Radio's van 1970 tot heden
Philips EL6400/00
- blindmouse
- [blindmouse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 dec 2024 11:36 #100790
door blindmouse
Handtekening
Beantwoord door blindmouse in topic Philips EL6400/00
Dank voor de reacties. Had al het vermoeden dat de aanduiding B 437 een datumcode kon zijn. Weeknummer 43 en jaarnummer 7. Wat zal staan voor 1957. Van Amerikaanse en Engelse buizenversterker kun je de productiedatum vaak inschatten aan de hand van serienummers en codes op potmeters, trafo's en elco's. Wat mij verwonderde was, dat nadat ik de elco's en condensatoren had vervangen en de ruststroom had geregeld, de versterker in ruststand volstrekt geluidloos is. Er hangt nu een 4 Ohm baskast aan. Gelukkig had ik ook nog een aantal 'Geloso' pluggen, zodat er een passende kabel kon worden gemaakt. Met een bas pre-amp tussen bas en EL6400 werkelijk een heerlijk basgeluid op een laag volume. De buren zijn mij dankbaar. Op mijn facebookpagina is een post gewijd aan mijn Philips EL6400. Groeten, Jan Wouters
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 dec 2024 01:12 #100786
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips EL6400/00
Waarschijnlijk is uw versterker uit 1957, je geeft code B437 op.
Veel plezier met je hernieuwde kennismaking met deze versterker.
Trouwens grappig dat je hem al zo lang hebt met de hele geschiedenis erbij!
Mvg Frank
Veel plezier met je hernieuwde kennismaking met deze versterker.
Trouwens grappig dat je hem al zo lang hebt met de hele geschiedenis erbij!
Mvg Frank
27 dec 2024 23:13 - 27 dec 2024 23:27 #100785
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips EL6400/00
Op Internet is wel het e.e.a. te vinden, ze zouden in 1953 op de markt gebracht zijn.
De originele versie had EF40’s als voorversterkers, een ECC40 als fasedraaier en driegats potmeters alsmede de zwarte teercondensatoren. Bij de latere versie zijn de EF40’s vervangen door EF86’s, de ECC40 door een ECC81, de potmeters door ééngats exemplaren en de zwarte teercondensatoren door polyester condensatoren.
Beide versies hebben EL81’s als eindbuizen.
Groeten,
Peter
De originele versie had EF40’s als voorversterkers, een ECC40 als fasedraaier en driegats potmeters alsmede de zwarte teercondensatoren. Bij de latere versie zijn de EF40’s vervangen door EF86’s, de ECC40 door een ECC81, de potmeters door ééngats exemplaren en de zwarte teercondensatoren door polyester condensatoren.
Beide versies hebben EL81’s als eindbuizen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 27 dec 2024 23:27 door peter1952.
- blindmouse
- [blindmouse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 dec 2024 21:42 - 27 dec 2024 21:47 #100784
door blindmouse
Handtekening
Philips EL6400/00 werd gestart door blindmouse
Goedenavond,
Ben nieuw op dit forum. De aanleiding mijzelf aan te melden was de hernieuwde belangstelling voor mijn Philips EL6400/00.
Deze versterker kocht ik in gebruikte staat in 1967. De Philips werd ingezet als gitaar- en microfoonversterker. In de zeventiger jaren heb ik 'm nog gebruikt als grammofoonversterker. Ben in 1973 gewisseld van gitaar naar bas en ben overgestapt op een Dynacord Bass King. Daarna tot half negentiger jaren op transistor bakken gespeeld. Toen weer op buizen overgestapt en mij het repareren en reviseren van buizenversterkers eigen gemaakt. Een maandje geleden plots op het idee gekomen mijn oude Philips, die al die jaren alle verhuizingen was meegegaan, op te knappen. Dat laatste is inmiddels gelukt. Ben nu benieuwd naar het productiejaar van deze EL6400. Ik heb diverse fora afgezocht, maar weinig concreets kunnen vinden. Is er wellicht iemand die mij kan helpen?
Enige gegevens: Het gaat dus om een Philips EL6400/00 - 2 gelijkrichters Philips SR250B100 Voorbuizen EF86. Teerknollen.
Serienummer: L 18160 Nettrafo: V3 616 51.0 B437 Uitgangstrafo geen nummer. Ruststroom elco 25uF / 50V AC5547/25 z.10.5
Dank. Jan
Ben nieuw op dit forum. De aanleiding mijzelf aan te melden was de hernieuwde belangstelling voor mijn Philips EL6400/00.
Deze versterker kocht ik in gebruikte staat in 1967. De Philips werd ingezet als gitaar- en microfoonversterker. In de zeventiger jaren heb ik 'm nog gebruikt als grammofoonversterker. Ben in 1973 gewisseld van gitaar naar bas en ben overgestapt op een Dynacord Bass King. Daarna tot half negentiger jaren op transistor bakken gespeeld. Toen weer op buizen overgestapt en mij het repareren en reviseren van buizenversterkers eigen gemaakt. Een maandje geleden plots op het idee gekomen mijn oude Philips, die al die jaren alle verhuizingen was meegegaan, op te knappen. Dat laatste is inmiddels gelukt. Ben nu benieuwd naar het productiejaar van deze EL6400. Ik heb diverse fora afgezocht, maar weinig concreets kunnen vinden. Is er wellicht iemand die mij kan helpen?
Enige gegevens: Het gaat dus om een Philips EL6400/00 - 2 gelijkrichters Philips SR250B100 Voorbuizen EF86. Teerknollen.
Serienummer: L 18160 Nettrafo: V3 616 51.0 B437 Uitgangstrafo geen nummer. Ruststroom elco 25uF / 50V AC5547/25 z.10.5
Dank. Jan
Handtekening
Laatst bewerkt 27 dec 2024 21:47 door blindmouse.