Hi-Q apparatuur
Carver eindversterker TFM 6C
27 sep 2017 00:46 #68853
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Carver eindversterker TFM 6C
Probleem is opgelost .
Zie deze bijdrage op HET TRANSISTOR FORUM :lol:
Zie deze bijdrage op HET TRANSISTOR FORUM :lol:
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 sep 2017 08:53 #68837
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Carver eindversterker TFM 6C
Die 7 V. is veel te laag, moet toch zeker 12 V. zijn, immers het relais is 12 V. volgens de service manual. Deze spanning wordt betrokken via D706 rechtstreeks vanaf de transformator en gebufferd door C707. Het lijkt er sterk op dat C707 sterk in waarde is gedaald. Daardoor treedt een sterke rimpel op en meet je in feite een pulserende gelijkspanning. Maar waarom je niets meet als je dit punt losmaakt is vreemd.
Controleer in elk geval C707 en als deze sterk in waarde is afgenomen is het misschien verstandig andere elco's ook te controleren.
Het feit dat het relais pas na enige tijd brommend en traag opkomt, wijst al op een sterke rimpelspanning.
Groeten,
Peter
Controleer in elk geval C707 en als deze sterk in waarde is afgenomen is het misschien verstandig andere elco's ook te controleren.
Het feit dat het relais pas na enige tijd brommend en traag opkomt, wijst al op een sterke rimpelspanning.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
26 sep 2017 08:49 #68836
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Carver eindversterker TFM 6C
Hm. 7 V lijkt me wat magertjes. Wat is de AC spanning? Als C707 al zijn capaciteit heeft verloren moet dat gauw een volt of twee zijn. Meet uiteraard met J005 aangesloten en dan aan de bovenkant van R008 (330k). Vlakbij RY001. Die overigens 12 V wil hebben.
Tjerk, 9ZZ
26 sep 2017 00:52 #68833
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Vandaag wat metingen en constateringen gedaan.
Op de versterker print krijgt de relais schakeling via J005 zijn voeding van de voedings print.
Als ik deze aansluiting loskoppel en er een meter aan hang kan ik wachten tot sint juttemis maar dan meet ik totaal geen spanning.
Zodra ik deze aansluit heb ik bij aanzetten van de versterker direct een spanning van 7 volt.
Als het relais uiteindelijk inkomt meet ik nog steeds die 7 volt.
Mag ik hier uit concluderen dat de fout in dit gedeelte zit?
Op de versterker print krijgt de relais schakeling via J005 zijn voeding van de voedings print.
Als ik deze aansluiting loskoppel en er een meter aan hang kan ik wachten tot sint juttemis maar dan meet ik totaal geen spanning.
Zodra ik deze aansluit heb ik bij aanzetten van de versterker direct een spanning van 7 volt.
Als het relais uiteindelijk inkomt meet ik nog steeds die 7 volt.
Mag ik hier uit concluderen dat de fout in dit gedeelte zit?
Mvg.
Bert
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
24 sep 2017 17:36 #68816
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Carver eindversterker TFM 6C
@Bert,
Rustig aan hoor, heb ook nog wel een weekje nodig voor je eindversterker
Rustig aan hoor, heb ook nog wel een weekje nodig voor je eindversterker
Cees- pa1dba
24 sep 2017 16:03 #68811
door Bert Kn
Tjerk,
Gelukkig.
Heb eerst nog een voeding voor de Jadis voorversterker die compacter en gefatsoeneerd opgebouwd moet worden :lol:
Mvg.
Bert
Ja hoor. Zo ben ik dan ook wel weer
Tjerk,
Gelukkig.
Heb eerst nog een voeding voor de Jadis voorversterker die compacter en gefatsoeneerd opgebouwd moet worden :lol:
Mvg.
Bert