Skip to main content
Televisie tot 1970

Afregelen beeld MF TX400 , en beeldprobleem

Meer
22 jan 2011 12:30 #1437 door Bjorn Kusters
Hallo

Ik heb bij de aanschaf van deze multimeter er op gelet dat het geen autorange type was.
Ookal zeiden ze dat dat ideaal was.
Maar mijn ervaring is dat die zodra je iets met pulsen oid gaat meten het ding van slag raakt doordat ie niet weet wat ie wil.
Vandaar dat ik er een heb gekocht die vaste bereiken heeft.

Ik zal de GM6009 er eens bij gaan pakken en dan lukt het hopelijk wel , want met de multimeter op AC bereik varieerd de spanning heel erg en is er niets zinnigs uit op te maken.
Vandaar ik dat al vreemd vond en dacht dat ik fout aan het meten was.
Daarom vond ik het daarna ook vreemd dat ik hem op 10V dc moest instellen terwijl de gelijkspanning op de kathode iets rond de 80V is.

Maar ik denk dat dat volgende week zal worden want vanavond ga ik naar een toneel voorstelling.
Morgen is mijn vriendin hier en die stelt het niet op prijs dat ik de hele dag met de tv bezig ben.
En maandag word ik geopereerd en dan zal ik een paar dagen rust moeten nemen.

Ik heb wel zojuist de draagbare radio-tv combi van philips (sharp binnenwerk) aan de praat gekregen.
Deze had ik een hele tijd geleden van iemand op het transistorforum gekocht.
Gewoon een hebbedingetje.
In de jaren 80 waren die dingen best populair volgens mij.
Iedereen kent ze ook een gewone grote draagbare radio , met een tapedeck en een tv ingebouwd.
De tapedeck heeft nog nieuwe snaartjes nodig , het display van het klokje werkt niet goed meer.
De tv had problemen met de lijnoscilator(2 beelden naast elkaar).
Het geluid werkte wel , en de radio ook.

Stelde eigenlijk niets voor.

Ik zag aan de achterkant de knoppen voor contrast , helderheid , verticale en horizonale sync.
De horizontale sync kreeg ik niet genoeg meer geregeld.
Toen heb ik hem opengeschroefd en de stelknop een stuk uit het spoeltje getrokken want dan kan je hem verder regelen.
Toen de beeldgenerator er aan gehangen en de knop zo ver gedraaid dat de lijnoscilator weer op de juiste frequentie liep.

Nu werkt de tv weer perfect en mijn dochter kwam meteen kijken en was meteen onder de indruk.

Gr Bjorn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jan 2011 10:15 #1435 door soundman2

Bjorn Kusters schreef :

Echter ten 1e kan ik de multimeter niet in de stand 10V zetten omdat de kathodespanning veel hoger is.
En dan stel ik hem op het goede bereik in , maar hij reageerd niet op het verdraaien van S50.

Ook word in de doc van de -04 uitvoering vermeld dat je een batterij van -4,5V op knooppunt R76-R160 moet aansluiten.
Nu vermoed ik tussen het knooppunt en het chassis.
Maar nu weet ik ook niet zeker of deze stap bij mijn toestel nodig is omdat ik een TX400 heb zonder toevoeging.

Gr Bjorn

Er wordt een gemoduleerd signaal toegevoerd en wat je dus gaat meten op de kathode van de BB is een wisselspanning. De diodevoltmeter (de diode is om wisselspanning te meten) moet dus in de stand AC staan. Doorgaans wordt de gelijstroomcomponent dan geblokkeerd.
Overigens gaat het afregelen met een simpele hoogohmige universeelmeter, met draaispoelinstrument vele malen beter dan met zo'n autoranging displayknipperend metertje van tegenwoordig.
De negatieve spanning met de batterij dient om de agc buiten werking te stellen, of vast te leggen op een bekend punt. dat is vrijwel altijd t.o.v. chassis.

Soundman3

• René R
  • [René R]
Meer
22 jan 2011 08:54 - 22 jan 2011 08:55 #1434 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Afregelen beeld MF TX400 , en beeldprobleem
Hoi Bjorn.

Je bent lekker bezig :)

Succes en op naar de kastrestauratie. :cheer:

Groet
René (R)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22 jan 2011 08:55 door René R.

