u vert fail

Meer
02 okt 2020 15:32 #85823 door Cees
Beantwoord door Cees in topic tx500u vert fail
Ik kan mij nog herinneren dat bij het reparatie bedrijf waar ik toen werkte, ATS,
een oude DDR TV ,type Favorit, werd aangeboden met een dergelijke fout.
Die TV zat vol papier C's. Men zocht het daar in en men zag de kathode elco
over het hooft en men kwam er niet uit.
Kort daarna kwam ik in dienst bij Rafena.
Die hadden die typen DDR TV's geïmporteerd.
Daar werd het toestel weer ter reparatie aangeboden, met dus dezelfde fout.
Voor hun daar was het een simpel routine foutje.
Kathode elco'tje vervangen, klaar.
Nu is het niet gezegd dat dat ook bij deze TV zo is; maar toch, niet over het
hooft zien. Kleine moeite.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 okt 2020 05:44 #85816 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic tx500u vert fail

lampje schreef : voor deze rasterfout is elco aan de kathode verdacht

Nee hoor. Alle teerknollen rond de ECL80 zijn verdacht. Die elco doet niet zoveel.

Maar laten we eerst eens wachten wat TS voor resultaten heeft geboekt in de tussentijd.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 okt 2020 23:03 #85814 door lampje
Beantwoord door lampje in topic tx500u vert fail
voor deze rasterfout is elco aan de kathode verdacht.ik denk 100 uF.
succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 sep 2020 18:33 #85744 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic tx500u vert fail
X2 C's zijn voorzover ik weet niet gespec'd voor DC. Is ook niet nodig want ze zitten over de L en N van een netaansluiting. 50 Hz AC.

Heb je overigens een leverancier van pulsvaste C's in axiale uitvoering? Zoniet gaan er gewoon van die gele rakkers in wat mij betreft. Net als in mijn eigen TX-500U. En 400U.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 sep 2020 22:38 - 26 sep 2020 22:42 #85735 door maarten
Beantwoord door maarten in topic tx500u vert fail
Ik zeg ook nergens dat ze niet prima zijn, maar ze zijn ook niet pulsvast. Er is geen TV waar geen pulsvaste condensator inzit, hoe hij vermomd is, maakt niet uit. Nou heb je best kans dat je met zo'n kleine beelddiameter en afbuighoek wel wegkomt met een normaal type, maar de ontwerpers hebben daar geen rekening mee gehouden.

De "werkspanning" van een X2 zal inderdaad dichter bij 800VDC liggen, maar de testspanning ligt een stuk hoger. Werkspanning en pulsvastheid zijn de redenen dat Philips voor bepaalde posities papiercondensatoren bleven specificeren zelfs nadat de polyestercondensator gemeengoed was geworden.
Laatst bewerkt 26 sep 2020 22:42 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 sep 2020 06:07 #85717 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic tx500u vert fail
De C's van Jeukbox Revival zijn prima. In de TX-400 (en 500) zitten helemaal geen kilovolt C's. Booster-C147 is 630 V. De enige uitzondering is ratel-C46. Die moet worden vervangen door een X2 exemplaar. Maar die zijn doorgaans 275 VAC. Nog altijd geen kilovolt.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena