Radio's van 1970 tot heden
Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat
29 okt 2024 19:24 #100183
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat
In de platenspeler zelf zit inderdaad alles zoals het hoort te zitten. Hoe is de kabel aagesloten op de radio/versterker? Kun je daar ook een foto van maken?
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 okt 2024 18:21 #100182
door WiiWii
Handtekening
Beantwoord door WiiWii in topic Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat
Zojuist de platenspeler open gemaakt. Alle aansluitingen zijn volgens mij nog steeds origineel aan het soldeerwerk te zien. Nu weet ik niet wat ik nog kan doen. Iemand advies. Zie foto`s
Handtekening
28 okt 2024 17:57 #100169
door WiiWii
Handtekening
Beantwoord door WiiWii in topic Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat
Beste Huub en Peter. Bedankt voor jullie antwoord.
Het element AG3016 (BY) heb ik er even afgehaald en ook dan bromt hij bij het afslaan. Dus het zal inderdaad een aarde verbinding binnenin zijn.
Als ik tijd heb maak ik hem open. Ik laat weten hoe dit af loopt.
Het element AG3016 (BY) heb ik er even afgehaald en ook dan bromt hij bij het afslaan. Dus het zal inderdaad een aarde verbinding binnenin zijn.
Als ik tijd heb maak ik hem open. Ik laat weten hoe dit af loopt.
Handtekening
27 okt 2024 20:52 - 27 okt 2024 20:57 #100164
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat
Wat voor element zit er op? Mono elementen, waar de wisselaar voor bedoeld is hebben de aansluitingen van het element aan de twee buitenste contacten zitten. Bij stereo elementen zit de common aan het middelste en het linker resp. rechter kanaal aan de linker resp. de rechter aansluiting.
Zit er een korsluitlip op het element die één van de buitenste met het middelste contact doorverbindt?
Haal die er eens uit of steek die er zo in dat die het andere buitenste contact met het middelste verbindt.
Die moet als volgt zitten:
Neem het element van de arm, verwijder de doorverbindstrip en controleer welk buitenste contact brom geeft als je die met de vinger aanraakt. De kortsluitstrip moet nu zo zitten dat die de andere buitenste contact doorverbindt met de middelste.
Zit er helemaal geen kortsluitstrip op het element dan de aansluitingen aan de arm controleren.
Uit het kabeltje dat uit de arm komt, zitten twee draden en een afscherming die op een aansluitstrip zitten.
Bij een mono element moet je een doorverbinding maken tussen de lip waar het zwarte draadje op zit en die waar de afscherming op zit.
Van de kabel naar de radio komt de afscherming aan deze doorverbinding en de binnenader aan de lip waar het rode draadje uit de arm aan zit.
Van oorsprong zit er een kabel aan waarvan de kern twee aders heeft. De aders gaan elk naar de rode en de zwarte draad in de arm.
In dat geval moet je één van de aders bij de radio doorverbinden met de afscherming, de andere is de signaaldraad die naar de gevoelige kant van de grammofoonaansluiting komt.
Als je een stereo element (GP230) gebruikt moet je op de aansluitstrip de rode en zwarte draad doorverbinden, de afscherming weer aan de afscherming en de binnendraad aan de doorverbinding van de rode en zwarte draad.
In beide gevallen geen doorverbindstrip op het element toepassen!
Zo moet het zeker lukken de zaak bromvrij te krijgen.
Groeten,
Peter
Zit er een korsluitlip op het element die één van de buitenste met het middelste contact doorverbindt?
Haal die er eens uit of steek die er zo in dat die het andere buitenste contact met het middelste verbindt.
Die moet als volgt zitten:
Neem het element van de arm, verwijder de doorverbindstrip en controleer welk buitenste contact brom geeft als je die met de vinger aanraakt. De kortsluitstrip moet nu zo zitten dat die de andere buitenste contact doorverbindt met de middelste.
Zit er helemaal geen kortsluitstrip op het element dan de aansluitingen aan de arm controleren.
Uit het kabeltje dat uit de arm komt, zitten twee draden en een afscherming die op een aansluitstrip zitten.
Bij een mono element moet je een doorverbinding maken tussen de lip waar het zwarte draadje op zit en die waar de afscherming op zit.
Van de kabel naar de radio komt de afscherming aan deze doorverbinding en de binnenader aan de lip waar het rode draadje uit de arm aan zit.
Van oorsprong zit er een kabel aan waarvan de kern twee aders heeft. De aders gaan elk naar de rode en de zwarte draad in de arm.
In dat geval moet je één van de aders bij de radio doorverbinden met de afscherming, de andere is de signaaldraad die naar de gevoelige kant van de grammofoonaansluiting komt.
Als je een stereo element (GP230) gebruikt moet je op de aansluitstrip de rode en zwarte draad doorverbinden, de afscherming weer aan de afscherming en de binnendraad aan de doorverbinding van de rode en zwarte draad.
In beide gevallen geen doorverbindstrip op het element toepassen!
Zo moet het zeker lukken de zaak bromvrij te krijgen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 27 okt 2024 20:57 door peter1952.
27 okt 2024 19:38 - 27 okt 2024 19:38 #100163
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat
Tijden het wisselen of als de automaat werkt
dan word vaak het element kort gesloten
tegen schakel kikken
Denk dat de massa mist of ergens los zit
Huub
dan word vaak het element kort gesloten
tegen schakel kikken
Denk dat de massa mist of ergens los zit
Huub
Laatst bewerkt 27 okt 2024 19:38 door Huub.
27 okt 2024 17:11 #100162
door WiiWii
Handtekening
Philips AG2205 platenspeler bromt bij het afslaan van de plaat werd gestart door WiiWii
Hallo allemaal,
Ik heb een Philips AG2205 platenspeler en speelt goed af. Echter als de plaat is afgelopen gaat hij brommen. En dat bedoel ik als volgt. De arm gaat aan het einde van de plaat omhoog en bromt hard, dan nog een keer bij het terug lopen naar de beginstand en weer een keer als de arm zakt.
Als ik de arm handmatig bedien hoor je niets.
Kan het aan de aarde liggen??
Groeten Willy
Ik heb een Philips AG2205 platenspeler en speelt goed af. Echter als de plaat is afgelopen gaat hij brommen. En dat bedoel ik als volgt. De arm gaat aan het einde van de plaat omhoog en bromt hard, dan nog een keer bij het terug lopen naar de beginstand en weer een keer als de arm zakt.
Als ik de arm handmatig bedien hoor je niets.
Kan het aan de aarde liggen??
Groeten Willy
Handtekening