Televisie tot 1970
Philips K4-K5
26 nov 2019 11:44 - 26 nov 2019 11:53 #80745
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips K4-K5
Een chassis dat niet op de markt komt kan opzich wel een nummer hebben, dus dat hoeft niet persé iets te betekenen. K10 zou gebruikt kunnen zijn voor een andere opvolger van de delta-buis, volgens een van de geruchten Trinitron (niet geheel onmogelijk; Sony zocht toen nog een licentienemer en een productiepartner in Europa kennelijk, want die zijn er later ook echt gekomen). Ik denk dat de gaten tussen K1 en K12 opzich wel allemaal bestaan kunnen hebben. KT3/K30/K35 en KT4/K40 is ook nog wel logisch; dat zijn de 3e en 4e generatie getransistoriseerde toestellen en mogelijk vond iemand 13 niet zo'n mooi getal. De K40 was nog lastig te vervangen, die werd opgevolgd door de op 3 verschillende plaatsen ontwikkelde 2A, 2B en 3A met afgeleide 3D. Toen werd het wel echt onoverzichtelijk.
De 3e generatie was sowieso al een beetje anders; die begon echt bij de portable. daar waar de KT1 en KT2 juist afgeleide toestellen waren.
Naast de K-reeks had je trouwens nog een paar chassisfamilies die nog een tijdje doortelden. KM, KL, TVC, G en misschien nog wel wat. Helemaal overzichtelijk is het nooit geweest.
De 3e generatie was sowieso al een beetje anders; die begon echt bij de portable. daar waar de KT1 en KT2 juist afgeleide toestellen waren.
Naast de K-reeks had je trouwens nog een paar chassisfamilies die nog een tijdje doortelden. KM, KL, TVC, G en misschien nog wel wat. Helemaal overzichtelijk is het nooit geweest.
Laatst bewerkt 26 nov 2019 11:53 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 nov 2019 18:32 #80743
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips K4-K5
Denk dat je gelijk hebt. Als het al een "officiële" chassisbenaming was zijn er bijzonder weinig van geproduceerd. Gek genoeg is er ook geen K10 chassis. En na de K12(Z) ging het echt alle kanten op...
Tjerk
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
24 nov 2019 16:23 - 24 nov 2019 16:26 #80722
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips K4-K5
Het toestel dat vaak als K5 wordt aangeduid, is volgens mij een prototype van de applicatiegroep om schakelingen en onderdelen aan andere fabrikanten te laten zien. Ik ben er niet van overtuigd dat dit toestel overeenkomt met een K5 zoals ontwikkeld door de televisiegroep maar durf het ook niet 100% uit te sluiten, want technisch gezien lijkt het wel een tussenstap (het chassis was klein genoeg om zonder extra kast in het toestel onder te brengen). Als mensen daar nog achtergrondinformatie over hebben, hoor ik dat graag.
Laatst bewerkt 24 nov 2019 16:26 door maarten.
23 nov 2019 19:12 #80708
door Rene Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
23 nov 2019 17:55 #80707
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Philips K4-K5
23 nov 2019 17:15 - 23 nov 2019 17:53 #80705
door RR1957
Philips K4-K5 werd gestart door RR1957
Mooi toestel trouwens in deze Scandinavische
vormgeving met extra luidspreker unit.
De K6 heb ik enige tijd gehad, ongebruikt trouwens.
Was wel de bedoeling , maar kwam er niet van.
Te groot in ons woonkamertje.
Om te zien is de K5 heel wat fraaier.
"Philips kleuren-tv uit 1964. Van dit model werden er zo'n 150 uitgezet in Eindhoven om de experimentele uitzendingen van Philips te kunnen zien. In 1968 begonnen de reguliere uitzendingen door de omroepen".
vormgeving met extra luidspreker unit.
De K6 heb ik enige tijd gehad, ongebruikt trouwens.
Was wel de bedoeling , maar kwam er niet van.
Te groot in ons woonkamertje.
Om te zien is de K5 heel wat fraaier.
"Philips kleuren-tv uit 1964. Van dit model werden er zo'n 150 uitgezet in Eindhoven om de experimentele uitzendingen van Philips te kunnen zien. In 1968 begonnen de reguliere uitzendingen door de omroepen".
Laatst bewerkt 23 nov 2019 17:53 door RR1957.