Meer
21 jan 2011 21:18 #1429 door Bjorn Kusters
Hallo Roland

Mijn TX400 is nog voor 75ohm.
Ik wist eerlijk gezegd ook niet waarvoor die convertors gemaakt zijn , 75 of 300 ohm.

Maar op de een of andere manier is het beeld wel iets beter geworden.
Heb bij het controleren nog 3 weerstanden verlopen die net 10% verlopen waren , deze heb ik dan vervangen.
Maar verder niks schrikbarends.

Verder lijk het ook iets te maken te hebben met de signaalsterkte die op de antennebussen binnen komt , en dit dan i.c.m. de impandatie van de "antenne" .

je merkt gewoon dat als je de beeldgenerator er aan hangt , en dan het contrast zo ver open draait dat het Beeld mf net niet overstuurt word je dan i.c.m. de helderheids en scherpte regelaar een mooi strak beeld krijgt.

Ik had hem vanavond meegenomen naar mijn moeder om hem daar op de "kabel" aan te sluiten.
Toen had ik het verkeerde netsnoer meegenomen met een orginele stekker.
En zij heeft alle stopcontacten met randaarde.

Maarja dan gaat hij nog maar eens een keer mee.

Maar hoe zit het nu met het afregelen? waarom lukte het afregelen van het Beeld MF niet?

Gr Bjorn

Meer
21 jan 2011 18:48 #1426 door Roland Huisman
Hoi Bjorn,

De meeste converters zijn gemaakt voor 300 Ohm.
Sommige TX400 toestellen hebben een 75 Ohm tuner.
Het kan zijn dat deze mismatch jouw sneeuw veroorzaakt.

Ik heb één zo'n buizen converter staan voor de sier.
Mijn ervaring is dat het beeld nooit zo strak is te krijgen
met een converter dan dat je er direct een VHF modulator op zet.

Groeten, Roland

Meer
21 jan 2011 13:24 #1412 door Bjorn Kusters
Hallo

Zojuist ontdekt dat ik met mijn meetzender wel het geluid en beeld MF kan afregelen , maar alleen het HF niet.
Hiervoor moet ik een andere meetzender aanschaffen met een groter bereik.
Het geluid MF heb ik afgeregeld volgens de doc. en is naar mijn mening goed gelukt.
Echter Het beeld MF afregelen lukt me voor geen meter , en snap somige dingen ook niet.

Zoals de diodevoltmeter (ik heb gewoon de digitale multimeter gebruikt) moet tussen de kathode van b3 (beeldbuis) en chassis worden aangesloten , en op
de stand tot 10V worden ingesteld......de kathodespanning is echter veel hoger.

Het signaal moet aan G1 van B9 (op de kanalenkiezer) worden toegevoerd.

De 1e stap is S50 op max afregelen bij een frequentie van 21,2 Mhz.

Echter ten 1e kan ik de multimeter niet in de stand 10V zetten omdat de kathodespanning veel hoger is.
En dan stel ik hem op het goede bereik in , maar hij reageerd niet op het verdraaien van S50.

Ook word in de doc van de -04 uitvoering vermeld dat je een batterij van -4,5V op knooppunt R76-R160 moet aansluiten.
Nu vermoed ik tussen het knooppunt en het chassis.
Maar nu weet ik ook niet zeker of deze stap bij mijn toestel nodig is omdat ik een TX400 heb zonder toevoeging.

In ieder geval ik denk dat ik toch iets fout doe.

Kan iemand me de juiste methode vertellen , en wat ik eventueel fout doe.

Ook wil ik nog even terug komen op het beeld en geluid.
Hier zijn nogal wat problemen mee als ik hem op een 2e netkastje met video en dvd aansluit.
Dan heb ik veel sneeuw in beeld.

Sluit ik hem echter rechtstreeks op de beeldgenerator aan is het beeld mooi strak en zonder sneeuw te regelen.
Nu werkt de genoemde combinatie met het 2e netkastje heel goed op mijn jongere zw/w buizen tv's.
Dus aan het signaal wat uit het 2e netkastje komt lijkt het me niet te liggen.
Of het is te zwak voor deze tv.
Maar ook dat lijkt me sterk omdat het er niet beter op word als ik de lange afstanden schakelaar omschakel.

Gr Bjorn

Gemaakt door Kunena